Fotíme hravě: Experimenty se světlem v interiéru

Pokud chcete pochopit, jak funguje světlo ve fotografii, zhasněte. Tma vás donutí převzít kontrolu nad snímkem, a zároveň se jí vzdát. Expozice není strašák, ale hra se třemi hráči: časem, clonou a ISO. Když jim porozumíte, můžete začít kouzlit i v obýváku při svíčkách nebo s baterkou v koupelně.

 Co se v článku dozvíte?

  • Jak porozumět expozičnímu trojúhelníku a využít ho ve tmě i v interiéru.
  • Proč má smysl přepnout do manuálního režimu a převzít kontrolu nad světlem.
  • Jak se vypořádat s nedostatkem světla, pohybem a šumem.
  • Jak využít stativ, samospoušť a histogram pro ostré a vyvážené snímky.
  • Proč fotit do formátu RAW a jak vám pomůže při úpravách.
  • Jak si doma vyzkoušet malování světlem, zátiší se světýlky nebo stínové divadlo.

Trocha teorie, než se pustíme do praxe: porozumět expozici se vyplatí všude tam, kde světla není nazbyt. Ať už fotíte divadelní představení, vánoční besídku plnou pobíhajících dětí nebo piknik s lampiony – automatika často selže.

Právě tam přichází ke slovu manuální režim (nebo alespoň priorita času/clony), který vám dává svobodu. Pokud víte, co děláte.

Jakmile máte na fotografii alespoň jednu část ostrou, diváci ví, že zbylé rozmazání bylo záměrné. S tímto principem se dá navíc krásně hrát a experimentovat. f/1.8, 1/125 s, ISO 1250, 85 mm

Seznamte se s expozičním trojúhelníkem

O tom, kolik světla skončí na vašem snímači a jak bude fotka vypadat, rozhoduje takzvaný expoziční trojúhelník. Funguje jako houpačka – jakmile jednu stranu zvednete, musíte jinde ubrat. O čem se to bavíme?

  • Expoziční čas neboli rychlost závěrky rozhoduje, jak dlouhou dobu necháme světlo dopadat na snímač. Fotoaparát po celou dobu zaznamenává vše, co se před objektivem děje, tedy veškerý pohyb.
  • Clona znamená, jak velkým otvorem v objektivu se světlo propouští. To ovlivňuje množství světla, které fotoaparát přijímá.
  • ISO je digitální posilovač citlivosti. Čím vyšší ISO, tím lépe fotoaparát „vidí“ ve tmě. Ale pozor – čím vyšší číslo, tím víc digitálního šumu.

Nejde o perfektní výpočet, ale o rozhodnutí, co obětujete a co chcete zdůraznit. Pohybová neostrost může být i výtvarným prvkem – třeba když chcete zachytit tanec. Záleží, zda to byl váš záměr.

Fotografování kulturních akcí, v tomto případě taneční improvizace, přináší nejedno úskalí. Mnoho pohybu a málo světla vyvažují reflektory, které zaměřují pozornost nejen diváků, ale i fotografa. Čas šedesátina sekundy je na hraně, i tak není snímek perfektně ostrý. Clona nemohla být nižší, musela jsem proto navýšit ISO za cenu šumu. f/2.8, 1/60 s, ISO 800, 50 mm

Praktické tipy pro focení ve tmě

Při focení za horších světelných podmínek je stabilita naprostý základ. Ideální je používat při focení stativ, ale klidně použijte hromádku knih, převrácený hrnek nebo pytlík s čočkou jako podložku. Když už máte scénu připravenou, aktivujte samospoušť. I nepatrný otřes při zmáčknutí spouště totiž může výslednou fotku rozmazat.

U této fotky jsem si mohla dovolit delší čas, protože motiv je statický. Díky tomu jsem nemusela navyšovat ISO. f /2.5, 1/40 s, ISO 200, 50 mm
Při exponování na světlo za oknem vzniknou působivé siluety i v interiéru. f/2.2, 1/500 s, ISO 800, 35 mm

A co šum? Ten bývá v interiéru s nízkým osvětlením častým strašákem. Místo toho, abyste ISO tlačili do extrému, zkuste raději scénu trochu přisvítit – i obyčejná lampička může udělat divy.

Interiér nemusí být jen uvnitř budov, ale i stájí. Abych mohla vyfotit lamu bez přidaného světla, obětovala jsem ISO, tedy šum.

Šikovným pomocníkem při kontrole expozice je histogram, ukáže vám, jestli neztrácíte detaily v příliš tmavých nebo naopak přepálených místech. A pokud fotíte do formátu RAW, získáváte ještě větší svobodu. V postprodukci z něj totiž vytáhnete víc detailů, lépe upravíte vyvážení bílé nebo stáhnete přepaly. Ve tmě se vám tahle flexibilita bude hodit víc než kdy jindy.

Jistou práci s expozicí si nejlépe posílíte experimentováním a cvikem. Zhasněte, vezměte barevná světýlka a začněte malovat. Při dlouhé expozici se pohyb světel mění v tahy štětcem. Co třeba prosvítit čelovkou balonek a kreslit s ním? f/5, 2 s, ISO 100, 35 mm © Anna Kaděrová

Zátiší se světýlky

Ne vždycky musíte fotit ve tmě „tmu“. Někdy stačí, když bude zdrojů světla méně – a vy je promyšleně využijete. Co funguje? Třeba vánoční světýlka pro bokeh efekty nebo „magickou atmosféru“, svíčky vydávají hřejivé světlo a malé lampy a baterky poslouží pro bodové nasvícení detailů.

I pouhé světlo svíčky stačí k portrétu. f/1.8, 1/50 s, ISO 400, 50 mm

Zkuste jednoduché zátiší – kniha, brýle, šálek s čajem. Nasviťte ho jen z jedné strany. Sledujte, jak stíny modelují předměty a jak se mění dojem ze scény podle vzdálenosti světla nebo úhlu dopadu.

Nejjednodušší je jít přímo ke zdroji světla. f/2.2, 1/200 s, ISO 160, 50 mm

Stínové divadlo

Chcete si opravdu vyhrát? Zkuste vytvořit domácí stínové divadlo. Stačí bílý papír nebo prostěradlo, silná lampa a několik figurek nebo vlastních rukou. Umístěte lampu tak, aby svítila zezadu. Mezi světlo a „plátno“ postavte rekvizity. Můžete nafotit třeba siluetu hmyzu, co vypadá jako z hororu, rukama tvořené zvířecí postavy nebo dramatické stíny každodenních předmětů. Foťte zepředu směrem na plátno a sledujte, jak se změní kompozice, když světlo posunete nebo přiblížíte figurky.

V rámci fotografického kurzu jsme experimentovali se stíny. f/5, 1/60 s, ISO 200, 17 mm © Tomáš Frybert
f/4.5, 1/80 s, ISO 1250, 32 mm © Barbora Machátová
Se stíny se dá hrát i na zdech. Jako prostředí tu posloužila úniková místnost s motivem věznice. f/2.8, 1/60 s, ISO 1000, 35 mmFocení ve tmě není o tom „něco vůbec vidět“. Je to o tom rozhodnout se, co chcete, aby bylo vidět, a jak. Tma neodpouští, ale zároveň dává obrovskou svobodu.

Nejčastější otázky (FAQ)

Jak nastavit foťák při focení v interiéru? Základem je delší čas závěrky a co nejnižší ISO, které ještě umožní správnou expozici. Pokud fotíte pohyb, zvolte co nekratší čas, který vám expozice dovolí.

Rozmazané fotky při focení z ruky? Použijte jakoukoli stabilní podložku – třeba knihy, šálek nebo pytlík s čočkou. Aktivujte samospoušť, abyste předešli otřesu při stisknutí spouště.

Jak se vyhnout šumu při vysokém ISO? Raději přidejte světlo do scény – i malý zdroj, jako svíčka nebo stolní lampa, výrazně pomůže. Pokud to nejde, fotku později upravte v Zoner Studiu pomocí redukce šumu.

Co je to histogram a proč ho sledovat? Histogram ukazuje, zda nejsou části snímku příliš tmavé nebo přepálené. Pomůže vám odhalit chyby v expozici, které na displeji nemusí být vidět.

Jak mohu doma trénovat práci se světlem? Zkuste jednoduché experimenty – malování světlem s baterkou, zátiší s vánočními světýlky nebo stínové divadlo s lampou a papírem. Každý pokus vás naučí víc než stovka návodů.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorEster Dobiášová

Obdivuji (nejen) dokumentární fotografy a sama se v rámci vlastní tvorby snažím vytvářet série, které propojuje čitelná myšlenka, ale ponechávají prostor domýšlení, příběhům. Věnuji se i reportážní a cestovatelské fotografii a již třetím rokem vedu fotografické kurzy pro teenagery. Na moji tvorbu se můžete podívat na mých stránkách.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *