Kompozice: Vyplňte obrazový rám

Umocněte kompozici fotografie tím, že vyplníte hlavním motivem celý obrazový rám. Někdy bude potřeba použít zoom nebo objektiv s delším ohniskem, někdy budete muset přistoupit blíž, ale snímky pak budou promlouvat silněji a divákovi bude jasné, na co se dívá.

Zalovte v paměti – nesnažíte se při fotografování zachytit najednou velké množství informací? Takové fotografie pak obsahují spoustu rušivých prvků, které odvádějí pozornost od hlavního motivu. Tomu je navíc věnována nepřiměřeně malá plocha záběru. Stane se tak, že ačkoliv se snímek snaží říci mnoho najednou, nakonec neřeknou svému divákovi téměř nic.

Tuto situaci nejlépe vystihuje citát slavného válečného fotografa Roberta Capy: „Nejsou-li tvé snímky dostatečně dobré, je to proto, že jsi nebyl dost blízko“. Citát je původně myšlený pro reportážní fotografii. Divák má při pohledu na fotografii nabýt dojmu, jako by se přímo účastnil zachyceného děje. Ale myslím si, že pravidlo se dá aplikovat i na ostatní fotografické žánry.

Vyplňte obrazový rám

Pamatujte na to, že fotografie by měla obsahovat jen to, co se jí snažíte vyjádřit. Všechno ostatní je v obrazu navíc a pouze to mate diváka. Budete-li fotografovat portrét, měl by zaplnit celou obrazovou plochu, pokud možno na nějakém neutrálním a nerušivém pozadí. Portrétová fotografie je právě o portrétované osobě a všechno ostatní už je v ní navíc. Pro odstranění okolí z fotografie využijete objektiv s delším ohniskem (85 mm a více).

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/80 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm Klasický začátečnický „výcvak“. Na fotografii je zachycena zahrada, uprostřed snímku je květináč s kytkou. Fotografie není o zahradě, horní část zahrady je necitelně uříznutá, spodní polovina fotografie obsahuje množství nezajímavé a nicneříkající zelené plochy. Fotografie není ani o květině v květináči, protože květina zabírá pouze jednotky procent obrazové plochy.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/80 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm
Klasický začátečnický „výcvak“. Na fotografii je zachycena zahrada, uprostřed snímku je květináč s kytkou. Fotografie není o zahradě, horní část zahrady je necitelně uříznutá, spodní polovina fotografie obsahuje množství nezajímavé a nicneříkající zelené plochy. Fotografie není ani o květině v květináči, protože květina zabírá pouze jednotky procent obrazové plochy.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/100 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm Pouhým překomponováním obrazu získáte kvalitnější dokumentární snímek zahrady. Posunutím květináče do zlatého řezu eliminujete hluchou spodní část záběru a dopřejete dostatečný prostor zahradě. Celková skladba obrazu je na pohled mnohem příjemnější a neobsahuje hluchá místa.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/100 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm
Pouhým překomponováním obrazu získáte kvalitnější dokumentární snímek zahrady. Posunutím květináče do zlatého řezu eliminujete hluchou spodní část záběru a dopřejete dostatečný prostor zahradě. Celková skladba obrazu je na pohled mnohem příjemnější a neobsahuje hluchá místa.

Jiná situace nastane v okamžiku, kdy je hlavním námětem vaší fotografie rozlehlá krajina. V takovém případě musíte použít objektiv s širokým ohniskem (klasicky 24 mm a méně). Při použití objektivu s krátkou ohniskovou vzdáleností pro zachycení rozsáhlé krajiny se na fotografii objeví velké množství volného místa v popředí. Je proto potřeba do popředí fotografie umístit nějaký zajímavý prvek, který dodá fotografii prostor a hloubku a navede pohled diváka do krajiny. Fotografie tak nebude obsahovat prázdná místa a bude atraktivnější.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/80 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm Kreativnější kompozice pro zachycení zahrady. Přiblížením snímacího stanoviště blíže ke květináči ho zdůrazníte, takže bude zasahovat do daleko větší části snímku a stane se z něj hlavní motiv. Díky použití krátké ohniskové vzdálenosti zbyl v obraze prostor i pro velkou část zahrady, která doplňuje hlavní motiv. Ze snímku má divák jasnou představu o prostředí, které je zároveň díky použití nízké clony dostatečně rozostřené a nesplývá s hlavním motivem.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/80 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm
Kreativnější kompozice pro zachycení zahrady. Přiblížením snímacího stanoviště blíže ke květináči ho zdůrazníte, takže bude zasahovat do daleko větší části snímku a stane se z něj hlavní motiv. Díky použití krátké ohniskové vzdálenosti zbyl v obraze prostor i pro velkou část zahrady, která doplňuje hlavní motiv. Ze snímku má divák jasnou představu o prostředí, které je zároveň díky použití nízké clony dostatečně rozostřené a nesplývá s hlavním motivem.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/100 s, f/4, ISO 400, ohnisko 105 mm Při prodloužení ohniskové vzdálenosti můžete ze stejného stanoviště vyfotografovat detail květiny. Ta teď zabírá velkou část obrazové plochy a je jednoznačně hlavním motivem fotografie. Pozadí je neidentifikovatelné. Divák může předpokládat, že je snímek pořízený venku v přírodě, ale jistý si tím být nemůže.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/100 s, f/4, ISO 400, ohnisko 105 mm
Při prodloužení ohniskové vzdálenosti můžete ze stejného stanoviště vyfotografovat detail květiny. Ta teď zabírá velkou část obrazové plochy a je jednoznačně hlavním motivem fotografie. Pozadí je neidentifikovatelné. Divák může předpokládat, že je snímek pořízený venku v přírodě, ale jistý si tím být nemůže.

Komponujte na výstupní formát

Velkou roli v komponování snímku hraje velikost výsledného formátu fotografie. Při fotografování portrétu lze předpokládat, že bude prezentován v relativně malém formátu do 30×20 centimetrů, případně ve formě většího obrazu, který ovšem budeme pozorovat z přiměřené vzdálenosti. Takovýmto portrétem tedy zaplníme celý obrazový rám.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/320 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm Další „výcvak“. Na obrázku je pokus zachytit celou květinu. Pozadí je velmi rušivé, a to nejen z kompozičního hlediska. Chybí práce se světlem, tmavý subjekt se ztrácí na světlém pozadí.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/320 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm
Další „výcvak“. Na obrázku je pokus zachytit celou květinu. Pozadí je velmi rušivé, a to nejen z kompozičního hlediska. Chybí práce se světlem, tmavý subjekt se ztrácí na světlém pozadí.

Pokud ovšem máte v úmyslu vytvořit fotografii, kterou ve formě tapety umístíte na velkou stěnu, tak při zaplnění celého obrazového rámu portrétem nebude fotografie z běžné pozorovací vzdálenosti čitelná. U takto velkého formátu můžete namísto portrétu zabrat celou postavu umístěnou navíc v zajímavém prostředí.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/320 s, f/4, ISO 400, ohnisko 24 mm Zvětšení ohniskové vzdálenosti umožnilo zjednodušit pozadí. Omezením plochy oblohy se světelně vyrovnalo popředí s pozadím, takže květina není ztracená ve tmě. I přes použití nízkého clonového čísla je pozadí velmi patrné. Pro fotografii nemá význam a zbytečně odvádí pozornost od hlavního motivu.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/320 s, f/4, ISO 400, ohnisko 105 mm
Zvětšení ohniskové vzdálenosti umožnilo zjednodušit pozadí. Omezením plochy oblohy se světelně vyrovnalo popředí s pozadím, takže květina není ztracená ve tmě. I přes použití nízkého clonového čísla je pozadí velmi patrné. Pro fotografii nemá význam a zbytečně odvádí pozornost od hlavního motivu.

Naopak při fotografování krajiny budete muset zredukovat velikost záběru, pokud víte, že se fotografie bude ve výsledku tisknout na malý formát. Při tvorbě tapety naopak zvolte panoramatický výřez a široký záběr. Divák tak bude moci zblízka prozkoumat všechny drobné detaily v krajině.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/400 s, f/4, ISO 400, ohnisko 84 mm Fotografování z kratší vzdálenosti umožnilo eliminovat pozadí a zaplnit obrazové pole. Z květiny je sice zabrána menší část než na předešlém snímku, přesto snímek o květině vypovídá více. Jednodušší kompozice vám umožní silnější vyjádření.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4.0, 1/400 s, f/4, ISO 400, ohnisko 84 mm
Fotografování z kratší vzdálenosti umožnilo eliminovat pozadí a zaplnit obrazové pole. Z květiny je sice zabrána menší část než na předešlém snímku, přesto snímek o květině vypovídá více. Jednodušší kompozice vám umožní silnější vyjádření.

Vytiskněte si povedené fotografie

V dnešní době bohužel většina fotografií skončí svoji cestu na obrazovkách mobilních zařízení a monitorech počítače. Přesto není na škodu zkusit si vytvořit snímek komponovaný pro prezentaci na velkém formátu a pořídit si jeho reprezentativní zvětšeninu. Z jednoho takového snímku, který budete mít denně na očích, budete mít o hodně větší radost než ze stovek snímků zapomenutých na paměťové kartě.

Chcete vědět víc o kompozici? Přečtěte si další články na toto téma:

Základní kompoziční pravidla pro estetičtější fotografie

Kompozice: Vhodné umístění hlavního motivu

Kompozice: Zlatý řez a pravidlo třetin

Kompozice: Udržení pozornosti na hlavním motivu fotografie

Kompozice: Vyvážení obrazu

Kompozice: Hledejte kontrast v barvách, tónech i významu

Kompozice: Hledejte rytmus pomocí opakujících se předmětů

Poslední aktualizace 3. srpna 2015

46 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře