Zimní krajina černobíle

Krajina evropské zimy se hodí na černobílé zpracování téměř automaticky a občas monochromaticky působí už při zmáčknutí spouště. Ale jsou zde spousty voleb, jimiž můžeme výsledek ovlivnit a někdy jej změnit téměř k nepoznání.

Scéna se zasněženým obzorem a ostře vystupujícími tmavými stromy je už přirozeně v tónech blízkých odstínům šedi. Přesto jsou zde různé barevné variace – sníh je na slunci víc do žluta a ve stínu naopak do modra. Na některých stromech je nazelenalý lišejník, a pokud máme štěstí na oblohu bez mraků, získáme i výraznou modrou plochu. To není špatně, ale pokud chceme výsledek sjednotit, musíme přistoupit ke skutečné konverzi do černobílé varianty na počítači.

Někdy tento efekt bude malý jako v případě opravdu minimalistických fotek, o kterých jsme už psali.

Minimalistické pojetí zimy. Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2,8 II IS, 1/250 s, f/8, ISO 100, ohnisko 200 mm

Minimalistické pojetí zimy.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II IS, 1/250 s, f/8, ISO 100, ohnisko 200 mm

Jinde je ale rozdíl větší:

Canon 5D Mark II, Sigma 50/1,4, 1/1000 s, f/1,4, ISO 100, ohnisko 50 mm

Canon 5D Mark II, Sigma 50/1.4, 1/1000 s, f/1,4, ISO 100, ohnisko 50 mm

Převod do černobílé má obecně kladný přínos v případě, že jsou na obrázku barevné problémy, které bychom jinak museli řešit.

Například kolem silnic je sníh často špinavý a jeho různé blátivé odstíny nejsou zrovna malebné. Monochromatická konverze tento problém odstraní:

Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2,8 II IS, 1/100 s, f/8, ISO 100, ohnisko 200 mm

Canon 5D Mark III, Canon EF 70-200/2.8 II IS, 1/100 s, f/8, ISO 100, ohnisko 200 mm

Převod není jen kliknutí

Převod do černobílé je ale potřeba brát přece jen sofistikovaněji. Pouhým snížením saturace barev na 0 sice dostaneme černobílou fotografii, ale obvykle jen v jakési nemastné neslané podobě, které chybí energie.

Lepší je použít v programu Zoner Photo Studio použít funkci Odstíny šedi. Najdete ji v modulu Vyvolat pod nabídkou Barva nebo v Editoru v menu Efekty (také můžete použít klávesovou zkratku Ctrl+G).

Funkce nás nechá vybrat ze spousty konverzních metod. Pomocí položky „Uživatelská“ můžeme dokonce míchat jednotlivé barevné kanály, takže pokud začínáme s fotografií s výraznějšími barvami, můžeme ji přizpůsobit podle nálady:

Plod může být světlý nebo tmavý podle toho, jaké parametry nastavíme.jpg

Plod může být světlý nebo tmavý podle toho, jaké parametry nastavíme.

Tím naše práce pořád nekončí. Na co nestačilo míchání kanálů, to doladí křivky. O těch už jsem psal kompletní článek, takže je nebudu výrazně rozebírat. Podotknu jen, že typicky se používají na zvýšení kontrastu – jak moc, to už je na každém fotografovi.

Někdy jsou vhodné i lokálnější úpravy jako retuše nechtěných objektů nebo jejich ztmavení/zesvětlení, ale tady už vše výrazně záleží na konkrétních problémech daného snímku.

Krajinářské alternativy

Pokud zrovna nesněží, nezoufejte. Stačí najít silný kompoziční prvek, jakým je třeba lesní cesta, a fotografie může zaujmout i bez bílé pokrývky.

Tento snímek jsem převedl do černobílé, přidal kontrast a poté jsem ho ještě pomocí křivek tónoval do modra způsobem, který jsem nastínil ve druhém článku o křivkách.

Opět monochromatická fotografie, ale tentokrát ne přímo čistě černobílá. I taková varianta by ale šla snadno udělat. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 II IS, 1/100 s, f/6,3, ISO 200, ohnisko 123 mm

Opět monochromatická fotografie, ale tentokrát ne přímo čistě černobílá. I taková varianta by ale šla snadno udělat.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II IS, 1/100 s, f/6,3, ISO 200, ohnisko 123 mm

Nemusíte se soustředit na rozsáhlé kompozice. I detaily před fotografem odhalují své kouzlo. Tento snímek je sice možná lehce abstraktní, ale ukazuje, co je možné najít na ledu, kterým procházejí stonky rostlin.

Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2,8 II, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 31 mm

Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/60 s, f/8, ISO 100, ohnisko 31 mm

Detaily se nachází i pod ledem, takže průzory můžeme fotit i děj pod ním.

Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2,8 II, 1/13 s, f/14, ISO 400, ohnisko 22 mm

Canon 5D Mark III, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/13 s, f/14, ISO 400, ohnisko 22 mm

Krajinářská klasika

Úplně nejobvyklejším příkladem je ovšem fotografie krajiny s něčím v popředí. Například na tomto snímku je to zasněžený kámen. Takováto kompozice se udělá snadno, pokud máte ultraširoký objektiv jako já v tomto případě, ale i s běžným širokým záběrem doporučuju při focení hledat možnosti, jak zahrnout něco do předního plánu snímku. Celkový záběr tím získá na plastičnosti a diváka více vtáhne do situace.

Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2,8 II, 1/60 s, f/14, ISO 100, ohnisko 16 mm

Canon 5D Mark II, Canon EF 16-35/2.8 II, 1/60 s, f/14, ISO 100, ohnisko 16 mm

Různé varianty převodu

Co se týče samotného barevného převodu, je vždy obtížné rozhodnout se pro konkrétní variantu. Někdy skončím u více verzí a ještě mě napadají další možnosti jako v následujícím případě.

Původní snímek jsem fotil při silném sněžení, které odstínilo potenciální rušivé detaily v pozadí a zároveň z oblohy udělalo bílou plochu:

Originální fotografie, která je už od počátku téměř černobílá. Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2,8 II IS, 1/80 s, f/8, ISO 100, ohnisko 85 mm

Originální fotografie, která je už od počátku téměř černobílá.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70-200/2.8 II IS, 1/80 s, f/8, ISO 100, ohnisko 85 mm

Pointa převodů je v tom, že tento snímek je v podstatě rozdělený na dvě poloviny a pomocí křivek s aplikovanou maskou můžeme upravovat každou polovinu zvlášť. Díky tomu dosáhneme radikálně odlišných výsledků.

Obě poloviny můžeme opticky sjednotit pro velmi jemný obraz:

Konverze do co nejbělejší.jpg

Konverze do co nejbělejší.

Případně naopak dolní polovinu zdůraznit pro temnější „realističtější“ verzi:

Verze více realistická.jpg

Verze více realistická.

Anebo se naopak můžeme pustit odvážně do nerealistických vod a spodní polovinu pomocí křivek invertovat. Dostaneme tak vysoce stylizovaný grafický obrázek, u kterého není na první pohled jasné, co z toho byla původní fotografie.

Stylizovaná ostře černo-bílá varianta.jpg

Stylizovaná ostře černo-bílá varianta.

S chutí do toho

Převodu do černobílé se není třeba bát. Ze začátku je možná obtížnější najít správnou míru – někdy jsou ve webových galeriích snímky, kterým by zvýšení kontrastu hodně pomohlo, jindy jsou v tomto směru naopak přehnané. Moje fotky také nejsou dokonalé, ale postupně se zlepšuju. A o tom to je – jenom zkoušením se z fotografa stane mistr. Takže přeju hodně zábavy při experimentech!

Poslední aktualizace 20. ledna 2016

80 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.

Číst všechny články.

Komentáře