6 důvodů, proč nepotřebujete světelný objektiv

Když jsem začínal s fotografováním, měl jsem fotobatoh plný pevných objektivů – samozřejmě s co nejvyšší světelností. Každý mě tehdy přesvědčoval, že světelné objektivy nezbytně potřebuji. Důvody byly různé: vyšší technická kvalita, rychlejší ostření a především nádherný bokeh – to bájné rozmazané pozadí. Jak to vidím dnes?
Honba za co nejnižší clonou není zdaleka tak důležitá, jak se může na první pohled zdát. Místo slepého spoléhání na techniku se vyplatí zaměřit na kompozici, příběh a práci se světlem. Tady je šest důvodů, proč v běžné fotografii často vystačíte s méně světelným objektivem – a proč vás to možná i posune dál.
Světelný objektiv je takový, který má nízké clonové číslo – obvykle F2.8, F1.8 nebo F1.4. Díky tomu propouští více světla na snímač fotoaparátu, což umožňuje fotografovat i za horších světelných podmínek bez nutnosti zvyšovat citlivost ISO nebo používat delší expoziční časy. Světelné objektivy také umožňují dosáhnout malé hloubky ostrosti, tedy silně rozmazaného pozadí (tzv. bokeh), které bývá oblíbené zejména v portrétní fotografii. Více o parametrech objektivů najdete v článku Co znamenají čísla a písmena na objektivech?
Kompozice místo rozmazaného pozadí
Naučte se komponovat a pracovat s prostředím, ve kterém fotografujete. Málokterá ikonická fotografie v historii využívá extrémně nízkou hloubku ostrosti. Autoři známých snímků často vědomě zapojují prostředí, které dotváří celkovou atmosféru – a to napříč žánry.
Ve fotožurnalistice, sportu nebo dokumentu se sice někdy nízká clona používá, ale často jen u doplňkových detailních záběrů. Hlavní fotografie mívají větší hloubku ostrosti, aby vyprávěly příběh v kontextu.



Moderní foťáky ostří dobře i bez světelných skel
Zaostřování za špatných světelných podmínek už dnes není takový problém, jako dřív. Bezzrcadlovky s pokročilým ostřením si poradí i tam, kde by starší technika selhala.
Pokud tedy zvažujete nákup světelného objektivu jen kvůli lepšímu ostření, možná dává větší smysl investovat do novějšího těla.
Bokeh nestačí: Proč rozmazané pozadí není cíl
Kupovat drahý objektiv jen kvůli „hezčímu bokehu“ z vás neudělá lepšího fotografa. Na fórech vám možná budou tvrdit opak, ale dobrá fotografie nestojí jen na rozmazaném pozadí.
Skvělá fotka má příběh, silný moment, atmosféru – a prostředí ji často významně podtrhuje. Bez těchto prvků může nízká hloubka ostrosti působit jen jako alibi pro slabou kompozici.

Mýtus: Čím nižší clona, tím lepší fotka
Přesně to vám řeknou prodejci. Ano, chtějí prodávat – ideálně víc skel, víc „nutností“. Ale zkušenější fotograf si často vystačí s kvalitním základním zoomem.
Dnešní zoomy (např. 24–70 mm se světelností F4) mají takovou kvalitu, že rozdíl oproti pevnému skle poznáte možná jen při velkoformátovém tisku – a ten dělá málokdo. Většina fotografií končí na webu nebo sociálních sítích, kde rozdíl mezi clonou 1.4 a 4.0 v podstatě není vidět.
Technická kvalita není vše
Pokud nefotíte specifický žánr, kde je technická stránka zásadní (např. architektura nebo reklama), technická dokonalost není prioritou. Ačkoli vám na fórech budou tvrdit opak, důležitější je příběh a obsah fotografie.

Paradox dokonalosti: Když vysoká světelnost nestačí
Mnoho fotografů si myslí, že portrét s přirozeným světlem a 85mm objektivem na F1.4 je automaticky dokonalý. Realita? Často jde o líbivý, ale obsahově prázdný snímek. Takových je na sociálních sítích spousta.
A když už chcete vysoce technicky precizní fotografii, pravděpodobně použijete clonu F16 nebo F25, stativ, a ideálně i umělé světlo – protože na přirozené se v takových případech moc spolehnout nedá.

Shrnutí
Dnešní fotoaparáty ostří bez problémů i s méně světelnými objektivy. Není nutné mít to nejnovější a nejdražší na trhu. Se slušným zoomem 24–70 mm F4 technicky pokryjete 90 % běžných situací. Jak bude výsledek vypadat, záleží už jen na vás – ne na cloně.
Zdislav Jankovský
Zajímavý…poučný a pravdivý článek 👍
Londo
Asi tak nějak tuším, na co autor článku chtěl poukázat a víceméně s touto myšlenkou souhlasím. Nicméně se domnívám, že vnímání kompozice, prostoru a celkově čtení světla se výrazně zlepší, když budete používat jedno konkrétní ohnisko nějakou dobu. Z mé zkušenosti rozsah mezi 24-50mm, doporučuji pevné ohnisko 28, 35, 50mm vybrat jedno z nich používat aspoň několik měsíců/let.
Jenda Kolena
Moje řeč. Kolikrát jsem slyšel, že mi „čtyřkový“ skla nebudou stačit… Na krajinu úplně nesmysl, a fotky spokojené rodinky v parku nebo zvířete s dostatečně rozmazaným pozadím taky udělám. To celé při úspoře desítek tisíc korun a několika stovek gramů.
Jiri
Dobrý den, nejsem tedy studovaný v oboru jako vy , ale portrét , který je pro vás kompozičně slabý, mi přijde jako dost dobrá fotografie módy. To rozmazané pozadí krásně koresponduje se vzorem šály… Jen můj názor.
Hezký den Jiří.
iKs
Podle mne je lepší mít vysoce světelný objektiv a trochu si případně přclonit, než mít z výroby špatnou světelnost objektivu a nemoci tu clonu v horších podmínkách ubrat. Vyšší clonové číslo mám jen u dálkového zoomu 100-400mm, kde je to daň za poněkud „nižší“ cenu objektivu (oproti podstatně dražší profi verzi), ale u portrétních objektivů je každá desetinka clony dolů dost znát. Na nějakou rodinnou fotografii venku a za dobrého světla, to je asi jedno, ale za zhoršených podmínek v umělém světle, už nižší clonové číslo na objektivu znát je. Samozřejmostí je stále se učit, jen dobrá technika z člověka dobrého fotografa neudělá.
Karel Zýbal
No v mém případě si nemohu zastavit lidi, ne vše lze fotit na vysokou clonu, dlouhý čas. Včera jsem byl na atletice a bylo pod mrakem a po 18 hod. už byli sportovci mázlí.
Jinak nosím pouze dvě skla Zuiko 14-40/2,8 Pro a Leicu 100-400 4-6,3. Přeji hezký den a dobré světlo.
JIrka
Zdravím
a souhlasím s názorem. V dnešní době nás oblbují „tržně“ různí prodejci a mistři na všechno, včetně „politických“ mistrů.
JIrka
Jiří Urban Štěpán
Dobrý den,
krom pokročilejší DSLR vlastním i kinofilmové zrcadlovky Prakticu MTL5 a DTL3. Pan, který mi aparáty servisoval je jeden z posledních, ne-li poslední člověk v Česku. Řekl mi, že v minulosti byl bokeh/rozmazaní považováno jako vada objektivu. Jen fakt o kterém vím. Více podrobnosti nemám.
U mě ve většině snímků vede vetší hloubka ostrosti.
Děkuji za článek
Paja
Souhlasím s Londo. Výrazný posun vpřed byl pro mě výběr jednoho objektivu a s ním pak fotit vše. Až když člověk fyzicky dosahuje výsledků, uvědomuje si skutečné vzdálenosti, úhly, kompozici. Je vlastně donucen přemýšlet, kde fotku pořídí, jestli tam bude vidět to, co má. Venku a za dobrých světelných podmínek pak fotí fakt cokoliv. Na extrémní podmínky je potřeba mít jeden f1.8 a platí to, co píšu nahoře, jeden „ostřílený.“