Jak na převod do černobílé: Pohrajte si s odstíny šedi

Přestože žijeme v digitální době, černobílá fotografie vychází z analogového filmu. Dnešní „černobílé“ fotografie však nejsou ve skutečnosti černobílé. Jsou to jen odbarvené digitální snímky, které jsou navíc šedivé a nekontrastní. V tomto článku si proto ukážeme, jak na převod do černobílé pomocí Zoner Photo Studia tak, abyste vytvořili co nejlepší digitální černobílou fotografii.

Víte, jaký je rozdíl mezi analogovým filmem a digitálním čipem? Nejhezčí přirovnání, jaké jsme zatím slyšeli, je to, že snímací plochy digitálu jsou přesně dané, například jako moderní sklobetonová budova, kde si můžete každý pixel představit jako okno. Analogové snímání se dá přirovnat k louce, na níž jsou chaoticky rozmístěny rostliny. Tyto rostliny tvoří stříbrné světlocitlivé krystaly, které nemají žádný řád.

Ještě před tím, než vám ukážeme, jak v ZPS převést fotky do černobílé, rádi bychom vám nejdřív řekli, čemu se vyhýbat.

Černobílá špatnou fotku nevylepší

Zaprvé, když nevíte, co dělat s fotografií, nepřevádějte ji automaticky do černobílé.

Černobílá špatnou fotku nezamaskuje – rozmazané části zůstanou rozmazané. A umělecké dílo z ní taky neudělá, jestliže je fotka špatná už od začátku. Když fotografujete, měli byste přesně vědět, jak má vypadat výsledná fotografie.

Desaturaci raději ne

Nefotografujte do černobílé přímo ve fotoaparátu. Neušetříte si tím čas, pouze tím fotky zničíte. Z černobílé fotografie neuděláte barevnou, ale obráceně ano. Navíc mnohem lépe.

Fotoaparát po přepnutí do černobílého režimu fotografii desaturuje (odbarví) a snímek je potom bez kontrastů, je nevýrazný a má plochou kresbu. I při úpravě v ZPS se desaturaci raději vyhněte. Raději použijte některý z postupů popsaných níže.

Fotografie měla poměrně dobrý základ, proto se může zdát, že po úpravě pomocí desaturace vypadá celkem dobře. Ale technicky nezvládnutá barevná fotografie takto vypadat nebude.

Fotografie měla poměrně dobrý základ, proto se může zdát, že po úpravě pomocí desaturace vypadá celkem dobře. Ale technicky nezvládnutá barevná fotografie takto vypadat nebude.

Postupy

Je několik způsobů, jak vytvořit černobílou fotografii. ZPS 17 jich má několik. Začneme od toho nejjednoduššího přístupu a ukážeme si i ty složitější, které jsou ale zároveň také efektivnější.

Fotografie, na níž vám ukážeme všechny postupy převodu do černobílé.jpg

Fotografie, na níž vám ukážeme všechny postupy převodu do černobílé.

Jednoduchý způsob – Black & White

Nejjednodušší způsob převodu fotografie do černobílé je ten, že v Rychlých filtrech (Shift+K) zvolíte možnost Black & White. Fotografie dostane černobílý vzhled a nechybí jí kontrasty. Je to však to nejjednodušší, co s fotografií můžete udělat.

Nejrychlejší převod do černobílé provedete pomocí Rychlých filtrů a možnosti Black & White.jpg

Nejrychlejší převod do černobílé provedete pomocí Rychlých filtrů a možnosti Black & White.

Po použití Rychlých filtrů má fotografie vyšší kontrast a je daleko lepší než ta předchozí, upravená desaturací.jpg

Po použití Rychlých filtrů má fotografie vyšší kontrast a je daleko lepší než ta předchozí, upravená desaturací.

Složitější, ale efektivnější – funkce Odstíny šedi

Další možnost, kterou ZPS 17 nabízí, je převod pomocí funkce Odstíny šedi (Ctrl+G). ZPS vám nabízí možnosti, jak fotografii převést do černobílé podoby. V nabídce jsou i kanály, o nichž jsme se zmiňovali například v článku o prolnutí vrstev nebo o úpravě portrétů pomocí hollywoodského kontrastu.

Červený kanál přesvětlí všechno červené, naopak ztmaví všechno z obráceného spektra barev – modrou a zelenou. Červený kanál je vhodný na high key portréty nebo krajiny s modrou oblohou.

červený

Zelený kanál vytvoří výraznější kontrast, vhodný na portréty s lidmi světlejší pleti. Jinak je to poměrně neutrální kanál.

zelený

Modrý kanál je opakem červeného kanálu, zesvětlí všechno, co má modré tóny, a naopak ztmaví všechno, co obsahuje červené tóny. Tento kanál se moc nepoužívá, protože pleť fotografovaných osob je moc tmavá. Modrý kanál se dá použít v krajině, případně jako režim prolnutí ve zmiňovaném článku výše.

modrý

Kanály používejte ke zdůraznění různých barev na původní fotografii, podle toho pak volte i jednotlivý kanál.

V nabídce Odstíny šedi však najdete i řadu šikovných metod, s jejichž pomocí si můžete s fotografií vyhrát.

Filtr Odstíny šedi nabízí řadu metod, díky nimž můžete fotografii vylepšit.jpg

Filtr Odstíny šedi nabízí řadu metod, díky nimž můžete fotografii vylepšit.

Odstíny šedi převede fotografii do jednoduché podoby černobílé fotografie:

Odstiny sedi

Pomocí Desaturace jednoduše odbarvíte fotografii.

Desaturace_2

Pokročilá metoda si pohraje s kontrastem a zároveň dává důraz na kanály.

Pokrocila

Průměr kanálů dává střední důraz na kanály.

Průměr kanálů

Maximum kanálů klade velký důraz na kanály.

Maximum kanálů

Minimum kanálů přikládá kanálům minimální důraz.

Minimum kanálů

Pomocí nastavení Uživatelská sami určujete důležitost jednotlivých kanálů.

Automatická metoda automaticky převede fotografii do černobílé.

Automatická

ZPS 17 vám nabízí poměrně široku škálu možností převodu do černobílé. Ukážeme vám však ještě víc.

Složitější úprava – simulace analogového filmu

Analogoví pamětníci, a obzvlášť ti, kteří fotografovali na černobílý film, nám jistě dají za pravdu, když řekneme, že měli své oblíbené filmy se svým typickým kontrastem a ještě typičtějším fotografickým zrnem.

Digitální černobílá fotografie má simulovat fotografii zachycenou na analogový film. Z internetu se dají stáhnout obrázky se zrnitostí vašeho oblíbeného filmu. Do Googlu stačí zadat „název filmu citlivost noise“ (například Kodak TMax 400 noise). Vyhledávač vám přesně najde to, co hledáte. Obrázek si uložte do počítače, budete jej potřebovat.

Filmové zrno v digitální podobě.jpg

Filmové zrno v digitální podobě.

Na fotografii, kterou chcete převést do černobílé, aplikujte vhodný kanál z funkce Odstíny šedi. Fotografii následně uložte. Na už černobílou fotografii aplikujte novou vrstvu zrnitosti vašeho oblíbeného filmu. Vrstvavložit obrázek. Zvolte možnost Vložit ze souboru. Poté vyberete obrázek se zrnitostí daného filmu. Tuto vrstvu pak prolnete režimem Měkké světlo. Jak už víte, režim Měkké světlo všechno světlejší od neutrální šedé zesvětlí a všechno tmavší zase ztmaví. Je logické, že se na fotografii zvýší kontrast, který doladíte sílou prolnutí. Fotografii uložíte.

Aplikování zrna na fotografii.jpg

Aplikování zrna na fotografii.

Hotová fotografie s filmovým zrnem přesně tak, jak má být.jpg

Hotová fotografie s filmovým zrnem přesně tak, jak má být.

Tip: Před aplikováním zrna na fotografii je dobré sjednotit velikost snímků.

Hlídejte histogram

Převádějte do černobílé jen ty fotografie, kterým to pomůže ke kráse a dokonalosti. Myslete také na to, že fotografie má obsahovat jak černou, tak bílou. Proto vždy kontrolujte histogram.

Poslední aktualizace 29. července 2015

64 0

Autor: Majo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. Později se moje tvorba vykrystalizovala a zabýval jsem se téměř výhradně fotografováním lidí. Momentálně se věnuji hlavně módní a reklamní fotografii. Více mých fotografií naleznete na stránkách www.majoelias.sk.