Jak vylepšit fotografie krajiny? Pomůžou vám lokální úpravy

U fotografií krajiny se často setkáte s tím, že jim na první pohled něco chybí. Nebe je příliš světlé, les v pozadí moc tmavý a řeka uprostřed nevýrazná. Fotografové krajiny v takové chvíli používají jednoduchý trik – lokální úpravy. Podívejte se, jak na ně.

Při úpravách krajinářských fotografií se stává, že základní úpravy kontrastu, expozice a sytosti někdy nestačí. Řešením jsou lokální úpravy, které vylepší potřebné části snímku. Můžete tak samostatně například ztmavit oblohu nebo zvýraznit hlavní motiv.

V Zoner Photo Studiu máte dvě hlavní možnosti, jak na to.

  1. Buď můžete využít přímo nástroje obsažené v programu.
  2. Nebo pluginy, které do něj sami doplníte.

Zoner Photo Studio totiž podporuje instalaci různých vylepšení. Například Google Nik Collection (32bitovou verzi), který je pro lokální úpravy krajinářských fotografií ideální. Jak ho nainstalovat se dozvíte v článku Vylepšete Zoner Photo Studio pomocí pluginů.

Zvýraznění nebe pomocí vrstvy křivek

Jak vylepšit fotografie krajiny - nová vrstva

K přidání nové vrstvy využijte tlačítko přidat vrstvu, které naleznete v panelu s vrstvami

Fotografii krajiny si nejdřív otevřete v modulu Vyvolat, kde upravte celkovou expozici, kontrast, ostrost nebo sytost barev. Poté přejděte do modulu Editor. Právě v něm si pomocí vrstev poradíte s lokálními úpravami.

Typickým příkladem je nebe, které je nevýrazné a bez kontrastu. Abyste ho zvýraznili, přidejte k snímku vrstvu křivek. Stačí kliknout na ikonu šipky u tlačítka Přidat vrstvu a poté vybrat možnost Křivky.

Poté pomocí bodů vytvořte S křivku, která dodá obloze kontrast a barevnost.

Následně přidejte masku vrstvy s možností Skrýt vše. Veškeré úpravy tím skryjete. Abyste je přidali pouze obloze, klikněte na Kreslicí nástroje a vyberte Štětec. Poté:

  1. Nastavte štětci největší vhodný průměr, abyste pohodlně označili oblohu a zároveň se vyhnuli ostatním částem snímku.
  2. Zadejte rozmazání přibližně na 50-90 % pro plynulejší přechod.
  3. Klikněte na masku u vrstvy křivek a zadejte štětci bílou barvu.
  4. Vykreslete na fotce tu část, kterou chcete lokálně upravit.

Abyste lépe viděli, kde pracujete, zobrazte si masku vrstvy. Stačí kliknout na ikonu masky v řádku histogramu. Pokud se změny neprojevují, zkontrolujte, zda máte u štětce nastavenou bílou barvu.

Jak vylepšit fotografie krajiny - lokální úprava 1

Pomocí bílého štětce jsme do černé masky vykreslili část snímku, kterou chceme pomocí křivek upravit.

Zesvětlete popředí úpravou expozice

Stejným způsobem si poradíte také s lokální úpravou expozice. Zesvětlíte tak příliš tmavé popředí a vylepšíte jeho kresbu i kontrast.

Začněte tedy opět přidáním vrstvy Expozice. Poté ji přidělte masku Skrýt vše a pomocí bílého štětce do ní tentokrát zakreslete popředí. Nezapomeňte přitom použít dostatečně velké rozmazání, aby nebyl přechod příliš ostrý.

Jak vylepšit fotografie krajiny - vrstva expozice

Bílým štětcem jsme vykreslili jen popředí fotografie a tím jsme ho světelně oddělili od nebe.

Stejným způsobem upravíte také například sytost barev. Stačí jen vybrat příslušnou vrstvu.

Podobně zadáte i další vylepšení, které mezi vrstvami úprav nenajdete. Například doostření nebo rozmazání. Stačí tlačítkem Duplikovat vrstvu zkopírovat vrstvu s původním obrázkem a zadat potřebné úpravy. Poté vrstvě přidáte masku Skrýt vše a bílým štětcem opět zakreslíte místa, na kterých má být úprava vidět.

Lokální úpravy pomocí pluginů

S lokálními úpravami vám pomůžou také pluginy, které si stáhnete a nainstalujete do Zoner Photo Studia. My si ukážeme, jak finální lokální úpravy uděláte pomocí pluginu Viveza 2 od Nik Collection.

Pluginy Google Nik Collection před časem odkoupila firma DxO Mark, která je poskytuje vylepšené s 30denní trial verzí a dále za poplatek. Starší verze je nadále možné stáhnout a používat zdarma.

Jak vylepšit fotky krajiny - cesta Viveza 2

Plugin Viveza 2 umožňuje komplexní lokální úpravy pomocí bodů, které si můžete zobrazit v černobílém podání, aby byly úpravy co nejpřesnější.

Nejprve musíte veškeré vrstvy sloučit do jedné. Poté fotografii otevřete v pluginu Viveza 2 a do snímku umístěte bod na místo, které chcete lokálně upravit. V základních úpravách máte možnost v jednom bodě upravit

  • jas,
  • kontrast,
  • sytost
  • a zřetelnost.

Tyto úpravy pro celkové doladění fotky většinou stačí.

Jak vylepšit fotky krajiny - bod libovolně

Pomocí vloženého bodu snadno upravíte vybraná místa na fotografii.

Pro přesnější umístění vložte bod libovolně do fotky a přepněte zobrazení do masky. V tomto režimu se bíle zobrazuje rozsah úprav ve fotografii. Naopak černá místa zůstanou bez úprav. Pomocí tohoto zobrazení upřesněte umístění bodu. Tedy například na mračna, která potřebují získat lepší kontrast a kresbu.

Jak vylepšit fotky krajiny - maska s přesným výběrem

Pomocí masky dosáhnete ještě větší přesnosti.

Pokud vám nestačí jeden bod, přidejte další. Dokud obloha (případně popředí), nezíská požadovaný kontrast, kresbu a světelnost.

Po úpravách klikněte na tlačítko OK. Fotografie se automaticky načte v Zoner Photo Studiu, kde můžete snímek uložit pro publikaci na webu.

Jak vylepšit fotky krajiny - více bodů úprav

Pokud jeden bod nestačí, přidejte další

 Snímek bez lokálních úprav a s úpravami. Rozdíl je znatelný hlavně na nebi, které získalo lepší kontrast a celkově se zvýraznila mračna.

Pomocí lokálních úprav tak doladíte jednotlivé části fotek, aniž byste ovlivnili ostatní. Nejen fotografie krajiny tak snadno upravíte podle svých představ. Stačí jen stáhnout Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma a pustit se do práce.

Poslední aktualizace 19. července 2018

3 0

Autor: Josef Gabrhel

Dokonalým odpočinkem je pro něj strávit večer pod širákem, případně ve stanu a před spaním fotografovat hvězdy a ráno kouzelný východ slunce v krajině. Nejraději podniká své fotografické cesty na Velkou Javořinu v Bílých Karpatech. Josef je také vášnivým fotografem skoro neviditelného světa pod našimi chodidly. Pokud zrovna nefotí krajinu, běhá po lese, případně v jeho oblíbené mokřadní lokalitě a fotografuje hmyz. Josef je jednoduše řečeno fotografem přírody nejen svými snímky, ale také duší.