6 nejlepších motivů při focení podzimní krajiny

Podzimní období je možná to nejlepší pro fotografy. Barevné listí je velmi fotogenické, ale není to zdaleka jediný klad této části roku. Pojďte si přečíst, co všechno na vás čeká venku a jak z těchto příležitostí vytěžit co nejvíc.

Co se dozvíte

  • Jaké motivy patří k nejkrásnějším při focení podzimní krajiny
  • Proč je podzim pro fotografa ideálním obdobím
  • Jak využít mlhu, krátký den nebo barevné listí ve svůj prospěch
  • Kde hledat zajímavé kompozice a světelné podmínky

Podzim je období, kdy se krajina divoce proměňuje. Podle toho, jestli myslíte astronomický podzim nebo meteorologický, se může jednat o čas od začátku září, kdy ještě bývá krásně a teplo, až do 21. prosince – a dokážete si představit, že tady už může číhat sníh a velmi nízké teploty. Nás bude každopádně zajímat ta hlavní část, kterou si všichni představí pod oním slovem „podzim“.

Barevná příroda

Změna barvy listí bude asi to první, na co každý pomyslí.

Úchvatné jsou zejména pohledy shora na lesní masy, kde se střídají různě zbarvené skupiny stromů. Ideální cíle pro fotografa jsou tedy kopce s výhledem do krajiny nebo rozhledny.

Barevné kopce jsou kouzelné a k dispozici pouze na podzim.
Sony A7R V, Tamron 28-200/2.8-5.6, 1/80 s, f/10, ISO 100, ohnisko 114 mm

Stejně tak uvnitř lesa narazíte na efektní scény. Někdy se jedná o náhodnou situaci – mýtinu, chaloupku nebo výhled na protější kopec – ale i pouhá cesta, po které jdete, tvoří fotografické pravidlo o vodicích liniích a je skvěle využitelná pro kompozici. Bonusové body získáte za pěšinu či silnici ve tvaru „S“ nebo s ještě více zatáčkami. Zde obvykle využijete teleobjektiv, abyste přitáhli jednotlivé úseky cesty k sobě a nevznikl kontrast obří zatáčky u vás a miniaturní někde v dálce.

Podzimní cesty jsou také ideální k procvičování kompozice a hledání zakřivených vodicích linií (tady už v pozdějším více opadaném podzimu).
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 0.4 s, f/13, ISO 100, ohnisko 108 mm

Nezapomeňte, že se nezbarvují jen velké stromy, ale i další menší krajinné prvky – na jižní Moravě konkrétně hlavně vinohrady. Jejich pravidelnost je v kontrastu s drobnými přírodními tvary a opět je můžete zachytit jak shora, tak i zblízka.

Vinohrady na podzim také hrají všemi barvami.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/25 s, f/11, ISO 100, ohnisko 388 mm

Příroda se stavbami

Vynikajícím doplňkem k přírodním kompozicím jsou osamocené stavby v krajině. Mohou být menší – jako kapličky, posedy, hájovny a podobně – nebo větší, typu hrad či zámek.

Hrad Veveří a mnohem novější most nad brněnskou přehradou.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1/20 s, f/10, ISO 100, ohnisko 81 mm
Kaple sv. Floriána nad Moravským Krumlovem.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/8 s, f/8, ISO 100, ohnisko 29 mm

Pole všech typů

Na podzim také narazíte na pole v různých stavech orby nebo osení. Na rozdíl od léta nejste při záběrech limitování vysokým obilím nebo dokonce kukuřicí a máte tak mnohem víc možností.

Pole s podzimním osením. V létě například je vzdálená cesta schovaná za vyšším obilím.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1/30 s, f/16, ISO 100, ohnisko 78 mm

Osamocené stromy nebo remízky pak vhodně scénu doplňují a ráno i večer vrhají stíny na prázdné zorané prostory.

Dlouhé stíny stromů jsou dobře vidět jen na prakticky holé půdě.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/80 s, f/13, ISO 400, ohnisko 283 mm

Kratší den

Pro běžný život je pozdní svítání a brzký nástup tmy spíše nevýhoda, ale pro fotografa je to naopak výhoda. Zlaté hodinky jsou na focení jako stvořené a oproti létu nemusíte vstávat ve čtyři ráno, abyste stihli úsvit. Naprosto ideální je týden před změnou na zimní čas, kdy svítá až kolem 7:30 (podobně sice i na přelomu roku, ale to už bývá zima a příroda není tak fotogenická).

Podobně při focení západu slunce se v létě běžně vracíte domů po desáté večer, což na podzim není potřeba. Z tohoto pohledu je nejlepší využít týdny hned po přechodu na zimní čas, protože slunce zapadá už zhruba v 16:30.

Večerní Pálava focená v 16:27, deset minut před oficiálním západem slunce.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1/80 s, f/8, ISO 400, ohnisko 120 mm

Mlha

Kolem sebe občas slýchám pesimistická konstatování, že venku je zrovna mlha. Ale to je právě dobře! 

Efekty mlhy jsou různorodé a při pohledu z okna domova, kdy jednoduše nevidíme protější dům, se mohou zdát nudné. Ale z mnohem vyšších míst (opět kopce a rozhledny) to může znamenat krásný výhled na mlžné chuchvalce válející se pod vámi.

Ranní mlha (v celkem příjemný čas 7:19) spolu s kopcovitou krajinou.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1/30 s, f/14, ISO 100, ohnisko 124 mm

Podobně i intimní záběry cestiček se stromy mizejícími v bílém oparu mají své kouzlo.

Ranní mlha v lese.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1 s, f/14, ISO 100, ohnisko 93 mm

Vyplatí se také dívat po slunečních paprscích, které mlha zviditelnila. Tato situace nastává, když je mlha skoro pryč.

Sluneční paprsky zviditelněné mlhou.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1/30 s, f/5, ISO 100, ohnisko 182 mm

Neodpustím si sem dát i příklad městské krajiny, protože tam se místa, která dobře znáte, změní k nepoznání. Kdy jste naposledy viděli fotku Špilberku v mlze? Výhoda také je, že v tu dobu narazíte na mnohem méně turistů než obvykle.

Brněnský Špilberk netradičně v mlze.
Canon R5, Canon 16-35/2.8 III, 1/80 s, f/8, ISO 100, ohnisko 16 mm

Stopy za auty

Brzké stmívání má velkou výhodu – když už je tma, je stále ještě silný provoz. To můžete využít jak v krajině, tak i ve městě.

V krajině máte na výběr. Jedna z možností je najít větší křížení cest nebo soustavu nájezdů na dálnici.

Několik silnic focených z protějšího kopce.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 13 s, f/14, ISO 100, ohnisko 176 mm

Nebo se uchýlit z tohoto pohledu až k detailům a počkat si někde v lesní zatáčce. V pozdějších fázích podzimu jsou stromy holejší a přibývá míst s použitelnými výhledy.

Auta projíždějící na lesní cestě.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 30 s, f/11, ISO 100, ohnisko 70 mm

Ve městě se přidají okolo světlé domy nebo pouliční osvětlení, které scénu opět trošku změní.

Několik silnic focených z protějšího kopce.
Canon R5, Canon 24-70/2.8 II, 15 s, f/11, ISO 100, ohnisko 61 mm

Nové pohledy

Pokud jste doteď vnímali podzim jen jako období barevného listí, snad vás tento článek inspiroval a motivoval k objevování dalších krás tohoto ročního období. Možná uvidíte potenciál tam, kde jste ho předtím neviděli, a třeba během jednoho měsíce vyfotíte stejné místo úplně jinak. Ať se vám zadaří a přinesete si domů nové, nečekané snímky.

FAQ

Čím fotit krajinu na podzim? Základní objektiv se zoomem, teleobjektiv pro kompresi perspektivy a stativ pro dlouhé expozice, zejména při focení ve tmě nebo mlze.

Jak fotit mlhu? Vyrazte na vyvýšené místo, ideálně krátce po východu slunce. Použijte manuální režim a sledujte kontrastní objekty, které mlha částečně skrývá.

Jak zachytit světelné stopy aut? Použijte stativ, nízké ISO a dlouhý čas (např. 10–30 s). Nechte auta projet do záběru a sledujte, jak se jejich světla promění v barevné linie.

Kde hledat nejlepší lokality? Kopce s výhledem do údolí, vinohrady, osamocené stromy na polích, rozhledny nebo silnice s esovitými zatáčkami – všechny tyto motivy podzim doslova promění.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *