Světlo ve fotografii: Umělé světlo máte plně pod kontrolou

Velkou výhodou umělých světel oproti přirozenému světlu je to, že světlo máte plně pod kontrolou. Pro změnu vlastností světla existuje řada pomůcek. Díky umělým světlům můžete fotografovat motivy, jejichž fotografování je v přirozeném světle neuskutečnitelné.

Umělé světlo

Zdroji umělého světla běžně používaných ve fotografii jsou jednak světla stálá (lampy, denní trvalá fotografická světla, ruční svítilny a podobně) a dále světla záblesková (studiové zábleskové generátory, systémové blesky). Fotografování se stálými zdroji světla je podobné fotografování ve světle přirozeném, hlavní rozdíl spočívá v tom, že máme mnohem více možností, jak ovlivnit vlastnosti světla.

Fotografování zábleskovými světly probíhá jiným způsobem než fotografování se stálými světelnými zdroji. Díky zábleskovým světům můžete vytvořit několik efektů, kterých při fotografování ve stálém světle nedocílíte. Zejména se jedná o možnost „zmrazení“ pohybu a také různé pohybové studie vytvořené díky stroboskopickému režimu blesků.

Vlastnosti umělého světla

Zatímco u přirozeného světla máte velmi omezené možnosti, jak ovlivnit jeho vlastnosti, a musíte se ve velké míře světlu přizpůsobit, u umělých zdrojů světla jsou možnosti, jak ovlivnit jeho vlastnosti, téměř nekonečné.

Typickým příkladem fotografování s umělým světlem je ateliérové focení. Hlavní motiv je umístěn na jednoduchém tmavém pozadí. Canon EOS 7D, EF 50/1.8, 1/125 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)

Typickým příkladem fotografování s umělým světlem je ateliérové focení. Hlavní motiv je umístěn na jednoduchém tmavém pozadí.
Canon EOS 7D, EF 50/1.8, 1/125 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)

Intenzita světla

U umělého světla máte k dispozici dvě základní možnosti, jak přímo nastavit intenzitu umělého zdroje světla:

  • Nastavení intenzity světla
  • Vzdálenost světla

První možností je nastavení intenzity světla přímo na jeho zdroji. U trvalých zdrojů toho docílíte například vhodnou volbou výkonu namontovaných žárovek, u zábleskových světel a systémových blesků přímou volbou výkonu.

Druhou možností, jak ovlivnit intenzitu světla, je volba vzdálenosti světla od fotografované scény. V tomto případě platí fyzikální zákon převrácených čtverců (Inverse-square law). Podle principu převrácených čtverců klesá intenzita světla druhou mocninou vzdálenosti od zdroje. To znamená, že dva metry od zdroje je intenzita světla čtvrtinová oproti intenzitě světla v jednom metru od zdroje.

Zákon převrácených čtverců. S dvojnásobnou vzdáleností od zdroje klesá intenzita světla čtyřnásobně. Stejné množství fotonů dopadá na čtyřnásobně větší plochu.jpg

Zákon převrácených čtverců. S dvojnásobnou vzdáleností od zdroje klesá intenzita světla čtyřnásobně. Stejné množství fotonů dopadá na čtyřnásobně větší plochu.

Kvalita světla

Kvalita světla je zcela odvislá od velikosti světelného zdroje. Při použití umělého zdroje světla máte k dispozici spoustu možností, jak řídit jeho velikost. Určitou velikost už má samotný světelný zdroj. Zatímco žárovka bude v určité situaci velmi malý zdroj světla, například rozměrný LED panel už bude velkým zdrojem světla. V dalších článcích se budeme podrobněji věnovat tomu, jak upravit velikost světleného zdroje.

Barva světla

Barva zábleskových světel bývá vyvážena na barvu denního světla. Při použití trvalých světel se setkáte s klasickými žárovkami, které mají teplejší odstín (oranžový), a zářivkami (zelený odstín). Dnes už jsou běžné zářivky a úsporné žárovky vyváženy i na denní světlo. Stejně tak jsou vyváženy moderní LED panely.

Směr světla

Zatímco u slunečního světla je jeho směr dán roční a denní dobou, u umělého zdroje světla si směr můžete precizně zvolit podle vašeho fotografického záměru.

Pro získání dokonale bílého pozadí jsem prosvítil polypropylenové nekonečné pozadí za modelkou zábleskovým světlem. Canon EOS 7D, EF 50/1.8, 1/125 s, f/4, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)

Pro získání dokonale bílého pozadí jsem prosvítil polypropylenové nekonečné pozadí za modelkou zábleskovým světlem.
Canon EOS 7D, EF 50/1.8, 1/125 s, f/4, ISO 100, ohnisko 50 mm (přepočet 80 mm)

Schéma nasvícení modelky výše: Pro dosažení bílého pozadí jsem prosvítil polypropylenové nekonečné pozadí zábleskovým světlem bez modifikátoru světla. Pozadí je přeexponováno o cca 3EV. Modelka je nasvícena velkým octaboxem.jpg

Schéma nasvícení modelky výše: Pro dosažení bílého pozadí jsem prosvítil polypropylenové nekonečné pozadí zábleskovým světlem bez modifikátoru světla. Pozadí je přeexponováno o cca 3EV. Modelka je nasvícena velkým octaboxem.

Vyzkoušejte si vlastnosti umělých zdrojů světla

K osvojení práce s umělými zdroji světla nepotřebujete nákladnou studiovou techniku. Jako zábleskové světlo vám dobře poslouží i levný neznačkový systémový blesk. Zdrojem trvalého světla může být i obyčejná stolní lampička.

Chcete vědět víc o světle? Přečtěte si další články na toto téma:

Světlo ve fotografii: Bez světla není fotografie

Světlo ve fotografii: Přirozenému světlu musíte přizpůsobit expozici a scénu

Světlo ve fotografii: Fotografování v přirozeném světle

Světlo ve fotografii: Fotografování v umělém světle

Světlo ve fotografii: Fotografování v kombinovaném světle

Poslední aktualizace 21. března 2016

53 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře