S bleskem od amatéra k profesionálovi

Příběh jedné noční fotografie, na které si krok po kroku ukážeme, jakými způsoby lze postupně při focení vylepšit výsledek, a uvidíme, co vlastně pokročilí fotografové dělají jinak.

Tato série snímků byla nafocena jedné letní noci speciálně pro ilustrační účely. Dvě z fotografií jste mohli vidět už v základním článku o blescích. Teď se podívejme na konkrétní postup spolu s detaily kolem každého kroku.

Krok 0 – takto scéna vypadá

Scéna vyfocená bez blesku. Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/60 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Scéna vyfocená bez blesku.
Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/60 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Toto není fotografie, kterou by někdo chtěl fotit. Je to jen ukázka, jak tmavé ve skutečnosti příslušné místo bylo.

Krok 1 – běžný snímek

Běžný snímek, jak ho můžeme dostat za použití automatiky mnoha fotoaparátů. Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/60 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Běžný snímek, jak ho můžeme dostat za použití automatiky mnoha fotoaparátů.
Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/60 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Automatika aparátů neví, jakou scénu má čekat, ale ví, že je velmi temno. Nastavení expozice (stejné jako u kroku 0) vzniklo tak, že ISO 1600 je maximum daného přístroje, clona F5,0 je opět nejmenší možná na daném ohnisku a 1/60 s je ještě v rukou udržitelný čas. Zbytek se snaží dohnat integrovaným bleskem.

Krok 2 – technika slow sync

Slow sync, čili prodloužení expoziční doby. Pomocí této techniky zesvětlíte pozadí. Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Slow sync, čili prodloužení expoziční doby. Pomocí této techniky zesvětlíte pozadí.
Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Abychom prosvětlili tmavé pozadí, použijeme techniku slow sync. Prodloužíme expoziční čas (zde už celých 1/8 s namísto dřívějších 1/60 s), abychom nasbírali světlo z pozadí a bleskem „zmrazíme“ pozici modelky.

Občasnou nevýhodou této techniky je rozostřené pozadí, jak můžete vidět i na tomto snímku.

Krok 3 – externí blesk nasazený na fotoaparátu

Externí blesk na fotoaparátu namísto interního, změna je nepostřehnutelná. Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Externí blesk na fotoaparátu namísto interního, změna je nepostřehnutelná.
Canon 350D, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 37 mm

Tento krok slouží jen pro ukázku, že i když namísto interního použiji silný externí blesk (zde Canon 600EX-RT), téměř nic se nestane. Redukují se jen červené oči díky větší vzdálenosti bleskové hlavy od objektivu, ale dál je efekt prakticky nulový.

Je ale vidět, že někdy lze udržet i pozadí nerozmazané. Možná k tomu částečně přispěla váha externího blesku (přes půl kila), která redukuje třas rukou. Větší váha je v podobných případech možná trochu nečekaná výhoda velkých fotoaparátů.

Krok 4 – externí blesk mimo fotoaparát

Externí blesk mimo fotoaparát (a změna fotoaparátu samotného, ale to je zde podružné). Canon 5D Mark III, Sigma 50/1,4 Art, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 50 mm

Externí blesk mimo fotoaparát (a změna fotoaparátu samotného, ale to je zde podružné).
Canon 5D Mark III, Sigma 50/1,4 Art, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 50 mm

Zde jsem sice přešel na fotoaparát s větším snímačem, díky čemuž je o něco menší hloubka ostrosti, ale to není to nejpodstatnější. Mnohem výraznější změna se udála se světlem. Nyní je blesk ovládaný dálkově a je upevněný na stojanu vlevo od modelky. Před bleskem je také rozevřený bílý fotografický deštník, který mění původně ostré světlo na rozptýlené měkké, které lépe osvětluje pokožku modelky.

Krok 5 – změna barvy světla

Změna barvy světla. Canon 5D Mark III, Sigma 50/1,4 Art, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 50 mm

Změna barvy světla.
Canon 5D Mark III, Sigma 50/1,4 Art, 1/8 s, F5,0, ISO 1600, ohnisko 50 mm

U předchozího kroku se dramaticky zlepšilo světlo, ale pořád je patrné, že modelka a město jsou nasvícené jinými světly. Je to proto, že zatímco blesk má teplotu blízkou polednímu slunci s barvou kolem 6500 K, pouliční světla jsou silně oranžová, barevně pod 3000 K.

Městská světla neovlivníme, ale barevnost blesku ovlivnit můžeme – použitím barevných gelů. Při použití CTO gelu (Color Temperature Orange) dosáhneme podobně extrémního oranžového odstínu. Zbývá nám pak změnit vyvážení bílé pro celou fotografii, čímž zneutralizujeme tento silný tón.

(Pokud se nám s gely nechce trápit, vždy je možnost utéct k černobílé a tvářit se umělecky.)

Krok 6 – co nejnižší clona

Co nejnižší clona. Canon 5D Mark III, Sigma 50/1,4 Art, 1/125 s, F1,4, ISO 1600, ohnisko 50 mm

Co nejnižší clona.
Canon 5D Mark III, Sigma 50/1,4 Art, 1/125 s, F1,4, ISO 1600, ohnisko 50 mm

Tento krok se týká zejména objektivu a jeho světelnosti. Zde mi objektiv 50/1,4 spolu s full frame snímačem dovolil silně rozmazat pozadí a zdůraznit modelku. Ale není nutné sahat hned k drahým řešením, i objektiv typu 50/1,8, který je na většinu systémů běžně dostupný a levný, dokáže kouzla a rozdíl bude hned patrný.

Zaujalo vás?

I když kroků bylo hodně, za klíčový považuji čtvrtý z nich – použití dálkově odpalovaného blesku. Externí blesky jsou klíčem ke zcela jinému druhu kreativních fotek, proto jsme o nich už psali v několika článcích. Pokud chcete vědět víc, pro začátek je tu například popis možností odpalování.

Poslední aktualizace 10. září 2014

298 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.

Číst všechny články.

Komentáře