Zoner Photo Studiem X krok za krokem. Díl 4: Co dál v modulu Vyvolat?

Pokračujeme dalším dílem seriálu o práci v ZPS X. Tentokrát ještě zůstaneme v modulu Vyvolat, protože minulý článek zdaleka neobsáhl všechny možnosti, které tento modul nabízí. V tomto díle si projdeme především různé metody lokálních úprav.

Už víte, jak fotky importovat, protřídit a začít upravovat. Úprava samotná je ale obsáhlé téma a v tomto článku v něm proto budeme pokračovat.

Jak vlastně fotku upravit?  

Jak nastavit jednotlivé hodnoty parametrů v modulu Vyvolat je velmi individuální. Záleží nejen na různých fotkách, ale i na pohledu každého z nás.  Například úpravu barev nebo kontrastu vnímá každý jinak. Každopádně pokud vůbec nevíte, nechte si poradit od presetů. Pokud aplikujete na fotku preset, uvidíte, jak jsou jednotlivé parametry nastavené. To pak rozvíjejte dál zkoušením, jak různé posuvníky fotku ovlivní.

Co dál v modulu Vyvolat - modul Vyvolat

Začněte presetem a pokračujte dál.

V Zoner Photo Studiu X je řada základních presetů uložena. Případně si stáhněte další.  V tomto případě jsem použil preset Late Night ze sady lesních presetů a přidal pár vlastních změn.

Pokud celkovou úpravu máte hotovou, vrhněte se na lokální editaci.

Na oblohu zkuste přechodový filtr

Přechodové filtry existovaly dávno před tím, než tu bylo ZPS X. Fyzický přechodový filtr můžete použít už při focení. Většinou se ale hodí nechat si rozhodnutí až na editaci.

U fotek krajin často přijde vhod, když natáhnete nástroj Přechodový fitr (G) na horní část fotky a ztmavíte tím nebe. Většinou je nejlepší stáhnout Světla a Expozici.

Co dál v modulu Vyvolat - přechodový filtr

Používejte přechodový filtr.

Retuš v modulu Vyvolat? Žádný problém!

Modul Vyvolat je vytvořený tak, aby se v něm dala provést celá základní úprava fotky, tedy i retuš. Pokud na fotce něco překáží a víte, že to tam nepatří, vezměte nástroj Retušovací štětec (J) a retušujte. Nemusí se vždy jednat jen o pleťové nedokonalosti. V tomto případě mi vadí odpadky na zemi. Stačí nastavit odpovídající průměr a kliknout na konkrétní místa.

Co dál v modulu Vyvolat - retuš

Vyretušujte vše, co do fotky nepatří.

Další lokální úpravy – Štětcový nebo Kruhový filtr

K úpravě konkrétních míst na fotce použijete nástroj Štětcový filtr (B). Funguje jako klasický štětec, takže nastavíte průměr, rozmazání a malujete. Doporučujeme rozmazání co největší, aby na snímku nevznikaly takzvané hrany. V tomto případě se filtr hodí na zmírnění efektu přechodového filtru, který ztmavil jeden z mraků až příliš.

Co dál v modulu Vyvolat - štětcový filtr

Štětcovým filtrem upravíte části fotky.

Druhou, velmi podobnou možností, je Kruhový filtr (R). Funguje podobně, ale vytváříte s ním pouze elipsovité tvary. Hodí se ke zvýraznění objektu třeba zesvětlením. Nebo opačně – ztmavením okolí, pokud zakliknete volbu Invertovat masku.

Co dál v modulu Vyvolat - kruhový filtr

Kruhovým filtrem zvýrazníte hlavní motiv.

Co když je fotka nakřivo?

Pokud to není umělecký záměr, horizont by na snímku neměl padat. Jak ale víme z praxe, při focení to někdy nejde úplně vychytat. V takovém případě použijte ikonku Srovnání horizontu, kterou najdete v Ořezu a otočení (C). Funguje jednoduše tak, že podél jedné dominantní roviny, která by měla určovat horizont, natáhnete přímku. Obraz se pak automaticky vyrovná.

Co dál v modulu Vyvolat - horizont

Srovnejte horizont.

Pak už stačí fotku jen oříznout, pokud chcete vylepšit kompozici nebo upravit poměr stran. Několik nejpoužívanějších poměrů stran najdete v menu ořezu. Není dobré ořezávat jen tak od oka, může se vám to vymstít při tisku.

Co dál v modulu Vyvolat - ořez

Ořízněte fotku, pokud je to potřeba.

Fotka před úpravou a po úpravě.

Co si dáme příště?

Prošli jsme další úpravy v modulu Vyvolat.  V příštím díle si ukážeme v jakých situacích se už budete muset posunout do modulu Editor a jak pracovat s vrstvami.

Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma a vyzkoušejte úpravu v modulu Vyvolat.

Poslední aktualizace 30. dubna 2019

4 0