Kompozice: Hledejte rytmus pomocí opakujících se předmětů

Kompozičně efektní fotografie vznikají, pokud pozadí tvoří řada opakujících se předmětů. Fotografie tak obsahuje rytmus, který přerušíte vhodně umístěným hlavním motivem. Pokud ohlídáte, aby nebyl vidět konec řady předmětů tvořících rytmus, dodáte tak fotografii dojem nekonečna. Divák má pocit, že řada opakujících se předmětů nikdy neskončí.

Rytmus

Ideálním prostředím pro nalezení rytmicky se opakujících předmětů jsou městská a průmyslová zástavba – například opakující se domy, sloupy, obložení povrchů – a také cesty, kde můžete využít stromořadí nebo sloupy. V přírodě se s rytmicky rozmístěnými prvky setkáte zejména v makroměřítku, především u jehliček stromů, listů kapradin a dalších.

Rytmické prvky jako hlavní motiv

Často se ve fotografii setkáte s opakujícími se prvky obrazu jako hlavním motivem. Takové fotografie se většinou pohybují na hraně mezi popisným a abstraktním námětem.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/100 s, f/2.8, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Využití opakujícího se vzoru na radiátoru pro vytvoření abstraktní kompozice využívající efektu postupně slábnoucího světla.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/100 s, f/2.8, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Využití opakujícího se vzoru na radiátoru pro vytvoření abstraktní kompozice využívající efektu postupně slábnoucího světla.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/100 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 5,1 mm (přepočet 24 mm) Obraz je tvořen dvěma rytmickými prvky – opakující se vzor dlažby je protnut liniemi stínů. Hlavním motivem je opět světelná nálada snímku.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/100 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 5,1 mm (přepočet 24 mm)
Obraz je tvořen dvěma rytmickými prvky – opakující se vzor dlažby je protnut liniemi stínů. Hlavním motivem je opět světelná nálada snímku.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/30 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Tato fotografie je oproti dvěma předešlým abstraktním fotografiím popisná. I tak je ale na ní hlavním motivem rytmus hned několika řad opakujících se předmětů.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/30 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Tato fotografie je oproti dvěma předešlým abstraktním fotografiím popisná. I tak je ale na ní hlavním motivem rytmus hned několika řad opakujících se předmětů.

Rytmické prvky jako pozadí

Zejména v portrétní fotografii je vhodné umístit portrétovaného do prostředí tvořeného rytmickými prvky. Fotografie tak dostane další rozměr a pozadí může fungovat jako vhodná vodicí linie k portrétovanému. Přesto je potřeba pracovat s rytmickým motivem tak, aby nepřebíjel hlavní část fotografie, kterou je právě fotografovaná osoba.

Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 1/125 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 135 mm (přepočet 216 mm) Rytmické pozadí umístěné mimo hloubku ostrosti tvoří vodící linii, která navádí zrak diváka k hlavnímu motivu.
Canon EOS 7D, 70-200/2.8, 1/125 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 135 mm (přepočet 216 mm)
Rytmické pozadí umístěné mimo hloubku ostrosti tvoří vodící linii, která navádí zrak diváka k hlavnímu motivu.
Canon EOS 7D, EF 100/2.8, 1/100 s, f/4, ISO 200, ohnisko 100 mm (přepočet 160 mm) Rytmické pozadí tvořené sloupy, které se postupně dostávají mimo hloubku ostrosti, dodává tomuto fashion portrétu prostorovost.
Canon EOS 7D, EF 100/2.8, 1/100 s, f/4, ISO 200, ohnisko 100 mm (přepočet 160 mm)
Rytmické pozadí tvořené sloupy, které se postupně dostávají mimo hloubku ostrosti, dodává tomuto fashion portrétu prostorovost.

Rytmem k dokonalosti

Využitím rytmicky se opakujících prvků jako pozadí pro vaše fotografie dodáte do obrazu větší hloubku a můžete je zároveň využít jako vodicí linie. Zajímavé jsou také kompozice, ve kterých tvoří rytmické prvky hlavní motiv. Nebojte se experimentovat s různými prvky v obrazu. Jenom díky tomu pak budou vaše snímky lepší a lepší.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *