Jak používat přechodový filtr při úpravě fotografií

Nástroj Přechodový filtr se zpravidla používá ke ztmavení nebo obarvení horní části fotky – oblohy. V podstatě nahrazuje funkci mechanického přechodového filtru, který se nasazuje na objektiv. V novém ZPS X je ale tato jednoduchá funkce vylepšena o další možnosti, a dostává tak nová využití.

Kromě mechanických přechodových filtrů (o kterých se dočtete více například v článku Přechodové filtry) je tu ještě filtr „virtuální”. Jedná se o nástroj v Zoner Photo Studiu, který byl uveden v modulu Editor už ve verzi 18. V Zoner Photo Studiu X se ale dostal také do modulu Vyvolat a má nové funkce. Přechodový filtr tak můžete používat nedestruktivně a využijete ho i při úpravě RAW snímků.

Nastavení několika parametrů

Přechodový filtr má nyní celkem osm parametrů, které můžete měnit. Znamená to, že část fotky nejen ztmavíte nebo zesvětlíte, ale můžete jí přidat kontrast, doostřit ji nebo pracovat pouze se stíny či světly. Dále zde zůstala možnost natónovat filtr do konkrétní barvy.

Nové parametry přechodového filtru.jpg

Nové parametry přechodového filtru.

Dobarvení večerních mraků

Večerní obloha se většinou barví do zajímavých odstínů. Atmosféru můžete pomocí přechodového filtru ještě umocnit a barvy zvýraznit sytostí a kontrastem.

Dobarvení nebe

Dobarvení nebe

Zvýraznění hvězd

Pomocí nastavení Zřetelnosti a Ostrosti zvýrazníte hvězdnou oblohu. Tato nastavení jsou v ZPS i mimo Přechodový filtr, ale pokud je potřeba vytáhnout jen část fotky, například pouze hvězdy, je Přechodový filtr ideální volbou.

c

Vylepšení fotek na rozhraní světlo/stín

Za letních dnů se často stává, že na část fotky svítí přímé slunce a zbytek je ve stínu. To způsobí, že je jedna část přesvětlená nebo ta druhá podexponovaná. Pokud se jedná o souvislý pruh, můžete použít přechodový filtr.

d

Využití více filtrů najednou

Na této fotce by se hodilo ještě trochu ztmavit nebe. Kliknutím na Přidat filtr můžete aplikovat několik filtrů najednou. Druhý filtr bude ztmavovat pouze horní malou část oblohy. Výčet všech použitých filtrů můžete kontrolovat v tabulce nahoře.

Dva přechodové filtry v jedné fotce.jpg

Dva přechodové filtry v jedné fotce.

Lokální barevné tónování části fotky

Další možností, jak přechodový filtr využít, je barevně natónovat část fotky. V tomto případě ale bude lepší zvolit Přechodový filtr v modulu Editor. Je zde totiž zapotřebí Režim prolnutí, konkrétně režim Rozdíl a filtr s tmavě fialovou barvou.

Barevné tónování.jpg

Barevné tónování.

Praktický nástroj, který ušetří čas

Osobně radši používám přechodový filtr až v počítači, protože při focení často není čas něco na fotoaparát montovat. Pokud fotíte do RAWu, vytáhnete z fotky většinou dostatek dat, se kterými půjde pracovat.

S novými možnostmi úprav a umístěním v modulu Vyvolat se Přechodový filtr stává velmi praktickým a efektivním nástrojem.

Poslední aktualizace 28. září 2016

100 0