Jak vytvořit rozmazané pozadí u portrétu

Zrcadlovky se pyšní malou hloubkou ostrosti, která dovolí vyfotit ostrý portrét osoby s rozostřeným pozadím. Tento efekt je elegantní a zároveň pomáhá se zbavit nežádoucích detailů kdesi vzadu, které snímek ruší. Při úpravách v počítači můžete rozmazané pozadí fotky dodat i na záběry pořízené mnohem menšími fotoaparáty či mobily.

Základem tohoto článku je dvojice fotografií pořízených na jedné straně full frame zrcadlovkou s vynikajícím objektivem o světelností f/1.4 a na straně druhé mobilním telefonem LG G4. Ten sice disponuje objektivem o světelnosti f/1.8, ale při započítání tzv. crop faktoru odpovídá zhruba cloně f/11 u zrcadlovky, takže snímky mají mnohem větší hloubku ostrosti.

Zde jsou originální fotografie pro srovnání:

Snímek s rozostřeným pozadím vyfocený zrcadlovkou.

Snímek vyfocený zrcadlovkou. Canon 5D Mark IV, Sigma 35/1.4 Art, 1/5000 s, f/1.4, ISO 100, ohnisko 35 mm

Snímek vyfocený mobilem.

Snímek vyfocený mobilem. LG G4, 1/1000 s, f/1.8, ISO 50, ohnisko 4.42 mm

Senzory mají různý poměr stran, takže číselná srovnání výše jsou přibližná, ale při vizuálním porovnání je rozdíl v hloubce ostrosti zřejmý na první pohled.

Co se týče šumu nebo ostrosti, mobil nedokáže zrcadlovku dohnat. Ale je schopný se jí přiblížit v jiném aspektu za použití triku – softwarového rozostření pozadí.

Některé telefony obsahují funkci, která se snaží snímek analyzovat a pozadí automaticky rozostřit. Použití je zatím omezené, a i když výsledky nejsou špatné, tak stále nejsou dokonalé. Navíc pokud se něco nepovede, nemáme možnost příslušnou část obrázku opravit.

Pokud tedy žádáme kvalitní rozostření, nad kterým máme kontrolu, musíme se o něj postarat sami na počítači.

Samotná operace není složitá. Potřebujeme k ní jen Zoner Photo Studio a pár minut času. Poté se stačí držet následujících kroků.

bannermf_690x120

Výběr oblasti pro rozostření

Tato část je nejdůležitější a také časově nejnáročnější. Je to částečně i proto, že zbytek procesu je naopak extrémně snadný a rychlý.

Ve většině případů je snadnější nevybírat pozadí, ale naopak modelku. Když pak máme výběr hotový, invertujeme ho. Tento postup využijeme i tady.

Vše zvládneme v modulu Editor, kde si nejprve otevřeme oddíl Nástroje pro práce s výběrem. Zde je několik možností, jak část fotografie vybrat. Jedním z nejuniverzálnějších a nejvíc použitelných je Magnetické laso (A).

Magnetické laso

Magnetické laso v panelu s nástroji pro práci výběrem.

Jde o nástroj, kterým postupně nakreslíme obrys celého výběru. Onen magnetismus spočívá v tom, že se automaticky snaží přichytávat k hranicím objektu, takže nemusíme být příliš přesní – počítač řeší detaily za nás. Nám by tedy teoreticky stačilo myší kliknout na počáteční bod výběru a pak už jen objet obrys vybíraného objektu bez držení tlačítka myši. Situace ale přece jen není tak dokonalá, počítač nerozpoznává obrys tak jako člověk, takže se občas nechá odlákat pozadím. Komplikované pro něj jsou případy, kdy má pozadí podobnou barvu jako modelka nebo její oblečení.

Proto je nutné při výběru čas od času kliknout na bod, kterým projíždíme, aby se zafixoval výběr, a počítači jsme tak dali vědět, že tohle je ten správný obrys, který chceme. Pokud se už stane, že algoritmus vybere špatnou hranu, náprava je snadná – stačí se myší o něco vrátit zpět, takže dojde k vymazání posledního kusu výběru a při cestě zase dopředu nesmíme zapomenout několikrát kliknout pro upřesnění výběru.

Výběr pomocí magnetického lasa

Ukázka výběru pomocí magnetického lasa.

Pokud se na konci vybírání přece jen ukáže, že na hranách jsou nepřesnosti, existují nástroje, jak je opravit:

Protože magnetické laso mělo zjevně v těchto místech problémy, doporučuji použít Laso „normální“ (klávesa L). Při podržení klávesy Shift se u kurzoru zjeví zelené plus a můžeme kreslením přidávat další oblasti do výběru. Naopak při stisku klávesy Ctrl se objeví červené mínus, které znamená odebírání částí výběru.

Přidávání a ubírání výběru

Přidávání a ubírání výběru funguje u normálního i magnetického lasa (zobrazeného zde).

Jinou možností úpravy výběru je Výběrový štětec (Shift + Q), kterým můžeme kreslit ne hrany, ale vybranou oblast samotnou. Zde je nastaven režim přidávání, režim ubírání zapnete stistknutím klávesy Ctrl nebo kliknutím na ikonku v panelu vpravo.

Výběrový štětec

Výběrový štětec s ikonkami pro výběr mezi přidáváním a ubíráním oblastí.

Vybranou oblast si pak můžete lépe zobrazit pomocí ikony pro Zobrazení masky výběru, kterou najdete nad histogramem.

Znázorněný výběr

Znázorněný výběr po dokončení práce.

Protože jsme celou dobu pracovali s modelkou, ale rozmazávat chceme pozadí, musíme na konci výběr obrátit. Tento krok je rychlý, stačí v menu Výběr zvolit Invertovat výběr (Ctrl + Shift + I).

Záloha výběru

Protože jsme s výběrem strávili čas a byla by škoda o něj při úpravách omylem přijít, je vhodné si jej uložit, abychom jej mohli v budoucnu snadno zase načíst.

V menu Výběr jsou pro nás připraveny možnosti Uložit výběr, respektive Načíst výběr. Tato dvojice je schopna uložit výběr do souboru PNG. Jenže soubor se pak stane nezávislým na vlastním snímku a musíme si dávat pozor, abychom jej udržovali na stejném místě jako vlastní obrázek při přesouvání a jiných souborových operacích.

Vytvoření masky vrstvy z výběru

Naštěstí díky přidání práce s vrstvami je tu praktičtější možnost zálohy, která je v ZPS možná od verze X. Stačí v panelu Vrstvy vytvořit novou prázdnou vrstvu, poté na ni kliknout pravým tlačítkem a z kontextového menu vybrat Maska a pod ní položku Odkrýt výběr. Tím vznikne výběr přímo v souboru s obrázkem. Aby zůstala zachována i při uložení souboru, musíme ale zvolit formát ZPS. Uložením například do JPEG bychom o vrstvy i o masku přišli. Masku vrstvy lze v budoucnu proměnit ve výběr znovu stiskem pravého tlačítka na vrstvě a zvolením menu Maska a položky Přidat masku do výběru.

Dále budeme ale pracovat opět s původním obrázkem, proto poté nezapomeňte zvolit původní vrstvu jako aktivní v seznamu Vrstvy.

Vytváříme rozmazané pozadí fotky

Zde už je věc jednoduchá, v menu Vylepšit zvolíme operaci Rozmazat (Ctrl + 6). Jako typ rozmazání zvolíme Gaussovské o síle, která nám připadá odpovídající (já jsem zde zvolil 17 pixelů, obrázek má v originále kolem 5300 pixelů na šířku).

Protože chceme mít rozostřené pouze pozadí, musíme zaškrtnout Rozmazávat jen vybranou oblast, jinak se do našeho výběru rozmaže i část s modelkou a vytvoří kolem ní špinavou auru.

Parametry pro rozmazání pozadí.

Parametry použité pro rozmazání pozadí.

A to je vše. V tomto případě jsme došli k dobrému výsledku snadno a efekt je velmi podobný originálnímu snímku ze zrcadlovky.

Snímek z telefonu s rozostřeným pozadím

Výsledný obrázek.

Postupné rozostření pozadí

Někdy nemusí stačit stejnoměrné rozmazání celého pozadí. Pokud by za modelkou byly objekty výrazně bližší a zároveň i vzdálené, správně by se měly rozmazávat různou měrou. Přesná simulace je velmi obtížná, ale můžeme použít aproximaci, když namísto běžného rozmazání použijeme Tilt-shift efekt z menu Efekty.

Výběr pozadí se provede stejným způsobem, ale rozmazání je postupné. Záleží na tom, kam nakreslíme „dělicí čáru“, na které bude vše ostré a směrem od ní se bude rozmazání zvětšovat (na obě strany od čáry).

Výsledek této změny ukazuje následující obrázek.

Originální snímek a verze upravená pomocí tilt-shift efektu.

K němu přísluší následující nastavení tilt-shift efektu. Všimněte si, že efekt rozmazání je tu celkem malý pro realističnost. Extrémní hodnoty jsou pro nás tak vysoké, že je v tomto případě většinou nevyužijeme.

Nastavení tilt-shift efektu

Parametry použité pro tilt-shift efekt.

Efekt není perfektní, ale obvykle postačí

Výsledek našeho postupu bude tak dobrý, kolik času věnujeme přípravě výběru. Ale i během jedné nebo dvou minut je možné dosáhnout masky pro velmi slušný výsledek, který v menším rozlišení zmate většinu diváků. Je tak možné dosáhnout typického vzhledu, který poskytují zrcadlovky s objektivy vyšších tříd, a přitom nemusíme utrácet za drahé vybavení. To stojí za vyzkoušení, ne?

Stáhněte si Zoner Photo Studio na 30 dní zdarma a vyzkoušejte rozostření pozadí u svých portrétních fotografií.

Poslední aktualizace 31. ledna 2017

105 1

Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.