Kompozice: Udržení pozornosti na hlavním motivu fotografie

Při komponování obrazu máte několik možností, díky nimž snáze přivedete zrak diváka k hlavnímu motivu. Zároveň je ale také spousta způsobů, jak diváka nechtěně upoutat něčím jiným, než jste původně chtěli. Přečtěte si proto článek o tom, jak správně upoutat divákovu pozornost a jak ji udržet na hlavním motivu. Vaše snímky pak budou mít lepší a estetičtější kompozici.

Naveďte pohled k hlavnímu motivu

předchozím článku jste se dozvěděli o pravidle „zlatého řezu“, podle kterého je možné najít v obraze ideální místo pro umístění hlavního motivu. U složitěji komponovaného obrazu obsahujícího více prvků, jež mohou s hlavním motivem soupeřit o pozornost, je vhodné k nasměrování pohledu diváka k hlavnímu motivu využít takzvané „vodicí linie“.

Ty mohou být tvořeny zcela konkrétním prvkem obrazu – například cestou, zábradlím a podobně. Často také mohou být tyto vodicí linie pouze pomyslné, tvořené například řadou opakujících se prvků, které dohromady fungují jako „cesta“ pro navedení pohledu.

Šipkami zvýrazněné švy, přehyby i vzor vedou pohled na střed deštníku, který je umístěný ve zlatém řezu. Hlavním motivem je v tomto případě celý deštník. Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/13 s, f/3.2, ISO 200, ohnisko 6,8 mm (přepočet 32 mm)
Šipkami zvýrazněné švy, přehyby i vzor vedou pohled na střed deštníku, který je umístěný ve zlatém řezu. Hlavním motivem je v tomto případě celý deštník.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/13 s, f/3.2, ISO 200, ohnisko 6,8 mm (přepočet 32 mm)
Pomyslná vodicí linie tvořená řadou stožárů a vlajek vede pohled skrz obraz. Téměř svislá linie výškové budovy vrací obraz k hlavnímu motivu – vlajkám. Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/500 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 10,2 mm (přepočet 48 mm)
Pomyslná vodicí linie tvořená řadou stožárů a vlajek vede pohled skrz obraz. Téměř svislá linie výškové budovy vrací obraz k hlavnímu motivu – vlajkám.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/500 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 10,2 mm (přepočet 48 mm)

Při komponování obrazu je potřeba si také důsledně ohlídat nechtěné vodicí linie, které by naopak mohly pohled diváka od hlavního motivu odvést.

Svislé vodicí linie často mohou sloužit k uzavření hlavního motivu a mohou opticky zabránit divákovi, aby fotografii pohledem opustil.

Důsledné dělení obrazu podle pravidla třetinové kompozice, hlavní motiv umístěn ve zlatém řezu, svislá linie tvořená hromosvodem a tmavší částí obrazu vrací pohled diváka k hlavnímu motivu. Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/4 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Důsledné dělení obrazu podle pravidla třetinové kompozice, hlavní motiv umístěn ve zlatém řezu, svislá linie tvořená hromosvodem a tmavší částí obrazu vrací pohled diváka k hlavnímu motivu.
Panasonic Lumix DMC-LX 3, 1/4 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 12,8 mm (přepočet 60 mm)
Pohled je vedený na tvář modelky stínem na schodišti. Linie zábradlí společně se stínem modelku vhodně rámují. Canon EOS 7D, EF 50/1.4, 1/125 s, f/3.2, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)
Pohled je vedený na tvář modelky stínem na schodišti. Linie zábradlí společně se stínem modelku vhodně rámují.
Canon EOS 7D, EF 50/1.4, 1/125 s, f/3.2, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)

Vyčistěte okraje obrazu

Při komponování je potřeba věnovat dostatečnou pozornost také okrajům obrazu.

Do okrajů fotografie se vám mohou často dostat nechtěné prvky, které s fotografovaným obrazem nijak nesouvisí a ve výsledku fungují jako rušivé elementy odvádějící pozornost od hlavního motivu. Většinou stačí udělat při komponování drobný úkrok a tím nechtěné prvky z obrazu odstraníte. V situacích, kdy není možné okraje obrazu vyčistit při komponování, si lze pomoci dodatečně ve fotoeditoru, například v Zoner Photo Studiu.

Původní fotografie, jejíž kompozici ruší větve v levém horním rohu.jpg
Původní fotografie, jejíž kompozici ruší větve v levém horním rohu.
Poté, co jsem fotografii upravil ve fotoeditoru, je vidět patrné uklidnění kompozice. Odstranění objektů z oblohy je pro většinu fotoeditorů jednoduchá úloha. Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/10 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 35 mm (přepočet 56 mm)
Poté, co jsem fotografii upravil ve Zoner Photo Studiu, je vidět patrné uklidnění kompozice. Odstranění objektů z oblohy je pro většinu fotoeditorů jednoduchá úloha.
Canon EOS 7D, EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM, 1/10 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 35 mm (přepočet 56 mm)

Usnadněte čitelnost vašich fotografií

Při fotografování složitých scén se vždy snažte divákům usnadnit jejich čitelnost využitím vodicích linek, které máte na scéně k dispozici. Zároveň si ohlídejte, abyste v obraze nezanechali linie a prvky odvádějící pozornost od hlavního motivu.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *