Coloringem krok za krokem II: Upravujte barvy na fotkách jako filmaři!

Jak se jako fotografové můžete inspirovat barevným tónováním ve filmech? Na čtyřech slavných snímcích si ukážeme různé styly color gradingu. Jak sami uvidíte, barvy mají na výsledný dojem z filmu nebo fotky zásadní vliv. Podíváme se na legendární filmy jako Zachraňte vojína Ryana, Kmotr nebo Matrix. Zamysleli jste se už někdy nad tím, jakou roli v nich použité barvy hrají?

V minulém dílu našeho seriálu, který jsme věnovali teorii barev, jsme se seznámili s jednotlivými složkami barevných kompozic, barevnými kontrasty a harmoniemi. Jestli jste tento díl s nutnou teorií vynechali, doporučím vám se vrátit – začněte krok za krokem od dílu číslo jedna!

Kromě estetické stránky a kombinace určitých tónů vyvolávají barvy také emoce a mají psychologický dopad na divákovo vnímání. Po přechodu z černobílých filmů na barevné byly už jen samotné pestré barvy důvodem k návštěvě kina. První Technicolor filmy – například Čaroděj ze země Oz (1939) – byly přehlídkou sytých a zářivých barev. Další vývoj se ale od tohoto pestrobarevného stylu odklonil.

Kmotr a vintage tónování

Coloringem krok za krokem II: Upravujte barvy na fotkách jako filmaři!
Kmotr (Paramount), do kin uvedený v roce 1972.

Film byl natočený v 70. letech a používal paletu barev, které měly za úkol připomínat 40. léta v Americe. Všimněte si teplého nádechu, jemně oranžových tónů, tmavě černých neutrálních stínů a světla s krémovými tóny, které mají navodit nostalgický dojem. Ostatní barvy jsou v podstatě desaturované. Tato příjemná paleta barev s přirozenými odstíny umí vtáhnout diváka do děje, vybudovat v něm pocit, že patří do rodiny mafiánů.

Coloringem krok za krokem II: Upravujte barvy na fotkách jako filmaři!
Červená růže je výrazným motivem, který se prolíná celým filmem.

V Kmotrovi hraje zajímavou úlohu také saturovaná červená barva červené růže v klopě kmotrova smokingu. Červená růže se celým filmem prolíná. Je symbolem romantiky, vášně a zároveň je výrazně zobrazená také na plakátech a jiných propagačních materiálech filmu.

Vintage efekt najdete v základním balíčku presetů po instalaci Zoner Photo Studia X. Desaturaci (snížení sytosti) vybraných barev ale efektivněji provedete pomocí Barevných korekcí.

Zachraňte vojína Ryana a Bleach Bypass

Tento efekt byl poprvé použit v roce 1958 v japonském filmu Rickshaw Man, ale nejvíce se proslavil asi až ve filmu Zachraňte vojína Ryana (1998) s Tomem Hanksem v hlavní roli. 

Coloringem krok za krokem II: Upravujte barvy na fotkách jako filmaři!
Desaturované barvy dodávají filmu nádech dobového dokumentu. Použitý color grading totiž evokuje černobílé záběry z války.

Barvy jsou silně desaturované, scénám to dodává studený, krutý nádech a částečně připomíná černobílé fotografie, které si s historickými dokumentárními záběry spojujeme.

Bleach bypass najdete většinou v balících presetů, zaměřených na kinematické tónování barev. S efektem se dá ale pracovat i jinými způsoby. Ve filmech jako 300 (2006) nebo Město hříchu (2005) ho také najdete, ale částečně upravený.

Matrix a odstíny zelené

Matrix je příkladem filmu, který používá monochromatickou harmonii barev. Různé odstíny zelené se prolínají všemi scénami.

Coloringem krok za krokem II: Upravujte barvy na fotkách jako filmaři!
Zelená barva v Matrixu evokuje digitální prostředí díky propojení se vzhledem starých počítačových monitorů.

Zelená zdůrazňuje umístění děje v digitálním světě Matrixu, zelenou si spojujeme s programováním, příkazovým řádkem a strojovým kódem na starých zeleně svítících obrazovkách.

Coloringem krok za krokem II: Upravujte barvy na fotkách jako filmaři!
Pleťové tóny nevypadají dvakrát přirozeně, v módním katalogu byste určitě nenašli reklamu na šaty s tímto tónováním. O to víc ale zelená podtrhuje náladu sci-fi filmu.

Výraznější zelený efekt byl dodatečně přidaný pro Blu-ray verzi, aby měl konzistentní barevné tónování spolu s druhým a třetím dílem. Původně bylo barevné tónování v prvním dílu mnohem jemnější. Najdete ho jen na původních záznamech DVD z roku 1999.

Transformers a Orange & Teal

Tento trend jste za posledních pár let mezi filmy i fotkami určitě nepřehlédli. Teď se konečně dozvíte odpověď na otázku z prvního dílu: proč někteří fotografové mění barvu zelené vegetace do oranžových podzimních tónů i v létě či na jaře?

Coloringem krok za krokem II: Upravujte barvy na fotkách jako filmaři!
Transformers (DreamWorks) z roku 2007 byl první film, který posunul barvy výrazně do orange & teal palety. Další hollywoodské trháky tento styl s drobnými obměnami převzali.

Výhodou tónování do orange & teal (oranžové a tyrkysové barvy) je, že pracujete převážně jen s oranžovými (ve světlech) a azurovými tóny (ve stínech), což jsou komplementární barvy, které spolu vytvářejí barevný kontrast. Stejně jako ve filmu Kmotr tu máme co dělat s relativně přirozenými pleťovými tóny – oranžová k nim má nejblíže. Opticky tak oddělíte herce od tmavého pozadí, čímž na něho přitáhnete pozornost a lépe oddělíte popředí od pozadí.

Dalším důvodem a jedním z vysvětlení, proč je orange & teal tónování tak populární, je fakt, že připomíná zlatou hodinku a západ slunce – jednu z fotograficky nejoblíbenějších denních dob.

Aplikujte filmový coloring na svoje fotky!

Upravením tonality svých fotografií můžete stejně jako filmová studia vytvořit konzistentní vzhled svého portfolia nebo vhodným výběrem barev ovlivnit vnímání vašich fotografií, posílit obsah a emoce. Světlé barvy působí lehkým a vzrušujícím dojmem. Naopak fotografie s tmavými barvami budou působit dramaticky.

V dalším dílu coloringu krom za krokem si ukážeme úpravu fotek přímo v Zoner Photo Studiu X inspirovanou coloringem (nejen) v těchto filmech.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorTomáš Gálik

Jsem milovníkem severských krajin, kam se vydávám objevovat divokou přírodu a v létě také zchladit. Naopak v zimě rád cestuji na jih. Kromě krajiny rád zachycuji i život a kulturu místních. Baví mě focení portrétů a také fotografování na cestách. Víc fotek najdete na mých stránkách tomasgalik.com.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *