Uprav mi fotku: Přepaly v červené barvě

Jedním z častých problémů u barevné digitální fotografie je ztráta kresby u červených předmětů. Snímače digitálních fotoaparátů jsou na červenou barvu citlivější než na zbylé dvě barvy (modrou a zelenou) a vlivem přeexpozice červeného kanálu může dojít ke ztrátě kresby v červených objektech. V tomto článku si ukážeme, jak pomocí Zoner Photo Studia obnovit kresbu červených předmětů.

Rozbor snímku

Fotografie, kterou nám zaslal náš čtenář Aleš Santner, je typickou ukázkou přepáleného (přeexponovaného) červeného kanálu – růže postrádají kresbu.

Při fotografování motivu s výraznou červenou barvou si hlídejte nejen celkový histogram, ale také histogram červeného kanálu, aby nedocházelo k přeexponování. Pro zachování kresby v červených objektech budete občas muset fotografii mírně podexponovat.

Dalším řešením může být použití modrého filtru na objektiv, který sníží množství červené a pomůže zabránit přepalu v červeném kanálu. V takovém případě budete muset adekvátně upravit vyvážení bílé, aby nebyl celý obraz do modra.

V tomto článku se dozvíte o dvou postprodukčních úpravách, kterými můžete vrátit kresbu do červených objektů.

Červené růže na fotografii postrádají kresbu.jpg

Červené růže na fotografii postrádají kresbu.

Pro úpravu budete potřebovat tyto nástroje: Rychlé úpravy (Q), Výběr – Magnetické Laso (A), Výběr – Kouzelná hůlka (W).

Použijte funkci Živost

Nejjednodušší a velmi efektivní možností je použití funkce Živost v kombinaci s funkcí Sytost.

Funkce Živost slouží ke zvýšení saturace u odstínů, které jsou v obraze méně saturovány. Přitom nedochází ke zvýšení saturace u dostatečně saturovaných odstínů – to typicky znamená u odstínů obsahujících pleťové barvy a červenou.

Z náhledu histogramu je patrný výrazný přepal červeného kanálu.jpg

Z náhledu histogramu je patrný výrazný přepal červeného kanálu.

Zapněte nástroj Rychlé úpravy (Q) a při pohledu na histogram a obraz snižte hodnotu Sytost pro navrácení kresby do červeného kanálu.

Snížením hodnoty Sytost eliminujte přepal v červeném kanálu. Obraz ztratí celkovou saturaci.jpg

Snížením hodnoty Sytost eliminujte přepal v červeném kanálu. Obraz ztratí celkovou saturaci.

Následně zvyšte hodnotu Živost pro zvýšení saturace fotografie.

Zvýšením živosti dochází k nasycení zelených a modrých odstínů, zároveň je ale zabráněno přesycení červeného kanálu.jpg

Zvýšením živosti dochází k nasycení zelených a modrých odstínů, zároveň je ale zabráněno přesycení červeného kanálu.

Posledním krokem může být ještě zvýšení Zřetelnosti, které pomůže zvýraznit kresbu květů zvýšením detailního kontrastu.

Více kresby do obrazu vnesete zvýšením Zřetelnosti.jpg

Více kresby do obrazu vnesete zvýšením Zřetelnosti.

Selektivně snižte nasycení červeného kanálu

Klasičtějším způsobem pro snížení saturace červeného kanálu je provedení selekce problematických objektů a selektivní snížení nasycení červené barvy.

Pro výběr objektu použijte buď nástroj Výběr – Magnetické laso (A) nebo nástroj Výběr – Kouzelná hůlka (W). Výběr nemusí být stoprocentně precizní.

Poté, co provedete výběr, zvyšte v nástroji Rychlé úpravy (Q) Zřetelnost a prohněte dolů tonální křivku červeného kanálu. Tím snížíte nasycení červené barvy.

Zvýšením zřetelnosti a snížením saturace červené vrátíte kresbu do vybraných růží.jpg

Zvýšením zřetelnosti a snížením saturace červené vrátíte kresbu do vybraných růží.

Další kresbu do růží přidejte prohnutím tonální křivky zeleného kanálu směrem vzhůru.

Zvýrazněním zeleného kanálu přidejte další kresbu do červených růží.jpg

Zvýrazněním zeleného kanálu přidejte další kresbu do červených růží.

A nakonec zvýrazněte červenou barvu růží prohnutím tonální křivky modrého kanálu směrem dolů.

Potlačením modrého kanálu (tedy zvýrazněním žlutého kanálu) posuňte odstín růží blíže k červené.jpg

Potlačením modrého kanálu (tedy zvýrazněním žlutého kanálu) posuňte odstín růží blíže k červené.

Kontrolujte histogramy jednotlivých kanálů

Při fotografování motivu, který obsahuje výrazné červené objekty, je potřeba při expozici kontrolovat nejen celkový histogram, ale pokud možno i histogramy jednotlivých barevných kanálů.

Náprava přepáleného červeného kanálu naštěstí není ve fotoeditoru neřešitelná, ale vždy je lepší pořídit správně exponovaný snímek už ve fotoaparátu.

Nakonec ještě srovnání fotografie před a po úpravě:

 

Líbí se vám úprava? Stáhněte si Zoner Photo Studio 17 na 30 dní zdarma a zkuste si vylepšit své fotografie. Jestliže máte ve svém archivu fotografii, s jejíž úpravou si nevíte rady, pošlete nám ji. Pokud Váš snímek vybereme, po jeho zhodnocení ho v podobně návodném postupu a úpravě v Zoner Photo Studiu publikujeme na našem magazínu. Snímek můžete zaslat na e-mail poslifotku@zoner.cz. Do předmětu e-mailu napište „Pošli fotku“ a napište, jak byste ji chtěli upravit. Zasláním snímku nám udílíte souhlas k jeho zveřejnění na internetovém magazínu Milujemefotografii.cz a k dalším marketingovým účelům firmy ZONER software, a. s.

Poslední aktualizace 19. srpna 2015

54 1
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře