Co dokáže filtr na objektivu s fotkou

Co dokáže filtr na objektivu s fotkou

Proč v dnešní době uvažovat o fotografických filtrech, když nám software umožňuje většinu filtrů simulovat při úpravách? Díky kvalitnímu filtru získáte maximální potenciál ze scény, využijete snímač v plném rozsahu a můžete fotce vdechnout vámi vnímanou atmosféru. 

Použitím filtru při focení můžete některé úpravy v počítači vynechat. Naopak jiné mohou mít daleko lepší efekt, bez nutnosti zacházení do extrému, kdy už dochází k rozpadu obrazu. 

Pojďme si na konkrétních příkladech vysvětlit, kdy je dobré použít: 

Na louce – Přechodový filtr

Nejlepší okamžik pro použití přechodového ND filtru (neutral density) je za běžného jarního dne. Představte si, že jste na louce, svítí slunce, ale díky mohutným mrakům na nebi jste v polostínu. Pokud si budete chtít takový pohled vyfotit, automatika ve foťáku upřednostní buď světla, nebo stíny, a vy se pak budete muset spolehnout na následné úpravy v počítači.

V takové situaci využijte přechodový ND filtr, který sníží intenzitu světla na nebi. Expozice tak může být delší, stíny budou světlejší a jasná místa budou chráněna před přepaly. Dynamika snímače vám umožní lépe využít jeho rozsah, takže úprava v počítači pak nemusí být příliš rozsáhlá.

  • Tmavý záběr

     Fotoaparát upřednostnil ochranu přepalů a stíny jsou tak hodně tmavé.

  • Světlý záběr

    Fotoaparát upřednostnil vykreslené stíny a na obloze tak hrozí přepaly.

  • ND filtr

    Použitím přechodového ND filtru došlo k vyrovnání expozice.

  • Po úpravě

    Výsledný snímek pořízený s ND filtrem a následným edit v Zoner Photo Studiu.

Lužní les – Polarizační a přechodový filtr

Ideální příležitostí pro použití Polarizačního (CPL) filtru je například při focení v lese, kdy je na listech usazená vrstva vody. Sluneční paprsky na mokrých listech způsobují odlesky, které správným natočením filtru odstraníte a vytáhnete tím také barvy a kontrast.

Lužní les plný rozkvetlého medvědího česneku.
Lužní les plný rozkvetlého medvědího česneku.

Ztmavením horní části snímku za pomoci přechodového ND filtru, docílíme lepšího podání spodní části fotky. Na snímek tak nemusíme aplikovat velké množství úprav a dosáhneme úžasného výsledku.

  • Bez filtru

    Na listech medvědího česneku jsou vidět světlé odlesky způsobené tenkou vrstvou vody na jejich povrchu.

  • Polarizační filtr

    Za použití Polarizačního filtru se tyto odlesky podařilo eliminovat a barva na listech je tak mnohem kontrastnější a celistvější.

  • ND filtr

    Současným použitím polarizačního a přechodového ND filtru došlo k lepšímu vykreslení spodní části snímku.

  • Po úpravě

    Výsledný snímek upravený snímek v Zoner Photo Studiu, v úpravách byla přidána Záře a Halace, která snímek více posadila do snové atmosféry.

  • HDR

    HDR varianta snímku

Zatmění slunce – silný ND filtr

Částečné zatmění slunce je velmi zajímavá událost k pozorování i focení. Vzhledem k tomu, že budeme foťákem mířit přímo na slunce, které nebude zakryté mraky, bude ze slunce „bílý flek“. 

Pro fotografování zatmění je dobré použít hodně silný ND filtr minimálně ND 2000 lépe ND 32000. Díky tomu nám celé okolí ztmavne, a my budeme schopni fotit i skvrny na slunci.

Při delším čase budou mít mraky plující po obloze dynamický ráz a snímky tak získají novou atmosféru. Stejně tak lze tento filtr využít při focení východu slunce. 

Zatmění slunce

Řeky a potůčky – ND filtr

V naší krajině máme mnoho krásných řek a potůčků. Střecha Evropy se nám neříká jen tak, mnoho řek u nás pramení a teče do velkých toků, a tak zde máme velké množství kaskád, peřejí a vodopádů. I když jsou často malé svojí výškou, o to více jsou zajímavé svou rozmanitostí, a možností se k nim dostat. 

Abychom co nejlépe zachytili dynamiku řek a vodopádů a jejich plynutí v čase, je ideální použít ND filtr, který nám sníží průchod světla objektivem a prodlouží nám čas. Jelikož je u nás hodně toků ukrytých v lese, není potřeba, aby byl filtr příliš silný. Většinou stačí ND filtr v rozmezí od 64 do 1000.

Já jsem při finální editaci použil techniku skládání snímků. Snímek focený na krátký čas se tak prolne se snímkem foceným na dlouhý čas. Díky tomu vodě dodám plynulost a zároveň zachovám její strukturu.

  • Bez filtru

    Šumava – Wolfgangovy vodopády

  • ND 2000

    Šumava – Wolfgangovy vodopády

  • Po úpravě

    Šumava – Wolfgangovy vodopády

  • HDR

    Šumava – Wolfgangovy vodopády

  • Bez filtru

    Vltava Čertovy proudy

  • ND 2000

    Vltava Čertovy proudy

  • Po úpravě

    Vltava Čertovy proudy

  • HDR

    Vltava Čertovy proudy

Polarizační filtr se hodí i pro focení vodní hladiny s velkými odlesky, kde se může ztrácet její struktura. Filtr část odlesků zredukuje a my tak dosáhneme lepšího kontrastu. Z určitých úhlů nám dokonce pomůže vidět skrz hladinu až na dno.

Island, velké vodopády a zapomenuté vraky – silný ND filtr

Island coby ostrov plný obrovských vodopádů, ledovcových jezer a spících sopek je fotografickým rájem. Počasí je zde neskutečně dynamické a několikrát během dne se vystřídají všechna roční období. Téměř po celý den jsou zde ideální světelné podmínky, a to díky polárnímu dni a slunci, které se pohybuje nízko nad obzorem. 

Vodopád Skógafoss
Vodopád Skógafoss (čas pomocí filtru ND 2000 prodloužen na 20s).

Je nutné se připravit na nemalé množství turistů, kteří se na zajímavých místech často vyskytují. Můžete je ovšem z fotografie odstranit, a to i bez použití softwaru. K tomu je dobré využít focení na delší čas za využití silného ND filtru. Mě se v těchto podmínkách osvědčil magnetický ND filtr o síle 2000. 

Iceland 2019
Ledovcové jezero. Díky dlouhému času je hladina jak zrcadlo a zmizely z ní vlnky. (čas pomocí filtru ND 2000 prodloužen na 30s)
Accident of a Douglas DC-3 at Sólheimasandur Iceland
Accident of a Douglas DC-3 at Sólheimasandur Iceland. Dlouhý čas zachytil dynamiku pohybu mraků na nebi a současně se tím vyrušili návštěvníci, kteří se kolem vraku pohybovali. (čas pomocí ND filtru prodloužen na 2 min).
Vrak lodi Garðar
Vrak lodi Garðar
Waterfall Dynjandi view over Bæjarfoss
Waterfall Dynjandi view over Bæjarfoss

Noční obloha – NightSKy a Mist filtr

Jak je to dlouho, kdy jste naposledy viděli krásnou Mléčnou dráhu? Světla měst jsou čím dál jasnější a vidět krásnou noční oblohu je mnohem složitější. 

Dolomity Passo Sella, pohyb hvězd

K eliminaci světelného smogu a zlepšení kontrastu se používá NightSky filtr, který upravuje barevné spektrum odpovídající pouličnímu osvětlení. Zlepšuje tak viditelnost hvězdné oblohy i v blízkosti měst. A když pak tento filtr zkombinujete s Mist filtrem, dojde k nepatrnému rozptylu světla. Jasné hvězdy se tím zvýrazní a ty hodně drobounké potlačí, čímž se opět zlepší zřetelnost hvězd na noční obloze.

Rakousko Ebensee 
Česká republika, kometa Neowise
Dolomity - Passo Giau - Monte Averau (2649 m)
Dolomity Passo Giau, Mléčná dráha a vlevo dole Galaxie v Andromedě

A jaké filtry se nejčastěji používají?

UV filtry 

Dnes už má většina senzorů vlastní ochranou vrstvu proti UV záření, a proto se tyto filtry využívají primárně jako mechanická ochrana objektivu. Například při focení závodů, kdy odletují jemné pískové částice, které by vám mohli poškrábat čočku objektivu. Tento filtr téměř neubírá světlo proudící do objektivu, nedělá odlesky a ani světlo barevně neposouvá. 

Moderní UV filtry vylepšují ochranu objektivu proti kapkám deště a mastnotě na prstech. Většinou se lépe čistí a nehrozí poškrábání přední čočky objektivu.

V současné době se mnohem častěji využívá filtr kombinující UV a IR-cut k eliminaci vlnových délek světelného spektra, které jsou lidským okem neviditelné. Velmi často je UV filtr vybaven redukcí například pro magnetické uchycení, které usnadní práci se silnými ND filtry.

Polarizační filtr (CPL) 

Polarizační filtr umožňuje jeho pootočením redukovat polarizované (odražené) světlo. Čehož se dá využít při focení skrze sklo nebo vodní hladinu. Ty se pomocí tohoto filtru dají zprůhlednit. 

Polarizační filtr se v krajině využívá ke zvýraznění mraků a snížení koncentrace par v atmosféře.

Mnoho fotografů ho používá ke zvýraznění barev v krajině. S jeho pomocí odfiltrujete odlesky na povrchu listů, které mohou vzniknout vrstvou vody a vodních par. Zlepšíte tak kontrast a barevnost snímku. 

U polarizačního filtru je potřeba počítat s úbytkem procházejícího světla do objektivu (zpravidla 1 až 2 EV), a současně dochází k nepatrnému posunu teploty barev. 

Největší účinnost polarizačního filtru je kolmo na zdroj světla. To znamená, že efekt bude největší, pokud slunce svítí ze strany.

V případě, že máte slunce před sebou a nebo za sebou, je efekt polarizace nejmenší. Polarizační filtr nefunguje pro odlesky kovových předmětů. To ovšem neznamená, že byste ho nemohli použít při produktové fotografii. Za určitých okolností může zlepšit kontrast barevných ploch.

Za použití polarizačního filtru zvýrazníme mraky na obloze.

ND filtry 

ND filtry patří rozhodně k těm, které jen stěží nahradíte softwarově. Cílem ND filtru je snížit průchod světla do objektivu a ideálně ho co nejméně barevně zkreslit. 

Slabší tmavé neutrální filtry se používají například při krásném slunečném dni. Když fotíte na velmi světelný portrétový objektiv a světla je tolik, že by způsobilo přepálený obraz. Využijete ho také při natáčení videí, když potřebujete nastavit čas odpovídající přirozenému filmovému vzhledu. 

Pro natáčení videa je efektivní využít variabilní ND filtry, které umožňují měnit intenzitu ztmavení pomocí otočení. 

Pro focení krajiny a architektury jsou zajímavé silně tmavé neutrální filtry, které dokáží čas prodloužit až několikanásobně.

Například nasazením filtru ND 1000 a s nastavenou expozicí 1/100 vteřiny, násobíte čas tisíckrát a dostáváte se na 10 vteřin. Vše, co se v záběru pohybuje a bylo by díky krátkému času statické, se díky prodloužení času krásně rozmaže. 

Kombinací ND filtru a dlouhého času: 

  • Odstraníte pohybujících se osoby ze snímků. 
  • Dodáte fotce dynamiku rozmazanými plujícími oblaky.
  • Řeky a potoky dostanou tekoucí charakter. 
  • Rybníkům a jezerům odstraníte vlnky a získáte zrcadlící se odraz na hladině.

Použití ND filtru při fotografování architektury.

Přechodové ND filtry

Ač by se mohlo zdát, že přechodový filtr snadno nahradíte softwarově, ve skutečnosti tomu tak není. Přechodový filtr je od okraje postupně mírně ztmavený do 1/3 nebo 2/3 filtru. Často se vyrábí ve dvou variantách tvrdosti přechodu. Já častěji využiji ten s jemnějším přechodem. 

Díky použití přechodového filtru si snadno ztmavíte světlou část snímku (obvykle oblohu). Tím vyrovnáte expozici, nedostanete se tak rychle do přepalů a mnohem více využijete dynamický rozsah snímače fotoaparátu.

Takto může vypadat přechodový ND filtr.
Takto může vypadat přechodový ND filtr.

NightSky filtr

Pomocí tohoto filtru získáte lepší kontrast noční oblohy i v blízkosti velkých měst. NightSky filtr nepropouští část světel, která odpovídá tónu světla pouličních lamp.

  • Bez filtru

    Foceno mezi dvěma velkými městy. Je krásně vidět, jak filtr pomohl zlepšit zřetelnost Mléčné dráhy.

  • NightSky filtr

    Foceno mezi dvěma velkými městy. Je krásně vidět, jak filtr pomohl zlepšit zřetelnost Mléčné dráhy.

  • Po úpravě bez filtru

    Foceno mezi dvěma velkými městy. Je krásně vidět, jak filtr pomohl zlepšit zřetelnost Mléčné dráhy.

  • Po úpravě s NightSky filtrem

    Foceno mezi dvěma velkými městy. Je krásně vidět, jak filtr pomohl zlepšit zřetelnost Mléčné dráhy.

Efektové, Mist a IR filtry 

Je mnoho filtrů, které vytváří při dopadajícím světle různé efekty, jako jsou pruhy a hvězdičky. Mist filtry jsou pak specifické svou „tečkovanou plochou“, která jemně rozptyluje světlo a tím dává snímku zasněný charakter. Pokud ho použijete na noční oblohu, pomůže vám zvýraznit hvězdy. Infračervený filtr propouští pouze neviditelné spektrum světla, čímž snímky získají velmi specifický vzhled. 

Efekt Mist filtru na světlech při nočním focení. 

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorHonza Jan Musil

Fotografie je pro mě životní cestou, je to způsob jakým objevuji a pozoruji svět. Díky fotografii mohu sdílet svá poznání lidem kolem sebe, přinést jim krásu a radost až k nim domů. Miluji focení krajiny, která se před námi obnažuje v plné své kráse, měsíční svit, sluneční paprsky, šumějící potok, hluboký les. A stejně tak rád fotím lidi při jejich "všedních" dnech, při činnostech, které mají rádi, je to kolikrát velice intimní okamžik, když mi dovolí zachytit jejich přítomný okamžik na „věky“.

Komentáře (2)

  1. Honzo, dík za potrvzení mých zkušeností s některými filtry. Přechodový jsem po letech začal opět využívat, CPL občas. Dřív hodně na vodu, ale zjistil jsem, že se mi líbí odraz modré oblohy na vodě a to s CPL filtrem ani nejde. Ještě mám rezervy se SKY filtrem. Musím ho vyzkoušet víc. Je dobrý nápad s použitím ND filtru při svítání nebo západu slunce. Zkusím použít. Také mám zkušenost, že lidé zmizí při použití dlouhé času, nebo jsou jen lehce rozmazaní. A někde je s nimi opravdu problém. A používám všechny filtry od VF Foto – mám magnetické a jsou skvělé. Mám výhodu, že objektivy, které nejvíc používám, mají stejný průměr. Stačí mi tak všechny filtry s jedním průměrem.

  2. Děkuji za doplnění vašich zkušeností… Já používám filtry i na více různých průměrech objektivů, pomocí step-up kroužků a mám jeden větší průměr filtrů… Tak při tom východu a západu jej používám jen když nejsou mraky a slunce vyjde jako kotouč…

    hezký den

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *