Pronikněte do tajů expozice: Měření expozice

Expozimetry zabudované v digitálních fotoaparátech odvádějí ve většině případů dobrou práci a samotné fotografování vám velice usnadní. V některých složitějších podmínkách se ovšem nechají lehce zmást. Pro přesné měření expozice je proto možné buď použít pomůcky, které pomohou expozimetrům ve fotoaparátu s určením expozice, anebo raději externí expozimetry, které měří skutečné množství světla na scéně.

Měření expozice

O expozimetrech jsme se v krátkosti zmiňovali v článku o expozici. Jsou to přístroje, které slouží k měření množství světla na scéně. Expozimetry buď měří světlo, které na ně dopadá, nebo měří světlo odražené od fotografované scény. Jak ale fungují?

Měření dopadajícího světla

K měření dopadajícího světla slouží externí expozimetry. Tyto přístroje jsou vybaveny difuzní polokoulí, na kterou se nechá dopadat světlo v místě fotografované scény. Externí expozimetry jsou přesné, protože měří skutečné množství světla ve scéně. Jedná se o poměrně drahé přístroje a většina dnes prodávaných zároveň umí kromě stálého světla měřit i světlo zábleskové. Ty nejpokročilejší umí dokonce určit poměr stálého a zábleskového světla při jejich kombinování.

Špičkový expozimetr, jako například Sekonic L-758, stojí skoro tolik jako digitální zrcadlovka nižší střední třídy.jpg
Špičkový expozimetr, jako například Sekonic L-758, stojí skoro tolik jako digitální zrcadlovka nižší střední třídy.

V dnešní době digitálního snímání, kdy vás exponovaný snímek prakticky nic nestojí a je možno si expozici kontrolovat hned po pořízení snímku na histogramu, jsou expozimetry pro amatérskou praxi zbytečné. Pokud to ovšem s fotografováním myslíte vážně, neobejdete se bez nich při ateliérovém focení se zábleskovými světly.

Měření odraženého světla

V dnešní době jsou běžnějším řešením expozimetry, které neměří přímo množství světla dopadající na fotografovanou scénu, ale množství světla od fotografované scény odražené. Těmito druhy expozimetrů jsou vybaveny digitální fotoaparáty. Takovéto expozimetry nejsou tak přesné, protože pracují s předpokladem, že fotografovaná scéna odrazí přesně 18 procent světla, které na ni dopadne. Proto se také pro přesné měření expozice používá takzvaná šedá tabulka. Ta odráží právě 18 procent dopadajícího světla.

Fotografovaný obrazec obsahuje 50 procent černé a 50 procent bílé barvy. To ve výsledku představuje průměrně šedou scénu a expozimetr ve fotoaparátu provedl korektní změření expozice.jpg
Fotografovaný obrazec obsahuje 50 procent černé a 50 procent bílé barvy. To ve výsledku představuje průměrně šedou scénu a expozimetr ve fotoaparátu provedl korektní změření expozice.
Fotografovaný obrazec obsahuje 25 procent černé a 75 procent bílé barvy. Expozimetr ve fotoaparátu ale předpokládá, že je scéna průměrně šedá. Z tohoto důvodu scénu podexponuje a bílou barvu vyfotografuje jako šedou.jpg
Fotografovaný obrazec obsahuje 25 procent černé a 75 procent bílé barvy. Expozimetr ve fotoaparátu ale předpokládá, že je scéna průměrně šedá. Z tohoto důvodu scénu podexponuje a bílou barvu vyfotografuje jako šedou.
Fotografovaný obrazec obsahuje 75 procent černé a 25 procent bílé barvy. Expozimetr ve fotoaparátu ale předpokládá, že je scéna průměrně šedá. Z tohoto důvodu scénu přeexponuje a černou barvu vyfotografuje jako šedou.jpg
Fotografovaný obrazec obsahuje 75 procent černé a 25 procent bílé barvy. Expozimetr ve fotoaparátu ale předpokládá, že je scéna průměrně šedá. Z tohoto důvodu scénu přeexponuje a černou barvu vyfotografuje jako šedou.

Expozimetr ve fotoaparátu

Ne každá fotografovaná scéna se chová jako šedá tabulka, takže fotoaparáty jsou vybaveny několika druhy měření expozice a fotograf si tak může vybrat vhodný typ měření podle fotografované situace. V následujících řádcích si představíme různé typy měření expozice – poměrové měření, celoplošné měření se zdůrazněným středem, částečné a bodové měření.

Poměrové (maticové) měření

Poměrové měření představuje nejmodernější a nejpokročilejší typ měření expozice. Fotografovaná scéna je rozdělena na dílčí části, ve kterých je měřena expozice. Následně je toto měření porovnáváno s rozsáhlou databází různých scén uloženou ve fotoaparátu pro optimální nastavení expozice.

Tento typ měření si je schopný poradit i s obtížnými scénami. Nejmodernější fotoaparáty pracují nejen s tonalitou, ale berou v úvahu i barvy na scéně. S tímto typem měření si vystačíte prakticky v každé standardní situaci. Většinou je také při měření zohledněna oblast v okolí aktivního zaostřovacího bodu, neboť fotoaparát předpokládá, že právě tam se nachází fotografovaný objekt.

Ikona pro poměrové (maticové) měření u digitálních zrcadlovek Canon.jpg
Ikona pro poměrové (maticové) měření u digitálních zrcadlovek Canon.

Celoplošné měření se zdůrazněným středem

Celoplošné měření se zdůrazněným středem bere v úvahu také celou fotografovanou scénu, ale mnohem větší váhu přikládá oblasti v okolí středového zaostřovacího bodu. Hodí se například při fotografování portrétu v protisvětle, u kterého poměrové měření selže.

Ikona pro celoplošné měření se zdůrazněným středem u digitálních zrcadlovek Canon.jpg
Ikona pro celoplošné měření se zdůrazněným středem u digitálních zrcadlovek Canon.
Fotografie v protisvětle. Celoplošné měření se zdůrazněným středem. Expozimetr zohledňuje celou fotografovanou scénu a hlavní motiv podexponuje.jpg
Fotografie v protisvětle. Celoplošné měření se zdůrazněným středem. Expozimetr zohledňuje celou fotografovanou scénu a hlavní motiv podexponuje.

Částečné měření

Částečné měření využijete u složitých scén, se kterými si předchozí typy měření neporadí. Při částečném měření je pro určení expozice použita menší plocha (do 10 procent plochy obrazového snímače) v okolí středového zaostřovacího bodu. Měření nebere v úvahu zbytek fotografované scény. Využijete ho například v součinnosti s šedou tabulkou pro přesné určení expozice.

Ikona pro částečné měření u digitálních zrcadlovek Canon.jpg
Ikona pro částečné měření u digitálních zrcadlovek Canon.

Bodové měření

Funguje obdobně jako částečné měření, ale použitá plocha je podstatně menší (do 3 procent plochy obrazového snímače). Opět se jedná o vhodný režim pro měření s šedou tabulkou anebo pro velmi kontrastní scény s vysokým dynamickým rozsahem, u kterých chcete mít konkrétní místo správně exponované a obětujete expozici v ostatních částech snímku. Toto měření můžete také využít pro určení nejtmavší a nejsvětlejší části scény. To se hodí třeba ke stanovení rozsahu expozičního bracketingu pro pořízení více expozičních variant, které můžete v postprocesu složit do jedné výsledné fotografie.

Ikona pro bodové měření u digitálních zrcadlovek Canon.jpg
Ikona pro bodové měření u digitálních zrcadlovek Canon.
Fotografie v protisvětle. Bodové měření. Expozimetr zohledňuje pouze malou část scény, v tomto případě fotografovaný motiv. Celkově je scéna přeexponovaná, ale je dobře vykreslen hlavní motiv. Kresbu v pozadí, která není důležitá, jsme obětovali. Pro korektní vykreslení celé scény by bylo potřeba přisvítit hlavní motiv (pomocí odrazné desky, systémovým bleskem nebo zábleskovým světlem).
Fotografie v protisvětle. Bodové měření. Expozimetr zohledňuje pouze malou část scény, v tomto případě fotografovaný motiv. Celkově je scéna přeexponovaná, ale je dobře vykreslen hlavní motiv. Kresbu v pozadí, která není důležitá, jsme obětovali. Pro korektní vykreslení celé scény by bylo potřeba přisvítit hlavní motiv (pomocí odrazné desky, systémovým bleskem nebo zábleskovým světlem).

Praxí k dokonalosti

Vestavěné expozimetry v digitálních fotoaparátech měří odražené světlo ze scény, přičemž předpokládají, že scéna má průměrnou odrazivost světla. Nejsou proto tak přesné jako externí expozimetry, které měří skutečné množství světla dopadajícího na scénu.

V době digitální fotografie si můžete vyfocený snímek ihned zobrazit na displeji fotoaparátu, včetně histogramu. Není proto problém opravit chyby v měření a pořídit snímek znovu.

Čím více budete fotit, tím větší získáte praxi a pouhým pohledem na scénu dokážete určit, jak si s ní dokáže expozimetr ve fotoaparátu poradit. Díky tomu můžete už před samotným fotografováním nastavit korekci expozice, což vám ušetří další práci při zpracování snímků v Zoner Photo Studiu.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *