Kompozice: Hledejte kontrast v barvách, tónech i významu

Velmi jednoduchým a efektivním řešením, jak zdůraznit hlavní motiv, je najít k němu kontrastní pozadí. Hlavní motiv může být vůči pozadí kontrastní nejen vizuálně, ale i významově. Zvláště silné jsou pak obrazy obsahující dva zdánlivě nesourodé prvky, které ovšem dohromady tvoří překvapivou kompozici a sdělení.

Barevný kontrast

V dnešní době barevné digitální fotografie je nejjednodušší dosáhnout kontrastu na snímku pomocí barev. Při hledání kontrastní barvy můžete využít základní barevný diagram, kde se doplňkové barvy nachází proti sobě. Tak například kontrastní barva k červené je azurová.

Základní diagram přímých a doplňkových barev, který můžete použít při hledání kontrastní barvy.jpg

Základní diagram přímých a doplňkových barev, který můžete použít při hledání kontrastní barvy.

Například na tomto snímku vytváří zelený list kontrast vůči červenému:

Canon EOS 7D, EF 50/1.8 II, 1/50 s, f/3.2, ISO 400, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm) Červený list kapradí vhodně kontrastuje se zelenými listy.

Canon EOS 7D, EF 50/1.8 II, 1/50 s, f/3.2, ISO 400, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)
Červený list kapradí vhodně kontrastuje se zelenými listy.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/125 s, f/4.5, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Abstraktní motiv (odraz žlutooranžové budovy) kontrastuje se studeným odstínem kapoty automobilu.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/125 s, f/4.5, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Abstraktní motiv (odraz žlutooranžové budovy) kontrastuje se studeným odstínem kapoty automobilu.

Velmi efektní je využití kontrastu, při kterém se barvený hlavní motiv nachází na monochromatickém pozadí. Tento typ kontrastu je poměrně složité najít, a tak se někdy k dosažení tohoto efektu používá metoda selektivního odbarvení ve fotoeditorech. Tuto funkci dokonce obsahuje většina v současnosti prodávaných digitálních fotoaparátů.

I když je efekt selektivního odbarvení fotografií mezi začátečníky poměrně oblíbený, pokročilí fotografové se mu vyhýbají. Tato technika byla oblíbená v devadesátých letech minulého století, ale dnes je mezi profesionály prakticky zapovězená. Naproti tomu barevný motiv umístěný na monochromatickém pozadí je oku lahodící. Proto je také šedé pozadí považováno v ateliéru za nejuniverzálnější.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/40 s, f/2.4, ISO 80, ohnisko 7,9 mm (přepočet 37 mm) Ukázka barevného motivu na monochromatickém pozadí (sépiový odstín byl přidán v postprodukci).

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/40 s, f/2.4, ISO 80, ohnisko 7,9 mm (přepočet 37 mm)
Ukázka barevného motivu na monochromatickém pozadí (sépiový odstín byl přidán v postprodukci).

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/8 s, f/2.8, ISO 400, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Výrazný barevný kontrast zrezivělého ocelového potrubí a oprýskané betonové zdi tvoří zajímavou abstraktní kompozici.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/8 s, f/2.8, ISO 400, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Výrazný barevný kontrast zrezivělého ocelového potrubí a oprýskané betonové zdi tvoří zajímavou abstraktní kompozici.

Tonální kontrast

Tonální kontrast lze považovat za obdobu barevného kontrastu u monochromatické (černobílé) fotografie. Po odbarvení spolu jednotlivé odstíny kontrastují jiným způsobem, než je znázorněno v základním diagramu. Fotografové pracující s černobílým filmem měli vyvinutý zrak na tonální vnímání světa a dokázali odhadnout, které objekty budou na výsledném snímku světlé a které tmavé. Pro změnu tonality fotografovaných prvků se používaly barevné filtry umístěné před objektivem.

V digitální éře je pořizování monochromatických snímků jednodušší. Ideální je fotografovat do formátu RAW a nastavit si monochromatický náhled. Tak pořídíte plně barevný snímek, ale na displeji fotoaparátu sledujete odbarvený obraz. Pro finální doladění tonálního kontrastu poté můžete na barevný RAW soubor aplikovat řadu digitálních barevných filtrů, takže můžete precizně měnit tonalitu jednotlivých prvků v obraze.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/40 s, f/8, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm) Tonální kontrast v barevné fotografii. Díky silné podexpozici obrazu vynikly nasvícené hodiny oproti tmavému pozadí.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/40 s, f/8, ISO 80, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Tonální kontrast v barevné fotografii. Díky silné podexpozici obrazu vynikly nasvícené hodiny oproti tmavému pozadí.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/200 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 12,1 mm (přepočet 57 mm) Grafická kompozice využívající tonálního kontrastu – světlý hlavní motiv na tmavém pozadí.

Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/200 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 12,1 mm (přepočet 57 mm)
Grafická kompozice využívající tonálního kontrastu – světlý hlavní motiv na tmavém pozadí.

Významový kontrast

Fotografie s významovým kontrastem jsou velmi oblíbené a mnohdy takto vznikají vtipné snímky a také fotografie, jež vás přimějí k zamyšlení nad neočekávanými souvislostmi. Častým významovým kontrastem je staré versus nové (mnoho kontrastů najdete v historických městech) a uhlazené (čisté) versus oprýskané (fashion fotografie krásných modelek a šatů v industriálním prostředí). Často lze také nalézt prvky civilizace v divočině anebo naopak prvky přírody v městské zástavbě.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4L IS USM, 1/100 s, f/4.0, ISO 200, ohnisko 85 mm Krásná nalíčená modelka kontrastuje s oprýskaným prostředím laboratoře v průmyslové zkušebně.

Canon EOS 5D MkII, EF 24-105/4L IS USM, 1/100 s, f/4.0, ISO 200, ohnisko 85 mm
Krásná nalíčená modelka kontrastuje s oprýskaným prostředím laboratoře v průmyslové zkušebně.

Canon EOS 400D, EF 24-80/3.5-5.6 USM, 1/250 s, f/10, ISO 400, ohnisko 53 mm (přepočet 85 mm) Významový kontrast (barokní sochy vzhlížející k moderní budově) jsem umocnil převedením fotografie do monochromatické podoby a selektivním obarvením (teplý versus studený odstín).

Canon EOS 400D, EF 24-80/3.5-5.6 USM, 1/250 s, f/10, ISO 400, ohnisko 53 mm (přepočet 85 mm)
Významový kontrast (barokní sochy vzhlížející k moderní budově) jsem umocnil převedením fotografie do monochromatické podoby a selektivním obarvením (teplý versus studený odstín).

Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/20 s, f/11, ISO 100, ohnisko 15 mm (přepočet 24 mm) Klasický kontrast staré a nové stavby. V historických městech lze nalézt mnoho takových příkladů.

Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/20 s, f/11, ISO 100, ohnisko 15 mm (přepočet 24 mm)
Klasický kontrast staré a nové stavby. V historických městech lze nalézt mnoho takových příkladů.

Kontrast zaujme

Fotografie obsahující významový kontrast jsou pro diváka zajímavější, neboť ho nutí se nad snímkem zamyslet. Takové snímky mohou obsahovat neočekávaná sdělení nebo vtip. Naproti tomu barevné a tonální kontrasty tvoří oku lahodící obrazy. Uvedené typy kontrastů nejsou vyčerpávající. Zajímavé jsou například fotografie obsahující kontrastní tvary.

Chcete vědět víc o kompozici? Přečtěte si další články na toto téma:

Základní kompoziční pravidla pro estetičtější fotografie

Kompozice: Vhodné umístění hlavního motivu

Kompozice: Vyplňte obrazový rám

Kompozice: Zlatý řez a pravidlo třetin

Kompozice: Udržení pozornosti na hlavním motivu fotografie

Kompozice: Vyvážení obrazu

Kompozice: Hledejte rytmus pomocí opakujících se předmětů

Poslední aktualizace 19. října 2015

28 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře