5+1 základních úprav, které vylepší vaše fotografie

Téměř každá fotografie z digitálního fotoaparátu potřebuje nějaké úpravy. Často přitom stačí pár jednoduchých kroků a posunete své snímky o úroveň výš. Několik takových úprav vám nyní ukážeme.

Do akce nasadíme tyto nástroje Zoner Photo Studia: Srovnání linií, Ořez a otočení, Vyrovnání bílé, Expozice, Kontrast a Změnit rozměry dokumentu. Všechny tyto úpravy se dají provést rychle a výsledný efekt stojí za to.

Fotografie před úpravou.

Fotografie před úpravou.

Seznamte se, postprocesové studio

Většinu základních úprav zvládnete v modulu Vyvolat, který podporuje nedestruktivní úpravy. Díky nim se kdykoliv snadno vrátíte k původnímu obrázku, aniž byste museli originál kopírovat. V tomto modulu vás budou zajímat nástroje Ořez a otočení (C), Srovnání linií (K), Vyrovnání bílé, Expozice a Kontrast. Tyto funkce najdete i v modulu Editor, který se hodí na finální vyladění obrázku. V Editoru také změníte rozměry snímku (Ctrl+E).

Aby byly úpravy fotek co nejrychlejší, doporučujeme naučit se klávesové zkratky. Dokáží vám ušetřit spoustu času.

Záložka Vyvolat a vstupní fotografie, na které si ukážeme základní úpravy.

Záložka Vyvolat a vstupní fotografie, na které si ukážeme základní úpravy.

1. Srovnání linií

Jako první krok používejte Srovnání linií (K). Tím odstraníte rušivé a nepřirozené „padání“ snímku na jednu stranu.

Po vyvolání tohoto nástroje se na fotografii objeví mřížka s vodorovnými a svislými liniemi. Díky nim lépe vidíte, které části snímku jsou nakřivo. Poté klikněte na místo, které potřebujete narovnat, a tažením vytvořte vodicí linku. Jakmile tlačítko myši pustíte, obrázek se srovná a můžete vše zkontrolovat.

Pokud jste spokojení, potvrďte zarovnání tlačítkem Použít. Jestli vám stále některé linie utíkají, dorovnejte je podle potřeby.

Obrázek srovnáte pomocí vodicí linie.

Obrázek srovnáte pomocí vodicí linie.

Fotografie po kroku Srovnat horizont.

Fotografie po kroku Srovnat horizont.

2. Ořez a otočení

Pomocí Ořezu a otočení (C) doladíte kompozici, odstraníte rušivé prvky, případně zvýrazníte hlavní objekt. Dávejte si však pozor na přílišné ořezy. Zůstane-li z původní fotografie jen malá část, pak takový snímek velmi těžko vytisknete v dobré kvalitě a rozměrech. Proto tento nástroj používejte s citem.

Využívejte také poměrů stran, které najdete v menu po zapnutí nástroje Ořez a otočení. Doporučujeme zachovávat standardní proporce fotografie – poměr stran 3:2, případně 4:3, či čtverec. Tedy formát, na který jste zvyklí fotografovat.

Vyznačený ořez v poměru 3:2. Ořezem jsme odstranili rušivé prvky (ruku vlevo), zvýraznili hlavní objekt a vyladili kompozici (prázdné místo ve spodní části snímku). Linie, které vidíte na snímku, naznačují zlatý řez.

Vyznačený ořez v poměru 3:2. Ořezem jsme odstranili rušivé prvky (ruku vlevo), zvýraznili hlavní objekt a vyladili kompozici (prázdné místo ve spodní části snímku). Linie, které vidíte na snímku, naznačují zlatý řez.

Fotografie po ořezu.

Fotografie po ořezu.

3. Vyrovnání bílé

Vyrovnání bílé najdete v pravém panelu s nástroji pro úpravu a pomůže vám vyladit teplotu barev. Obsahuje-li váš snímek barevně neutrální objekt (bílý, šedý), doporučujeme používat kapátko a s ním poklepat myší právě na neutrální část ve fotografii (například bělmo oka, bílé tričko či sníh). V případě, že snímek barevně neutrální plochu neobsahuje, vyrovnejte bílou s pomocí dvou jezdců.

Fotografie po vyrovnání bílé pomocí kapátka. Barvy jsou teplejší a víc odrážejí skutečnost. Barvy původního snímku byly moc chladné.

Fotografie po vyrovnání bílé pomocí kapátka. Barvy jsou teplejší a víc odrážejí skutečnost. Barvy původního snímku byly moc chladné.

4. Expozice

Doladěním expozice laicky zesvětlíte, případně ztmavíte fotografii. Jako první použijte posuvník Expozice. Plusové hodnoty Expozice snímek zesvětlí, minusové naopak ztmaví.

Světla a jejich ztlumení využijete hlavně v případě, že snímek obsahuje přepal – velmi světlou plochu. Posunutím do minusových poloh můžete tento nežádoucí efekt ztlumit, nikoliv však zcela potlačit. Plusovými hodnotami světla naopak zdůrazníte. Obdobně pracuje, ovšem tentokrát v nejtmavších partiích, jezdec Stíny.

Černý bod pak ztmaví tmavé plochy. Používá se v případě, že na fotografii chybí černá. Bílý bod zastává podobnou funkci pro světlé plochy.

Světla, Stíny, Černý bod a Bílý bod používejte, jen když se vám fotografii nepodaří dobře upravit pomocí posuvníku Expozice.

Dávejte si pozor, abyste na fotografii měli kresbu jak ve světlých, tak v tmavých místech. Vynikající kontrolou expozice je histogram, který znázorňuje rozložení jasů fotografie (světla i stíny).

Fotografie po nastavení expozice.

Fotografie po nastavení expozice.

5. Kontrast

Při úpravě Kontrastu málokdy posouváte nastavené hodnoty do minusu. Snížení kontrastu se totiž hodí jen výjimečně. Podobně jako u expozice, při práci s kontrastem kontrolujte histogram.

Jakmile veškeré hodnoty nastavíte a obrázek odpovídá vašim představám, uložte ho pomocí tlačítka Export. Vyberete si z formátů TIFF, PNG a několika verzí JPG.

Následně přejděte k Editoru. Kromě dalšího doladění barevnosti, doostření nebo přidání vrstev v něm upravíte i rozměry fotografie.

Fotografie po upravení kontrastu na hodnotu +26. Zvýšením kontrastu jsme zvýraznili celou fotografii.

Fotografie po upravení kontrastu na hodnotu +26. Zvýšením kontrastu jsme zvýraznili celou fotografii.

(Bonus) Změnit rozměry dokumentu

Mezi časté, nikoliv však nezbytné kroky, patří i úprava rozměrů. Fotografii zmenšíte pomocí nástroje Změnit rozměry dokumentu (Ctrl+E), který najdete v menu Upravit. Není předepsáno, jaké přesné hodnoty máte zadat do tabulky. Delší stranu fotografie nastavujte v rozmezí od 800 do 1300 bodů, k prezentaci na internetu to plně postačí.

Nezapomeňte fotografii při tomto kroku taky doostřit pro zvýraznění detailů. Jezdec zostření nastavte na maximum a postupně ho snižujte tak, aby fotografie nebyla přeostřená – okraje objektů nemají být kostrbaté (vidět to je hlavně na vlasech a obrysech těla), nemělo by docházet ke vzniku tzv. zářících obrysů.

Finální fotografie připravená k prezentaci na internetu, která stačí i k prohlížení na monitoru počítače. Při troše cviku vám úpravy nezaberou déle než dvě minuty na jeden snímek.

Finální fotografie připravená k prezentaci na internetu, která stačí i k prohlížení na monitoru počítače. Při troše cviku vám úpravy nezaberou déle než dvě minuty na jeden snímek.

Tip: Editujete-li více fotografií, které budete chtít prezentovat na internetu, udělejte pouze první čtyři kroky a neměňte rozměry. Upravené fotografie pak zkopírujte do jiné složky, ve které můžete zmenšit všechny najednou, pomocí funkce Změna rozměrů. Jediný rozdíl je ten, že úpravu provedete ne v modulu Editor, ale v modulu Správce a zmenšíte jen označené fotografie.

Poslední aktualizace 25. dubna 2017

492 2

Autor: Majo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. Později se moje tvorba vykrystalizovala a zabýval jsem se téměř výhradně fotografováním lidí. Momentálně se věnuji hlavně módní a reklamní fotografii. Více mých fotografií naleznete na stránkách http://www.majoelias.sk