Objevte kouzlo focení města v zimě. Poradíme vám, co a jak fotit

Focení v zimě má své kouzlo nejen na horách, ale i ve městě. A to i ve chvílích, kdy vám počasí nepřeje a místo bílého sněhu nabízí šedivé a zdánlivě nijaké počasí. I to můžete využít ve svůj prospěch. Podívejte se, co v zimě ve městě fotit a jak se vyrovnat s chladným počasím a ubývajícím světlem.

Objevte kouzlo focení města v zimě. Poradíme vám, co a jak fotit

Atmosféru zimy na fotky dostanete i bez pomoci sněhových vloček a příjemně nadýchané sněhové pokrývky. Jen je potřeba najít jiné cesty, jak chladné a nehostinné počasí vyobrazit. Stačí se jen zamyslet nad několika otázkami, které vám pomůžou.

  • Co se v zimě typicky děje?
  • Jak se proměňuje atmosféra města?
  • Jaké kontrasty můžeme v zimních ulicích najít?
  • Jak ulice vypadají, když opadá listí na stromech a všude kolem nás zůstávají jen obnažené domy a chodníky?

Prázdné ulice? Změňte taktiku

Když teploty klesnou a obloha zešedne, lidí v ulicích ubývá. A není divu. Všichni se co nejrychleji snaží dostat, kam potřebují, a nikdo se venku nechce příliš zdržovat. Pokud tedy chcete primárně fotit lidi v ulicích, musíte poupravit taktiku.

Všimněte si, že lidé často koukají k zemi (zvlášť když se přidá studený vítr). Můžete tedy změnit úhel fotografování.

Nebo se naopak zkuste koncentrovat na fakt, že je v ulicích poloprázdno a vrhněte se na snímky minimalističtějšího rázu. Vyjdou vám z toho pravděpodobně melancholičtější fotky s tematikou osamělého člověka v betonové džungli města.

Focení města v zimě: minimalismus.

Pokud vás v zimě potká mlha, máte štěstí. Zvýrazní dojem prázdných ulic a vytvoří podmínky jako dělané na minimalistické fotografie.
Canon EOS 100D, EF-S 24mm f/2.8 STM, 1/100 s, f/8, ISO 400, ohnisko 24 mm

Foťte i uvnitř

Další možností je obrátit pohled zvenku ulic dovnitř. Nasedněte do tramvaje nebo trolejbusu a nebojte se foťák vytáhnout i tam. Najděte si lidi, kteří hledí z okna, kreslí na zamlžené okenní tabulky, čtou knihu nebo třeba sledují obrazovku svého mobilu. I tak stísněný prostor, jako je vůz tramvaje, může nabídnout spoustu příběhů a námětů.

Fotit v městské hromadné dopravě vám může připadat náročné. Zdá se, že na vás všichni vidí o něco víc a je těžší zůstat nenápadný. Pokud tedy na sebe nechcete tolik upozorňovat, foťte přes živý náhled na displeji.

Ideální je mít displej výklopný. Nemusíte si vyčítat, že je to podvod. Naopak je to jen technika, jak dosáhnout nearanžovaných přirozených momentek.

Focení města v zimě: focení v mhd.

Zimní náladu do fotek dostanete třeba jen díky zimnímu oblečení. Můžeme jen odhadovat, že tuhle paní chladné počasí zrovna netěší.
Canon EOS 100D, Helios 44-2 58/2, 1/400 s, f/2, ISO 100, ohnisko 58 mm

Kromě městské dopravy zkuste při chození po ulicích nahlédnout do výloh a vnitřků podniků. Všímejte si lidí v kavárnách, bistrech a restauracích, kteří si užívají horké kávy a čaje, zatímco venku není nic moc. I to může být zajímavý motiv pro pouliční fotografie.

Při focení v zimě využijte pohyb

Zimu utváří nejen sníh, ale také typické zimní aktivity. Beze sněhu si sice nezasáňkujete ani nepostavíte sněhuláka, na bruslení ale potřeba není. Neváhejte tedy vyrazit k nejbližší veřejné ledové ploše a zamiřte svůj objektiv na bruslaře. Pamatujte, že hlavní je v téhle aktivitě pohyb. Zkuste jej proto dostat i do své fotografie.

Můžete si například vybrat některého zdatného bruslaře a pomocí panningu jej sledovat, a rozmazat jeho pozadí. Stačí zamířit a zaostřit na vybranou postavu a objektivem kopírovat její pohyb. Vyplatí se použít mód kontinuálního ostření spolu se sériovým snímáním.

Focení města v zimě: bruslení – panning.

Zatímco pozadí je rozmazané, bruslař je poměrně ostrý. Snímek tím vyvolává dojem pohybu.
Fujifilm X100F, Fujinon 23 mm F2, 1/50 s, f/5.6, ISO 2500, ohnisko 23 mm

Nebo to zkuste naopak – rozmázněte postavy bruslařů.

Nastavte na fotoaparátu delší čas. Bruslaři se pohybují docela rychle, takže už od vteřiny z nich zůstávají jen hůře rozeznatelné šmouhy. Volte tedy čas okolo půl vteřiny. Fotoaparát přitom upevněte na stativ nebo jej alespoň postavte na pevnou podložku, abyste předešli nechtěnému rozmazání.

Můžete tak získat například hezký kontrast lidí sledujících bruslení a pohybujících se bruslařů.

Focení města v zimě: bruslení – rozmazání pohybu.

Pokud nechcete, aby fotka z kluziště vypadala jako úplná abstrakce, snažte se volit takové časy, aby některé postavy zůstávaly zřetelné.
Sony A7, Sony FE 50 mm F1.8, 1/4 s, f/5, ISO 100, ohnisko 50 mm

Venku samá kaluž? Využijte toho

Sníh taje a vám je to líto? Nezoufejte, mokro v ulicích je výborným pomocníkem při focení. Jen si vzpomeňte na slavný snímek Henriho Cartiera-Bressona s mužem přeskakujícím kaluž.

V loužích a rozbředlém sněhu můžete hledat odrazy kolemjdoucích, své autoportréty i nové světy. Nechte se unést proudem představivosti a občas místo po lidech koukejte po mokrých chodnících.

Focení města v zimě: odraz v kaluži.

Snímek je focený v odrazu velké kaluže po rozpuštěném sněhu. Obyčejný obrázek tak získává zajímavou perspektivu i texturu.
Sony A7, Sony FE 35mm f/2.8 ZA, 1/100 s, f/2.8, ISO 200, ohnisko 35 mm

Vyzkoušejte focení po setmění

K zimě patří krátké dny a méně hodin světla. Tím víc času tedy máte na noční a večerní focení.

Ani tady vás nebude mrzet, pokud sníh roztaje. Světla lamp, aut a výloh se totiž na mokrých silnicích i v kalužích odrážejí a nabízejí hezkou barevnost.

Vyhledávejte například místa s neonovými poutači. Modré, červené a růžové světlo umí v noci vytvořit zvlášť hezkou atmosféru.

Jakmile se zešeří, je ideální čas vyzkoušet si dlouhou expozici. Auta projíždějící po silnici se rozmáznou na červené, bílé a žluté pruhy. A vy získáte opět trochu jiný pohled na město. Můžete fotku ladit temněji a dosáhnout tajemnějšího vzezření, anebo naopak zdůraznit světlost (když náhodou nasněží) a jiskřivost večerních ulic.

Focení města v zimě: světla.

Fotka vznikla spontánně při čekání na zastávce. Se stativem by byla jistě ostřejší, ale někdy se nebojte zariskovat. Temnější zpracování a celková neostrost vytváří tajemnější atmosféru.
Sony A7, Sony FE 35mm f/2.8 ZA, 1 s, f/10, ISO 100, ohnisko 35 mm

Foťte i na okrajích města

Pokud se vám zdá centrum města vyčerpané, vydejte se na periferii. Se šedivými mračny a bez slunečních paprsků dosáhnete v pustých industriálních areálech, na skládkách a staveništích ponuřejší až téměř apokalyptické atmosféry.

Ostatně právě industriální oblasti fungují na fotografiích dobře i se sněhem. Ušpiněné věže komínů chrlících oblaka dýmu a zarezlé konstrukce vyčuhující z čistě bílé sněhové pokrývky vytváří pěkný kontrast.

Vypravit se na periferii je také dobrá šance poznat dosud neobjevená zákoutí. A možná se o městě dozvědět i něco nového.

Focení města v zimě: industriální nábřeží.

Prázdné industriální nábřeží má pod nánosy sněhu úplně jinou atmosféru.
Sony A7, Sony FE 28mm f/2, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 28 mm

Sněží? Hned běžte fotit

Když začne sněžit, neváhejte, popadněte fotoaparát a utíkejte ven. Sníh totiž nejspíš dlouho nevydrží. Všímejte si proto, jak proměňuje atmosféru ulic. Najednou je všechno tišší a světlejší.

Sledujte, jak sníh zatěžkává stromy v alejích a parcích. Jaké vytváří tvary, když zasypává lavičky a auta.

Zaměřte se na čerstvé stopy ve sněhu a zkuste je využít jako vodicí linky v obraze.

Foťte, jak lidé se sněhem bojují, odhazují jej, schovávají obličeje do kapucí.

Všímejte si, jak se proměňují budovy pod nánosy sněhu.

A nebojte se fotit i v probíhající vánici. Vyzkoušejte si, jak působí fotka vyfocená s krátkým časem, který zdůrazní sněhové vločky, nebo s dlouhým, který podtrhne jejich příval.

Focení města v zimě: zasněžená alej.

Zasněžené aleje bývají hezkým zimním motivem. Vyšlapané cestičky a zasypané obnažené stromy utváří hloubku v obraze a vedou oko k drobné postavě v dálce.
Sony A7, Sony FE 28mm f/2, 1/20 s, f/10, ISO 100, ohnisko 28 mm

Jak na světlo a expozici při focení v zimě

Při focení v zimě dejte pozor na expozici. Sněhové plochy působí jako velká odrazka, která dokáže pěkně poplést expozimetry fotoaparátů. Buď vás bude navádět k podexponovaným snímkům a sníh budete mít šedý, nebo naopak k přeexponovaným snímkům, kde se v zasněžených plochách ztratí detaily.

Expozici tedy měřte podle nejjasnějších částí snímku. Tak, aby sněhové plochy byly dostatečně světlé, ale ne přepálené. Nevadí, že jiné části obrazu budou tmavší – detaily z nich vytáhnete při postprodukci v Zoner Photo Studiu. Zato z přepálených míst už byste bohužel mnoho nedostali.

Zároveň nezapomeňte při focení zasněženého města nasadit sluneční clonu, která minimalizuje odlesky z objektivu.

Pokud je naopak oblačno a žádný sníh, zkuste vytěžit maximum z jednolitého plochého světla. Nenabízí sice tolik hrátek se stíny, na druhou stranu má měkký a jemný charakter, který se hodí na portréty.

Focení města v zimě: sníh.

Rozlehlá sněhová pokrývka je k naměření expozice náročná, zvlášť pokud svítí slunce. Snažte se exponovat tak, aby se z ní nestala jedna velká bílá plocha, ale zachovali jste i detaily.
Sony A7, Sony FE 50mm f/1.8, 1/400 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 35 mm

Chraňte před chladem vybavení i  sebe

Ať už sněží nebo ne, nezapomeňte se chránit před zimou. Určitě nenechávejte doma teplé boty, termoprádlo, čepice ani rukavice. Ideální jsou rukavice s oddělávacími konečky prstů, aby se vám dobře ovládal fotoaparát.

Také si s sebou vezměte dostatek nabitých baterií. V chladném počasí se totiž rychleji vybíjejí. Noste je proto pokud možno na těle v kapsách mezi jednotlivými vrstvami, aby byly na teplejším místě.

Chladem trpí i paměťové karty. Pokud tedy berete náhradní, udělejte s nimi totéž co s bateriemi.

Na objektivu se vyplatí nosit UV filtr. Kromě jiného totiž chrání vaše sklo před případným sněhem.

Fotoaparát mezi focením nechávejte v brašně a pokud sněží či prší, zavřete jej do ochranného pouzdra. Nebo okolo těla a objektivu alespoň gumičkou připněte kousek igelitu, aby se vlhkost nedostala dovnitř.

Až přijdete domů

Po návratu z focení vytáhněte z fotoaparátu paměťovou kartu a fotoaparát postupně aklimatizujte na vyšší teplotu. Zhruba dvě hodiny jej proto nechte v brašně. Kdybyste ho rovnou vyndali, mohla by uvnitř těla kvůli prudké změně teplot kondenzovat vlhkost.

Brašnu s fotoaparátem můžete také nechat například na parapetu u okna, aby se teploty vyrovnávaly pomaleji. Někteří fotografové doporučují dát foťák do zavírací igelitové tašky. Vlhkost se pak má kondenzovat na jejím obalu a ne uvnitř.

Focení v zimě chce dobrou přípravu a odhodlání. Pokud počasí nepřeje a tváří se spíš jako unavený zamračený podzim, vyžaduje také víc invence a delší hledání inspirace. Není to však nemožné. I v těch zdánlivě nejnudnějších podmínkách se dají najít zajímavé snímky. Tak vzhůru za nimi!

Poslední aktualizace 23. ledna 2018

5 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Dáša Husárová

Nejraději fotím v ulicích, chci se v nich ztratit, abych viděla. Neopakovatelné v každodenně se opakujícím. Malé příběhy, kousky lidí. Pátrám po světle - v městech, lesích i tvářích.Kromě webu www.asasarova.com, mě najdete i na blogu vtichulisky.tumblr.com.

Číst všechny články.

Komentáře