Jak si poradit se světelnými zdroji různých barev

Světlo je v podstatě všechno, co potřebujeme k vytvoření fotky. Bohužel ale v praxi se setkáváme s různými typy osvětlení a každé má zpravidla jinou barvu. Ta nám pak způsobuje nemalé problémy. Existuje mnoho situací a mnoho řešení. Na některé z nich se zaměřím v tomto článku.

Světelné zdroje jako takové se od sebe liší intenzitou a vlnovou délkou – tedy barvou. Nejčastější konflikty různých barev nastanou v kombinaci trvalého a zábleskového světla. Ať už žárovka, zářivka nebo led osvětlení, všechno má jinou barvu než světlo, které vytváří výbojka blesku.

Aby fotografie vypadala přirozeně, je potřeba upravit teplotu barev. Ukažme si proto, jak problém s různými světly na scéně vyřešit pomocí Zoner Photo Studia.

První řešení – černobílá

Nejjednodušší a často bohužel nejpoužívanější rada typu: „Když nevíš, co s tím, hoď to do černobílé“, samozřejmě funguje. Pak už ale není vůbec potřeba řešit, jakou barvu mělo osvětlení. Ani tato úprava ale není univerzální a ne vždycky se hodí.

Tato fotografie je svícená jedním externím bleskem zepředu a trvalým žárovkovým světlem z druhé strany. To způsobilo, že po správném vyvážení bílé v obličeji je na vlasech vidět výrazné žluté světlo žárovky.

V tomto případě se jednalo o focení tabla a třída chtěla černobílé fotky, takže jsem si nemusel lámat hlavu s barvou světla a bylo po problému.

Fotka převedená do černobílé.jpg

Fotka převedená do černobílé.

Druhé řešení – lokální úprava

Pokud bych ale chtěl použít fotku i v barevné verzi, žlutou žárovkou osvícená část hlavy by mi určitě vadila. Odvádí to pozornost od samotného portrétu. Zkusím to tedy aspoň trochu eliminovat pomocí Editoru v ZPS.

K eliminování jedné barvy by se dala použít funkce Odstranění chromatické vady, ale nástroj Posun barev má více možností a dá se s ním pracovat přesněji. Kapátkem si vybereme barvu, kterou budeme chtít upravovat.

Nástroj Posun barev.jpg

Nástroj Posun barev.

Vybrané barvě ubereme sytost a změníme odstín do přijatelnější barvy.

Žlutá barva, která je vybrána, je bohužel dost podobná pleťové, takže mimo částečné odbarvení vlasů se odbarvily i některé pleťové odstíny, což nechceme.

Změna odstínu a sytosti.jpg

Změna odstínu a sytosti.

Takže ještě než nástroj pro posun barev potvrdíme, pomůžeme si některým z výběrových nástrojů. Já většinou dávám přednost Výběrovému štětci, ale záleží na situaci. Po výběru požadované oblasti se žlutou barvou můžeme vše potvrdit.

Výběrový nástroj pro přesnější výsledek.jpg

Výběrový nástroj pro přesnější výsledek.

Po zmírnění žluté barvy jsem si všiml, že zelené pozadí taky není úplně ideální a možná by si zasloužilo stejnou úpravu.

Tady už záleží, jak moc je barva pozadí podobná pleťovce. Pokud je rozdílná, není potřeba používat žádný výběr.

Mírné odbarvení pozadí.jpg

Mírné odbarvení pozadí.

Na tomto obrázku můžete porovnat výslednou úpravu, pomocí níž jsem na vlasech eliminoval žluté světlo ze žárovky:

Porovnání původní a výsledné fotky.jpg

Porovnání původní a výsledné fotky.

Akce v interiéru

S různými druhy osvětlení se můžete setkat i v případě, kdy fotíte s bleskem například plesy, svatby, výstavy a další akce konané v interiéru s umělým osvětlením.

Na fotce vlevo je vyvážení bílé nastaveno na přirozenější pozadí, což způsobuje, že bleskem nasvícené popředí je ošklivě do modra.

Při úpravě se musíte vždycky řídit podle toho, jak vypadají fotografované objekty, ne pozadí. I když se tato rada zdá být samozřejmá, nejednou jsem viděl fotky z akce, které měly kvůli okolnímu osvětlení špatně vyváženou pleťovou barvu.

Porovnání rozdílu vyvážení bílé.jpg

Porovnání rozdílu vyvážení bílé.

Pokud chcete, aby pozadí nebylo o tolik žlutější, můžete zkusit barevný filtr na externí blesk. Mezi barvou trvalého světla a blesku nebude tak velký rozdíl.

Ovšem rozdíl tam bude vždycky. Většina akcí se totiž odehrává ve více místnostech s různým osvětlením. Takže jsem praxí zjistil, že je toto řešení spíš kontraproduktivní. Samozřejmě najdou se i situace, kde se to může hodit.

Barevný filtr pro změnu barvy externího blesku.jpg

Barevný filtr pro změnu barvy externího blesku.

Hlavně přirozeně

Pokud fotíte v ateliéru, nedoporučuju používat různě barevná osvětlení zepředu – tedy třeba pod úhlem 45 stupňů z každé strany, protože to způsobí, že bude každá půlka obličeje jinak barevná.

Tento problém lze řešit pomocí lokálních úprav, ale upravovat podobným způsobem každou fotku je časově velmi náročné. Svícení jednou barvou světla zepředu a druhou zezadu je mnohem schůdnější varianta a lépe se redukuje.

Při focení v interiérech si hlídejte barvu obličejů a neřešte pozadí, které nikoho nezajímá. Důležité je, aby barva pleti působila přirozeně.

A rada na závěr: pokud to jde, zkuste se vyhnout různým barvám světel. Hlídejte si scénu a přemýšlejte o fotce dopředu. Třeba pak zjistíte, že existuje způsob, jak fotku vyfotit dobře i s jedním zdrojem světla. Různé druhy světel na scéně totiž můžou být zapříčiněny nevědomostí či nesoustředěností fotografa. Všímavostí a přemýšlením si pak ušetříte čas strávený nad úpravami fotek.

Poslední aktualizace 6. ledna 2016

64 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Matěj Liška

Aktuálně jsem fotograf na volné noze. Převážně fotím svatby, maturitní tabla a plesy a dělám fotokurzy. Vyhledávám protisvětlo, kratší ohniskové vzdálenosti a fascinuje mě rybí oko. Mám rád svůj Nikon, kytaru a kebab. Fotky najdete na mém webu nebo na Facebooku.

Číst všechny články.

Komentáře