Šedá tabulka k vyrovnání bílé

128 128 128. Kód neutrální šedé. Tato barva je pro digitální fotografii nesmírně důležitá. Nejen kvůli tomu, že se díky různým módům prolnutí umí „ztratit“ – tedy zneutralizovat, zprůsvitnit – ale především proto, že podle této barvy dokážete velmi jednoduše srovnat všechny ostatní barvy.

Šedá tabulka vznikla k nastavení expozice, ale tentokrát si ukážeme, jak se používá ke správnému vyrovnání bílé. Toto nastavení je velmi důležité pro zachování barev na všech fotografiích z fotografované série.

Šedá tabulka je prakticky kus kartónu, který je z jedné části šedý a z druhé strany bílý. Stojí asi 200 korun a neměla by chybět v žádné fotografické brašně.

Kromě správného vyrovnání bílé se podle šedé tabulky dá měřit i expozice odraženého světla. Šedá tabulka totiž představuje průměrně šedou scénu a pomocí ní se dá expozice nastavit nejlépe pro odražené světlo.

Praktické použití

První fotografii, kterou byste na místě, kde fotografujete, měli pořídit, by měla být právě fotografie šedé tabulky. Fotografie šedé tabulky nemusí být dokonalá, důležité je, abyste zachytili její barvu.

Díky této fotografii získáte správné nastavení barev ve scéně, které potom aplikujete na všechny fotografie z tohoto místa.

Fotografie šedé tabulky nemusí být technicky dokonalá, postačí, když je zachycena její barva.jpg

Fotografie šedé tabulky nemusí být technicky dokonalá, postačí, když je zachycena její barva.

Jak často obnovovat fotografii šedé tabulky?

Novou fotografii šedé tabulky je potřeba udělat vždy, když se změní světlo. Takže pokud slunce zaleze za mrak, nebo naopak vyleze, je potřeba obnovit nastavení. Totéž platí při změně místa. Intenzita světla a jeho teplota může být naprosto jiná, proto vždycky myslete na tabulku a používejte ji.

Šedou tabulku pak oceníte při úpravách. V modulu Editor v Zoner Photo Studiu klikněte kapátkem na plochu šedé tabulky, která poskytne hodnotu správného vyrovnání bílé. Toto hodnotu aplikujete na další fotografie vyfotografované s tímto světlem.

Vyrovnání bílé pomocí kapátka. Naměřené hodnoty použijete na další fotografie.jpg

Vyrovnání bílé pomocí kapátka. Naměřené hodnoty použijete na další fotografie.

To můžete v ZPS provést jak v RAW modulu, tak Editoru nebo i ve Správci pomocí funkce Hromadný filtr.

V RAW modulu vyrovnejte bílou na referenční fotografii a toto nastavení zkopírujte i na další snímky pomocí zkopírování nastavení: Nastavení > Zkopírovat do schránky > Vložit ze schránky pro všechny vybrané fotografie.

Pokud raději pracujete s formátem JPG, využijte Hromadný filtr (Ctrl+Q) v modulu Správce v menu Upravit. V Editoru pak můžete potřebná nastavení uložit pomocí ikonky diskety a toto nastavení pomocí roletky vedle ikony vyvolat u jednotlivých snímků.

Na automatiku se v takovýchto podmínkách nemůžete moc spoléhat.

Na automatiku se v takovýchto podmínkách nemůžete moc spoléhat.

Automatika a vyrovnání bílé

Moderní digitální přístroje mají velmi slušné a věrné podání barev, proto se vám může zdát používání šedé tabulky jako zbytečné plýtvání časem.

Avšak šedou tabulku oceníte hlavně ve chvíli, kdy budete mít na fotografii růžné zdroje světla, například denní světlo kombinované s umělým. Tyto různé barevné teploty můžou automatické vyrovnání bílé fotoaparátu značně znejistit a barevné podání nebude správné. Proto je lepší použít šedou tabulku.

Výsledná upravená fotografie.jpg

Výsledná upravená fotografie.

Šedá tabulka není drahá a v mnoha situacích vám ušetří hodně práce a starostí, proto by neměla chybět ve výbavě každého fotografa.

Poslední aktualizace 1. června 2015

65 1

Autor: Majo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. Později se moje tvorba vykrystalizovala a zabýval jsem se téměř výhradně fotografováním lidí. Momentálně se věnuji hlavně módní a reklamní fotografii. Více mých fotografií naleznete na stránkách www.majoelias.sk.