Zbavte se rušivých prvků na fotkách: Tipy pro čistou kompozici

Rušivé prvky na fotkách patří k nejčastějším chybám začínajících fotografů. Vedou pozornost diváka špatným směrem a kazí dojem z jinak povedeného záběru. V tomto článku vám ukážeme, jak rušivé prvky snadno odhalit, jak se jich zbavit při focení i při úpravách a jak díky tomu zlepšit kompozici každé fotky.

Věci, které nás na snímcích ruší, se mohou lišit záběr od záběru. Například u technických produktových fotek to jsou i malinká smítka prachu. Ale nás budou na ukázkách doprovázet běžné scény z ulic, kde jsou typické nadbytečné prvky:

  • výrazné plastové popelnice (zejména žluté),
  • lidé nebo auta,
  • výrazné reklamní cedule,
  • nechtěné větve nebo dráty,
  • jakýkoliv nepořádek.

V zásadě je rušivé vše, čeho si všimneme, ale přitom to nemá nic společného s tématem snímku. Když si na dovolené fotím hrad na památku, nepotřebuji mít v rohu stánek se suvenýry s výraznou cedulí, že trpaslíci jsou vyprodaní. Anebo možná ano, ale to je už úplně jiný typ fotky.

Pojďme se podívat, jak si s podobnými kompozičními nesnázemi poradit při focení. Zkušenější fotografové už většinu těchto kroků dělají automaticky, ale i tak je dobré si připomenout, jaké jsou možnosti.

Problémy na okrajích fotky

Vadí-li něco po stranách fotky, je nejjednodušší přijít k našemu objektu zájmu blíž. Tím se okrajů zbavíme.

Záběr plný rušivých prvků.
Brněnská Měnínská brána je původní průchod hradbami, ale teď je v centru města obklopená ulicemi s parkujícími auty. Zvlášť červené auto přitahuje pozornost. Za ním je schovaných několik dalších aut, takže není snadné se dostat na místo, kde nejsou vidět. Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/250, f/8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Pokud to není možné, jsou tu i alternativy, jako úkrok stranou, pootočení fotoaparátem, či přizoomování, když to vybavení dovoluje. Každé řešení jiným způsobem upraví perspektivu, některé ji dokáže i vylepšit, takže se vyplatí chvíli experimentovat. Při focení malých věcí je i drobná změna pohledu hned vidět. Naopak jestliže je před vámi hrad nebo krajina, může být potřeba se přesunout o desítky metrů, aby došlo k výraznější změně záběru.

Změna záběru, rušivé prvky jsou skoro pryč.
Změna pozice. Aut výrazně ubylo, pořád ale nejsem nadšený z viditelné zdi u levého okraje snímku a hlavně z boku trčící cedule (naštěstí ne barevné).
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/200, f/8, ISO 100, ohnisko 40 mm

Úplně opačný přístup je naopak původně rušivé elementy do snímku zahrnout ještě více a použít je pro rámování. 

Zahrnutí rušivých prvků do kompozice.
Co takhle auta využít? Odraz na kapotě fotku ozvláštnil. Musel jsem ale fotit s nataženýma rukama nad sebou a výklopným displejem otočeným dolů na mě.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/160, f/8, ISO 100, ohnisko 28 mm

Co s rušivými prvky uprostřed snímku

Dostali jsme se k záludnější situaci, kdy nám něco vadí v místech, kde je i hlavní objekt, takže se nemůžeme dívat úplně jinam.

Ne vždy se najde řešení, ale vyplatí se zkusit fintu: Schovat problémové místo za nějaký jiný objekt. A pokud fotíte portrét člověka, tak se vyloženě nabízí umístit rušivý element přímo za něj.

Lidé ruší kompozici.
Opět Brno a kužely na Dominikánském náměstí. Okolo ovšem sedí lidé.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/400, f/8, ISO 100, ohnisko 79 mm
Skrytí rušivých prvků za hlavní objekt.
S trochou experimentování lze najít úhel, který schová sedící lidi za sochařská díla.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/200, f/8, ISO 100, ohnisko 86 mm

Toto zakrývání bohužel funguje, i když si ho nepřejete. Takže například při focení skupiny padesáti lidí nemá smysl si do pozadí vybírat elegantní, ale nízkou kašnu – za davem nebude vůbec vidět.

Jak fotit opakující se prvky

Hledání věcí, které se opakují, určitě doporučuji. Snímky s nimi na první pohled zaujmou, ale pro maximální efekt je potřeba se co nejvíce vyvarovat rušení.

V praxi to znamená zůstat se záběrem v mezích onoho opakování a nezabírat nic dalšího okolo. Snímek je pak velmi čistý a opticky se zdá jako výřez z velkého množství prvků.

Špatně vyfocené opakující se prvky.
Opakující se prvky jsou rušené chaosem na krajích.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/250, f/8, ISO 500, ohnisko 38 mm
Správně vyfocené opakující se prvky.
Stačí přizoomovat nebo přijít blíž a obraz je čistší.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/250, f/8, ISO 640, ohnisko 51 mm

Ořez pro doladění kompozice

Někdy se na místě nepodaří vyfotit perfektní kompozici a pak nastupují dodatečné úpravy, jako je ořez.

Rušivé prvky na fotce.
Na snímku jsou po okraji zbytečné rušivé prvky.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/500, f/8, ISO 100, ohnisko 91 mm
Odstranění rušivých prvků z fotky oříznutím.
Ořez vše spraví, i když za cenu snížení rozlišení.

Spolu s jednoduchým ořezem v Zoner Photo Studiu X jde ruku v ruce možnost otočení pro narovnání horizontu a také perspektivní korekce pro narovnání rovnoběžných linií.

Kvůli těmto možnostem je často praktičtější udělat snímek o trošku širší a později ho přesně doladit. Se zkušenostmi budeme mít už při focení odhad, jak bude zhruba vypadat výsledný perspektivní ořez, takže si můžete nechat dostatek místa.

Na podobných snímcích je perspektivní korekce možná, ale přijdete o oblast označenou červeně, takže je potřeba si při focení nechávat dostatečný odstup.

Zmírnění rušivosti – ztmavení a/nebo snížení sytosti

Zajímavá alternativa k úplnému odstranění problémových míst je jejich ztmavení. Pochopitelně nechceme uprostřed obrázku vytvořit černou díru, ale lehkého ztmavení okrajů si nikdo nevšimne.

Stejně tak příliš syté barvy můžete potlačit lokálním odbarvením.

Rušivé prvky v kompozici.
Průhled ulicí ruší výrazná červená cedule v rohu.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/250, f/8, ISO 640, ohnisko 91 mm
Rušivé prvky v kompozici – utlumení.
Spodní rohy byly lehce ztmaveny a červená barva na ceduli byla silně utlumena.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/250, f/8, ISO 640, ohnisko 91 mm

Retuše pro složité případy

Někdy není jiné cesty, než se uchýlit k retuším. Detailní návody na retuše najdete v samostatných článcích, zde jenom zmíním, proč je dobré na retuš myslet už při focení.

Retušovací algoritmy a schopnosti nás fotografů se stále zlepšují, ale někdy jsou retuše snadnější a jindy složitější. Je proto praktické lehce pohnout fotoaparátem nebo si počkat, až turisté přejdou jinam, kde se budou později mnohem lépe odstraňovat.

Kompozice a retuš rušivých prvků.
Výřez ze dvou záběrů pořízených chvíli po sobě. Chodkyni bude mnohem jednodušší vyretušovat vpravo na prázdné zdi, než na fotce vlevo, kde bychom museli rekonstruovat složitý prostor v pozadí.

Potřebujete z fotek odstranit rušivé prvky, ale nevíte jak? Návod najdete třeba v článku Jak z fotek odstranit dráty, odpadky a další objekty? Pomůže vám retuš.

Postupně bude vše snadnější

Pro zkušenější fotografy byl článek jen opakováním známého. Pokud jste však začátečník, tak je jasné, že přemýšlení před stiskem spouště o tom, jaké jsou okraje snímku či jak ho budete později retušovat, je náročnější. S přibývajícími zkušenostmi se ale tohle vše stává rutinou, na kterou není potřeba příliš myslet.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *