Kompozice: Zlatý řez a pravidlo třetin

Základním kompozičním nástrojem, který máte jako fotograf k dispozici, je umístění hlavního motivu v rámci obrazového formátu. K tomu pomůže znalost pojmů zlatý řez a pravidlo třetin. Umístění motivu na ploše fotografie má vliv nejen na její celkovou čitelnost, ale také může výrazně ovlivnit význam fotografického sdělení.

Umístěte hlavní motiv do zlatého řezu

Pro nejvhodnější umístění hlavního motivu v obrazové ploše se používá pravidlo zvané „zlatý řez“. Pro dodržení tohoto pravidla je potřeba umístit hlavní motiv do průsečíku dvou dělicích čar, které vzniknou rozdělením obrazové plochy na dvě menší, přičemž poměr plochy větší části ku ploše menší části je roven poměru plochy celého obrazu ku ploše větší části.

To je ale pro praxi zbytečně komplikované. Pro zjednodušení se při fotografování pracuje s dělením obrazu na třetiny.

V přírodě najdeme spoustu prvků uspořádaných podle poměru zlatého řezu – rozložení listů na stonku, šupiny šišek, šnečí ulity, ale i lidské tělo. Kompozice založené na poměrech zlatého řezu jsou tedy pro lidské oko často harmoničtější než jiné.

Pro osvojení si schopnosti umísťovat motiv do zlatého řezu je vhodné ze začátku pracovat s kompozičními nástroji ve fotoeditoru. Jednoduše si vezměte dříve pořízené fotografie a nástrojem pro ořez (klávesová zkratka C v Zoner Photo Studiu) upravte vhodným způsobem jejich kompozici. Většina současných fotoeditorů umožňuje při ořezu zobrazit různé mřížky znázorňující pravidlo zlatého řezu. Po čase se vám pravidlo dostane do krve a budete schopni ho automaticky uplatňovat už při samotném fotografování. Pokud váš fotoaparát umožňuje zapnout pomocnou mřížku během fotografování, neváhejte tuto funkci použít už při komponování.

V Zoner Photo Studiu můžete zapnout mřížku znázorňující dělení plochy do zlatého řezu stiskem klávesy TAB při zapnutém nástroji pro ořez (C). Na ukázkové fotografii jsem střed deštníku vhodně umístil do zlatého řezu už při jejím pořízení.jpg

V Zoner Photo Studiu můžete zapnout mřížku znázorňující dělení plochy do zlatého řezu stiskem klávesy TAB při zapnutém nástroji pro ořez (C).
Na ukázkové fotografii jsem střed deštníku vhodně umístil do zlatého řezu už při jejím pořízení.

Zajisté jste si všimli, že při použití pravidla zlatého řezu (nebo zjednodušeného rozdělení obrazu na třetiny) získáte čtyři různé průsečíky. Máte tedy k dispozici čtyři různé možnosti, kam umístit hlavní motiv při dodržení pravidla zlatého řezu. V ideálním případě můžete hlavní motiv umístit do jednoho průsečíku a do dalšího z průsečíků umístit například nějaký vedlejší motiv v pozadí, který hlavní motiv opticky vyvažuje.

Při určování, do kterého z průsečíků hlavní motiv umístíte, je dobré si uvědomit, jakým způsobem v západní civilizaci čteme. Nejen texty, ale i obrazy čteme zleva doprava a shora dolů.

Nejprve tedy pohledem spočineme na levém horním průsečíku a jako poslední náš zrak skončí v pravém dolním v dolním průsečíku. Ten je také obecně považován za nejvhodnější pro umístění hlavního motivu.

V ideálním případě tedy nejprve divák přečte celou fotografii a zastaví se u hlavního motivu, který by ho měl přimět se nad fotografií zamyslet a pokud možno ho vrátit zpět na její začátek. K tomu slouží vodicí linie, kterým se budeme věnovat v budoucích článcích.

Schéma znázorňuje zjednodušené pravidlo zlatého řezu s naznačením čtyř možností umístění hlavního motivu. Červená šipka znázorňuje způsob prohlížení fotografie divákem.jpg

Schéma znázorňuje zjednodušené pravidlo zlatého řezu s naznačením čtyř možností umístění hlavního motivu. Červená šipka znázorňuje způsob prohlížení fotografie divákem.

Na ukázkové fotografii je hlavní motiv (prázdná láhev zapomenutá nočním návštěvníkem Vyšehradu) umístěn blíže pravému okraji fotografie, než se nachází zlatý řez. Proto jsem umístil do levé linie zlatého řezu vedlejší motiv – Žižkovskou televizní věž. Ta je sice opticky výrazně menší než láhev, a díky použití malé hloubky ostrosti je i rozostřená, ale svým všeobecně známým významem a velikostí celou kompozici vhodně vyvažuje. Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/160 s, f/2,8, ISO 200, ohnisko 12,8 mm (přepočet 64 mm)

Na ukázkové fotografii je hlavní motiv (prázdná láhev zapomenutá nočním návštěvníkem Vyšehradu) umístěn blíže pravému okraji fotografie, než se nachází zlatý řez. Proto jsem umístil do levé linie zlatého řezu vedlejší motiv – Žižkovskou televizní věž. Ta je sice opticky výrazně menší než láhev, a díky použití malé hloubky ostrosti je i rozostřená, ale svým všeobecně známým významem a velikostí celou kompozici vhodně vyvažuje.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/160 s, f/2,8, ISO 200, ohnisko 12,8 mm (přepočet 64 mm)

Pravidlo třetin

Dělení plochy obrazu na třetiny využijte nejen pro zjednodušené nalezení zlatého řezu, ale zejména pro rozdělení obrazu, který obsahuje několik plánů. Typickým příkladem je krajinářská fotografie, která ve většině případů zahrnuje horizont.

V takovém případě je vhodné umístit linii horizontu do jedné z vodorovných třetin obrazu. Při nezajímavé obloze umístěte horizont do horní dělicí linie, naopak při zajímavé kresbě v obloze můžete umístit horizont umístit do spodní dělicí linie a nechat obloze na fotografii větší prostor.

Ukázka třetinového dělení kompozice. Horizont je umístěn v horní dělicí linii obrazu, v pravém horním průsečíku dělicích linií je umístěn hlavní motiv – věže týnského chrámu. V levé dolní části kompozici vyvažují tři staroměstské kostely (sv. Salvátor, sv. František a sv. Haštal) Canon EOS 5D MkII, 70-200/2.8, 15 s, f/22, ISO 100, ohnisko 200 mm

Ukázka třetinového dělení kompozice. Horizont je umístěn v horní dělicí linii obrazu, v pravém horním průsečíku dělicích linií je umístěn hlavní motiv – věže týnského chrámu. V levé dolní části kompozici vyvažují tři staroměstské kostely (sv. Salvátor, sv. František a sv. Haštal).
Canon EOS 5D MkII, 70-200/2.8, 15 s, f/22, ISO 100, ohnisko 200 mm

Klasické dělení krajinářské fotografie na třetiny. Spodní třetinu obrazu tvoří vodní plocha, prostřední třetinu obrazu les s vrchem Borný a vrchní třetinu obrazu tvoří večerní obloha. Vrchol kopce Borný (hlavní motiv fotografie) je umístěn ve zlatém řezu. Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 0,6 s, f/11, ISO 100, ohnisko 61 mm (přepočet 146 mm)

Klasické dělení krajinářské fotografie na třetiny. Spodní třetinu obrazu tvoří vodní plocha, prostřední třetinu obrazu les s vrchem Borný a vrchní třetinu obrazu tvoří večerní obloha. Vrchol kopce Borný (hlavní motiv fotografie) je umístěn ve zlatém řezu.
Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 0,6 s, f/11, ISO 100, ohnisko 61 mm (přepočet 146 mm)

Přemýšlejte při umisťování hlavního motivu

Pravidlo dělení obrazu na třetiny a komponování do zlatého řezu je univerzálně použitelné pro všechny fotografické žánry a u většiny motivů (včetně těch abstraktních) znatelně pozvedne úroveň vašich fotografií. Neváhejte ho tedy použít.

Chcete vědět víc o kompozici? Přečtěte si další články na toto téma:

Základní kompoziční pravidla pro estetičtější fotografie

Kompozice: Vhodné umístění hlavního motivu

Kompozice: Vyplňte obrazový rám

Kompozice: Udržení pozornosti na hlavním motivu fotografie

Kompozice: Vyvážení obrazu

Kompozice: Hledejte kontrast v barvách, tónech i významu

Kompozice: Hledejte rytmus pomocí opakujících se předmětů

Poslední aktualizace 7. září 2015

229 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře