Uprav mi fotku: Rekonstrukce historického snímku

Určitě to znáte. Doma prohlížíte alba se starými rodinnými fotografiemi, které mají posunuté či vybledlé barvy, některé z nich jsou pak bez původních rožků, pokrčené, či dokonce některé části na snímku chybí. Se Zoner Photo Studiem je však záchrana původních informací (téměř) hračkou. 

Nejdůležitějším pomocníkem při úpravách dobou vybledlých a zubem času podepsaných fotografií jsou trpělivost a pečlivost. Další nástroje (jako třeba tablet) vám celý proces pouze usnadní. Nutnou podmínkou však jeho použití není.

Nastavení parametrů při použití tabletu.

Důležitá je však vstupní kvalita snímku či skenu. Čím větší rozlišení, tím lépe, protože se následující retušování bude provádět snadněji – budete si moci snímek více přiblížit. V našem případě tato podmínka byla splněna. Vstupní snímek 2075 x 2841 obrazových bodů, tedy necelých 6 Mpx.

Ještě než se do úprav pustíte, vyplatí se rozmyslet si, co bude třeba udělat a následně, jak dosáhnout kýženého cíle. Tedy kterým nástrojem začnete retušovat potrhané rožky, zohýbané části fotografií, čím opravíte vybledlé oblasti apod. Ke všemu se dostaneme v textu níže.

Budete potřebovat
Klonovací razítko (S), Retušovací štětec (J), Krok zpět (Ctrl + Z), Lupa (Z), Náhled 1:1 (Num *), Přiblížení (Num +), Oddálení (Num -), Úrovně (Shift + L), Křivky (Shift + C),
Mapování tonality

Vstupní snímek, se kterým jsme pracovali, je na tom ještě docela dobře. Mírně se zde ztrácí kontrast a naleznete na něm spoustu drobných nečistot, včetně několika barevných skvrnek. Těžší možná bude opravit prohnutý rožek vlevo dole, ale všechno popořadě.

Původní snímek, foto: Karel Sixl.

Otevřete snímek v Editoru Zoner Photo Studia. Při jeho levém okraji se nachází panel nástrojů, na kterém naleznete potřebné nástroje. Především bude třeba použít Klonovací razítko (S) a Retušovací štětec (J).

Klonovací razítko.

Klonovací razítko zkopíruje předem vybranou oblast na cílové umístění, Retušovací štětec naproti tomu nekopíruje celý obraz, ale pouze texturu, která se navíc přizpůsobuje cílové oblasti. V případě, kdy budete potřebovat například zkopírovat zdroj na oblast s odlišnou tonalitou, využijete raději Retušovací štětec namísto Klonovacího razítka. Jinak by byla retuš ihned poznat a to nechcete. Na kontrastních hranách zase lépe funguje Klonovací razítko.

Nejprve se pusťte do větších oblastí a postupujte od nich směrem k menším a tedy k drobnějšímu retušování – postupně tak budete snižovat Průměr stopy pracovního nástroje. Vyberte Klonovací razítko (S) a přibližte si fotografii alespoň v poměru 1:1 (tlačítko pod hlavním menu, klávesová zkratka Num *).

Přiblížení 1:1.

Klonovací razítko i Retušovací štětec mají několik parametrů, které se liší podle vaší předlohy a cíle úprav. V našem případě jsme začali pracovat s následujícím nastavením:

Před začátkem retušování jakékoliv oblasti je nutné s pomocí přidržení klávesy Ctrl nástroji určit, z jaké části má vybírat předlohu, která se použijí pro retušování potřebné oblasti. Po stisku klávesy Ctrl se zobrazí terčík, abyste mohli přesně vybrat zdrojovou oblast.

Při kopírování oblastí si dávejte pozor, aby nevznikaly dvojité objekty. Patrné to je, když vybíráte oblast těsně vedle retušované části (což je často nutné) a zůstane ve zdrojové oblasti nějaký výrazný prvek, který s bude klonovat i do cílového místa (např. nečistoty, struktura apod.). Bude-li třeba, například s daným nástrojem úpravu přeženete, vraťte se o krok zpět (Ctrl + Z) a opakujte postup, dokud nebude dokonalý.

Na ukázce níže je vidět postup retušování dané oblasti. Na barevné skvrny jsme nástroj Klonovací razítko vyměnili za Retušovací štětec.

Zprohýbané části fotografií jsou hotové, nyní tedy nastal čas pustit se do drobnějších úprav – v případě nutnosti si fotografii ještě přibližte – nástrojem Lupa, číselným zadáním hodnoty zvětšení do příslušného pole pod hlavním menu nebo klávesou + na numerické klávesnici. Podle velikosti retušovaných oblastí nezapomeňte měnit Průměr stopy.

Všechny tyto úpravy jsou náročné spíše časově a z pohledu pečlivosti. Nic se nedá uspěchat. Jakmile jednou máte vyretušované všechny nečistoty, je třeba se podívat, zda snímek můžete takto nechat, nebo bude potřebovat další úpravy.

Snímek po retuši.

V našem případě je třeba provést jasové korekce – jak ukazuje histogram přiložený níže, většina informací je ve světlech a stíny zde výrazně chybí.

Provedeme tedy narovnání histogramu: spusťte si nástroj Úrovně (menu Vylepšit, Shift + L). Chytněte myší hranici stínů (černý trojúhelník) a posuňte jej na místo, kde končí hranice grafu.

Určení nové hranice stínů.

Fotografie by si ještě zasloužila přidat kontrastu. Přesněji, snímku by prospělo mírné ztmavení stínů a zesvětlení středních jasů. To se dá poměrně dobře provést pomocí Křivek (menu vylepšit, Shift + C), jak ukazuje následující obrázek:

Přidání kontrastu a zesvětlení středních tónů.


Finální a původní snímek. Pro přechod mezi snímky najeďte na obrázek myší.

Poměrně solidní výsledek dá i nástroj Mapování tonality (menu Efekty):

Nastavení Mapování tonality.


Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.

V závislosti na dalších záměrech se snímkem bychom mohli provést doostření, převedení do černobílé, ořez od zoubkovaného rámečku (nebo naopak klonování rámečku i na horní část snímku) apod. S hlavními úpravami jsme však hotovi.

Pošlete nám fotku
Jestliže máte ve svém archivu fotografii, s jejíž úpravou si nevíte rady, pošlete nám ji. Po jejím zhodnocení bychom ji v podobně návodném postupu a úpravě v Zoner Photo Studiu publikovali na našem blogu. Snímek můžete zaslat na e-mail poslifotku@zoner.cz. Do předmětu e-mailu napište „Pošli fotku“. Zasláním snímku nám udílíte souhlas k jeho zveřejnění na blogu Milujemefotografii.cz.

Poslední aktualizace 19. července 2012

28 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře