Coloringem krok za krokem I: Teorie barev

Coloringem krok za krokem I: Teorie barev

Asi jste si všimli různých populárních stylů fotek, presetů a filtrů, které dodávají fotkám specifický retro vzhled – jako kdybyste je vytáhli ze starého zaprášeného alba. My jim také fandíme a určitě je najdete i mezi našimi presety. Takového vintage vzhledu si můžete všimnout nejen na portrétech a reportážních fotkách, ale i na krajinářských fotografiích. Proč ale někdo mění svěží a zelenou přírodu na podzimní a vyprahlou, jako po období sucha?

A co je správně? Co je kreativní záměr fotografa? Co se dá z takového stylu naučit, i když preferujete přirozený vzhled, který je podobný RAW souborům při otevření v modulu Vyvolat?

V této sérii článků si na to doslova posvítíme a zaostříme. Pojďme ale pěkně popořadě – trochu té teorie ze začátku neuškodí. Vysvětlíme si barevný model a ukážeme si, jak spolu barvy interagují.

Když máte barvy „rozhozené“ a kamarád fotograf má z vašeho výtvoru smíšené pocity (nezdá se mu pleťovka či odstín oblohy), je možné, že nemáte správně nastavenou správu barev. Pomůže vám nedávno vydaný článek o barevných prostorech.

Barevný model

Barevný model je systém, který matematicky popisuje barvy na základě podílu jednotlivých složek. Barva je v přírodě daná směsí světla o rozdílných vlnových délkách a různé barevné modely se snaží vytvořit a reprodukovat barvy co nejvěrněji.

Co se stalo s barvami?
Porovnání RGB a HSL modelu.

RGB barevný model

Aspoň na počítači je vám určitě známý model RGB. Vyjadřuje barvy, které vznikají skládáním červené (red), zelené (green) a modré (blue) složky. Model pracuje se zdrojem světla a každou složku „promítá“ různou intenzitou, tímto mícháním si můžeme vytvořit jakoukoliv kombinaci barev.

S modelem RGB jste se určitě setkali při práci s tonální křivkou v modulu Vyvolat nebo Editor. Určitě mi dáte za pravdu, že upravit tóny barev ve snímku není na první pohled zcela intuitivní.

HSL barevný model

Model HSL je možná méně známý, ale o to intuitivnější je na pochopení. Zatímco počítačům je bližší model RGB, fotograf víc ocení HSL, který umožňuje jednoduché míchání barev.

Nepracuje totiž přímo se složkami červené, zelené a modré, ale s třemi parametry: Odstín (Hue), Saturace (Saturation) a Světlost (Lightness). S tímto modelem se můžete setkat i v Zoner Photo Studiu. Právě nástroj Barevných korekcí těží z HSL modelu.

Co se stalo s barvami?
Pod anglickým označením Hue hledejte odstín. Hodnota je definována ve stupních na barevném kruhu.
Co se stalo s barvami?
Saturace udává sytost nebo naopak „vybledlost“ barvy.
Co se stalo s barvami?
Nastavením světlosti určujete, jak bude barva světlá nebo tmavá.

Barvy se dají technicky dobře definovat a popsat. Nás ale spíš než vlnová délka jednotlivých barev bude více zajímat jejich subjektivní vnímání.

Psychologie barev je skvělá, napoví totiž, jak nás barvy ovlivňují, což ale platí pro jednotlivé barvy zvlášť. A nezapomeňte, že nakonec máme každý jinou oblíbenou barvu.

Věděli jste, že některé národy nemají ve svém jazyce názvy pro všechny barvy?

Nástroje pro práci s barvami

Na fotografiích se obvykle setkáváme se zastoupením několika barev. Na řadu pak přichází kontrast a vzájemná rovnováha barev nebo jejich harmonie. A to už se máme o co opřít. Právě různé typy kontrastů a harmonie barev určí, zda je snímek jako celek z hlediska barev esteticky atraktivní, nebo tam „něco nehraje“.

Typy kontrastů

Dvě barvy, které mají výrazně rozdílný charakter, vyniknou ještě víc, pokud je zachytíme na jedné fotografii. Kontrasty jsou většinou tónové, kde hlavní roli hraje právě odstín. Nezapomínejme ale také na kontrasty mimo této vlastnosti barev. Je tu například světelný kontrast v černobílé fotografii.

Už švýcarský expresionistický malíř Johannes Itten klasifikoval sedm typů kontrastů:

  • Světelný kontrast je nejpatrnější, protože lidské oko rozlišuje světlost nejlépe. Světelný kontrast mezi odstíny bílé a černé barvy je nejvíce patrný na černobílé fotce, ale všimnete si ho i mezi barvami.

Coloring - Teorie barev

  • Komplementární kontrast je výrazný kontrast barev na opačné straně spektra.

Coloring - Teorie barev

  • Teplotní kontrast souvisí s lidským vnímáním barev. Mezi teplé barvy řadíme odstíny slunce a ohně. Studené barvy si spojujeme s ledem a vodou.

Coloring - Teorie barev

  • Saturační kontrast nám pomůže dosáhnout jemného efektu, který je opakem kontrastu komplementárních barev.

Coloring - Teorie barev

  • Proporční kontrast pracuje s plochou jednotlivých barev. Saturovaným a čistým barvám stačí menší prostor k tomu, aby vynikly.

Coloring - Teorie barev

  • Simultánní kontrast bychom mohli zjednodušeně definovat jako kontrast nepřesných komplementárních dvojic. Barvy se snaží k sobě navzájem přiblížit.

Coloring - Teorie barev

  • Elementární kontrast vzniká při použití tří a více základních barev.

Coloring - Teorie barev

Principy harmonie barev

Co se stalo s barvami?
Zjednodušený barevný RGB kruh zobrazuje primární a sekundární barvy.

Pravidla estetiky, která tvoří teorii harmonie barev, se vztahují především na čisté barvy. Pokud bychom operovali s méně sytými barvami, je už vhodné pracovat podle citu. Harmonie barev vynechává neutrální barvy, tedy odstíny černé a bílé. Ty jsou právě v harmonii s každou barvou. Ukážeme si čtyři základní druhy harmonie, definované na RGB barevném kruhu.

První barevný kruh sestavil Isaac Newton a složil jej podle sedmi základních barev duhy. Umělci a malíři používají jako primární barvy červenou, žlutou a modrou. Setkat se tak můžete ještě s RYB barevným kruhem.

  • Posunutá komplementárnost
Co se stalo s barvami?
Pokud působí komplementární barvy příliš agresivně, vychýlením z původní osy dosáhneme přirozenějšího, ale stále výrazného kontrastu.
  • Triáda
Co se stalo s barvami?
Jedná se o jemnější kontrast, než je ten předcházející, ale je zároveň vyváženější. Barvy jsou od sebe totiž na barevném kruhu stejně vzdálené.
  • Analogické barvy
Co se stalo s barvami?
Trojice barev, které jsou na barevném kruhu umístěné blízko od sebe. ani jedna barva nevystupuje do popředí, kombinace působí harmonicky.
  • Monochromatické barvy
Coloring - Teorie barev
Monochromatický kontrast nesouvisí s barevným kruhem, ale pracuje s jedním odstínem s rozdílnou světlostí.

Všímejte si při focení jednotlivých barev. Jak na vás působí? Vyhledávejte a identifikujte jednotlivé kontrasty a harmonie. Jdete fotit v exteriéru a hledáte vhodné pozadí? Jak bude stěna ladit s vaším modelem? Ladí scéna s oblečením? Stěnu na domě nepřemalujete, zato modelce můžete dopředu poradit, jakou barvu oblečení si nachystat.

Barev si ale nemusíte všímat jenom při focení. Neustále se můžete dívat kolem sebe fotografickým okem a zaměřovat pozornost na to, jak s barvami pracují profesionálové. Dobrou práci s barvami můžete vidět třeba na plakátech, billboardech, obálkách časopisů, v internetové grafice nebo třeba na obalech vašich oblíbených sladkostí. A jistě najdete mnoho dalších příkladů.

Zkuste si sami: najděte ve svém okolí alespoň pět příkladů dobré (nebo špatné) práce s barvami!

V dalším díle si ukážeme příklady z historie a jak se práce s barvami a color grading vyvíjel ve filmovém průmyslu, který můžeme považovat za inspiraci pro fotografy – a i doteď je video takříkajíc o krok napřed. To ale vůbec nevadí, jako fotografové na tom můžeme stavět a inspirovat se.

bannermf_690x120

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorTomáš Gálik

Jsem milovníkem severských krajin, kam se vydávám objevovat divokou přírodu a v létě také zchladit. Naopak v zimě rád cestuji na jih. Kromě krajiny rád zachycuji i život a kulturu místních. Baví mě focení portrétů a také fotografování na cestách. Víc fotek najdete na mých stránkách tomasgalik.com.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *