5 portrétních know-how, která vám usnadní život

Celý život se učíme. Nejdřív zvládnout základy, potom si osvojit různé triky – a nakonec poskytovat kvalitní výsledky za každých podmínek, aniž bychom o tom museli dlouze přemýšlet. A přesně o tom je tento článek. Jak vyfotit klientovi pěkný a lichotivý portrét, i když s pózováním nemá žádné zkušenosti, ale chce na výsledných snímcích vypadat dobře.

Co se v článku dozvíte

  • Jak správně umístit světlo, aby působilo přirozeně a lichotivě.
  • Proč jsou catchlighty klíčové pro živý výraz očí.
  • Jak kontrolovat stín od nosu a proč má zásadní vliv na tvar obličeje.
  • Jak světlem podpořit náladu portrétu – od smyslného po business.
  • Jak nenápadně skrýt nedostatky klienta bez zbytečných komentářů.

Úspěch se dá rozdělit do dvou částí: práce se světlem, která určuje kvalitu vzhledu, a práce s pózou a výrazem, která rozhoduje o tom, jestli se bude portrét klientovi líbit.

1. Zvedněte světlo a nechte ho dopadat

Nejpřirozenější poloha světla, na kterou jsme celý život zvyklí, je shora. Slunce bývá většinu času nad námi a v místnostech se taky nejčastěji svítí od stropu. Hlavní světlo může samozřejmě přijít i z boku, ale pokud ho zavěsíte výš a lehce nakloníte směrem k modelovi, máte z poloviny vyhráno. Může být měkké nebo tvrdší – podle záměru – ale jeho poloha musí být přesná. A následující dvě pravidla vám pomohou ji snadno zkontrolovat.

Velký měkký světelný zdroj je umístěný nahoře, což nejenom vypadá přirozeně, ale také nechává modelovi trochu víc prostoru pro pohyb. 

2. Catchlight nesmí chybět

Catchlighty, tedy odlesky v horní třetině oka, jsou drobné kouzlo, které portrétu dodá život. Oči najednou září a tvář působí přirozeněji. Před cvaknutím vždycky zkontrolujte, jestli je v oku odlesk. Pokud ne, světlo posuňte trochu víc dopředu a/nebo níž.

Světelný zdroj se odráží v očích modelky, pohled je najednou živý a zářivý. 

3. Hlídejte stín od nosu

Stín od nosu je při svícení portrétu druhou věcí, na kterou se nesmí zapomenout. Světlo musí být tak vysoko, aby stín padal přímo pod nos, a rozhodně nesmí sahat až k ústům – jinak bude nos na fotce působit zbytečně dlouhý.

Když naopak stín nevidíte vůbec, znamená to, že světlo je příliš frontální a chybí vám další stíny, které jsou pro plasticitu obličeje nezbytné. Délku stínu opět řeší výška světla: čím výš je světlo, tím delší bude stín.

I když pracujete s tvrdým světlem, pravidla jsou stejná. Mimochodem, pokud nemůžete hýbat světelným zdrojem, manipulujte s polohou hlavy. 

4. Světlo a nálada

Při focení portrétu si vždycky připomeňte, jaký je cíl a co od vás klient očekává. Pokud fotíte smyslný portrét jako dárek pro partnera, můžete si dovolit hlubší stíny, silnější kontrast a dramatičtější atmosféru.

U business portrétů nebo fotek na LinkedIn ale drama nesmí mít prostor – tvář musí působit pozitivně, otevřeně a prosvětleně. Zde přichází ke slovu odrazná deska nebo další světelné zdroje.
Odrazku však neumísťujte přímo proti směru hlavního světla, odraz by byl příliš intenzivní. A nezapomeňte prosvětlit i pozadí. Když fotíte zaměstnance v kanceláři, klidně pracujte i s interiérem – působí to přirozeněji a důvěryhodně.

Klasický business portrét na bílém, kde se případně dá vyměnit pozadí. Měkké světlo je dostatečně nízko, aby nezdůrazňovalo texturu pleti. 
Portréty na tmavém pozadí jsou také občas potřeba. Záměrně jsem se vyhýbala hlubokým stínům a pro „zářivost“ jsem přidala další zdroj zezadu. 

TIP: Odrazka má „provětrat“ stíny, ne konkurovat hlavnímu světlu. U stříbrné odrazky zvlášť hlídejte, aby nebyla příliš blízko modelce – její efekt by byl moc silný a nehezký.

5. Schovejte nedostatky – ale nekomentujte je

Určitě jste se už setkali s někým, kdo přišel na focení s větou: „Já na fotkách nevypadám dobře, zase to dopadne hrozně.“ Obvykle to znamená, že má nějaký rys, který společnost nemá tendenci oslavovat – vrásky, kruhy pod očima, šediny, nebo řeší váhu. Ti, kdo se vnímáním vlastního těla trápí, často na portréty přicházejí s obavami.

Naší prací ale není klientovi mazat med kolem pusy, spíš mu pomoci vypadat hezky bez toho, abychom mu museli lhát. A to jde překvapivě snadno – dobrým světlem a správnou polohou těla nebo hlavy. Ale mluvit o tom během focení také nemusíte. Klient by se měl cítit komfortně a užívat si focení, ne přemýšlet o svých nedostatcích.

Texturu pleti a známky věku pomůže zmírnit velký světelný zdroj umístěný mírně zepředu.
Dvojitá brada zmizí, když budete fotit z úhlu lehce nad úrovní očí – a hlavně nedávejte odrazku dolů, jinak bradu nevědomky prosvětlíte.

Silnější postavě pomůže, když ji částečně „schováte“: nechte klienta opřít se o stůl nebo auto, nebo pracujte s výřezem. Uleví se mu a výsledek bude působit přirozeněji. Pokud nic z toho nemáte, nebo je to na fotce nežádoucí, pracujte se světlem. Poproste klienta, ať se oblékne do tmavého oblečení a postavu schovejte ve stínech. 

Plus size slečna má nádherné kudrnaté vlasy, proč je nezvýraznit? Světlo jsem umístila nahoře vzadu a slečnu jsem otočila bokem tak, že obličej se vizuálně zúžil. Vlasy ale prosvítají a poutají pozornost. 
Asymetrii obličeje jsme tady schovali docela přirozeně. Jedno oko se pánovi neotevírá plně, tak jsme vytvořili scénu, kdy čte z knihy a nemusí se dívat do objektivu. Oči v této poloze vypadají souměrně. 

FAQ – Často kladené otázky

Musím mít drahá světla, aby tyto postupy fungovaly? Ne. Většinu principů lze aplikovat i s jedním světlem nebo s denním světlem z okna. Důležitější je jeho poloha než cena a kvalita techniky.

Platí tyto tipy i pro focení mobilem? Ano, práce se světlem, stínem i úhlem hlavy funguje bez ohledu na to, jestli fotíte zrcadlovkou, bezzrcadlovkou nebo mobilem.

Jak rychle se dají tyto techniky naučit? Základy zvládnete během několika focení. Největší rozdíl udělá vědomá kontrola světla a stínů.

Co když klient nechce spolupracovat s pózováním? O to důležitější je práce se světlem a s úhlem hlavy. I minimální změna postoje dokáže výrazně pomoci.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorGalina Gordeeva

Fotografka, lektorka, redaktorka. Fotografování se věnuje od roku 2004. Momentálně šéfuje v časopisu Digitální foto, píše články o fotografování, učí, vede fotografickou akademii v Ateliéru v továrně a pokračuje ve vlastní tvorbě. Nikdy se nemůže obejít bez pokusů, což je důvod, proč se během posledních let stále více věnuje experimentálním technikám, zejména luminografii. Je uznávaná v české i světové lightpainterské komunitě a její světlem malované snímky pravidelně sklízejí ceny v celosvětových soutěžích. Více fotek a informací najdete na jejím webu nebo Instagramu .

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *