Vestavěný blesk – nepřítel, nebo kamarád? Zkroťte ho snadno a levně

Blesk je nepřítel. A vestavěný blesk? Jednoznačný nepřítel. Přesně tak jsem si to myslela, když jsem začínala s fotografováním. Ostatně, většina fotografů se někdy setkala s „kouzlem“ předního tvrdého světla, které vestavěný blesk poskytuje. Výsledkem jsou červené oči, ztracené pozadí, chybějící objem, tvrdé černé stíny a často i přeexponované popředí. K tomu se přidá chladný nádech, kam automaticky sklouzává vyvážení bílé, a máme typickou ukázku nepovedených „laických“ fotografií. Jak to vyřešit?
Pokud tento efekt není váš záměr, dostanete chuť blesk přelepit izolepou a už ho nikdy nepoužít. Jenže – krásné, a hlavně dostatečně silné přirozené světlo není vždy k dispozici, tak si ho musíme napodobit. Ideálním řešením je pořídit si pořádný externí blesk, ale ten něco stojí. Proto nám často nezbývá než experimentovat s improvizovanými prostředky. A světe div se – i s nimi se dá dosáhnout překvapivě dobrých výsledků!
Co se v článku dozvíte?
- Jak světlo z vestavěného blesku změkčit
- Jak měnit směr světla odrazem od stěny nebo stropu
- Jak si vyrobit mini reflektor z alobalu
- Jak blesk obarvit pomocí barevného plastu nebo PET lahve
Máme tuhle světelnou situaci: tmavou chodbu s jedním slabým namodralým světlem z jedné strany a slabým nažloutlým světlem z druhé. Pokud bychom fotili bez blesku, museli bychom hodně zvednout ISO – a to, jak všichni víme, znamená šum. Také by došlo k míchání barevných teplot (někdy je ten efekt zajímavý, ale tentokrát nežádoucí).

Náš model je sice trpělivý, takže by to šlo i s delším časem a stativem, jenže pokud fotíte živého člověka a chcete, aby byl na snímku ostrý, nezbývá nic, než použít kratší expoziční čas. Takže si scénu musíme trochu přisvítit.

Když tedy zapneme vestavěný blesk, dostaneme fotografii se všemi v úvodu článku zmíněnými „bonusy“. V mém případě až na červené oči, ale to je asi tak jediné plus.

Změkčení tvrdého světla blesku
Tvrdé světlo zepředu málokdy vypadá dobře. Zkusíme to napravit. Vezmeme obyčejný list papíru do tiskárny. Pokud fotíte někde v kavárně, poslouží i obyčejný bílý ubrousek. Přiblížíte ho k vestavěnému blesku a pořídíte snímek. Tím získáte improvizovaný větší světelný zdroj, který dokáže krásně vyplnit stíny a dodat fotce jemnější atmosféru.


Stíny jsou takto mnohem měkčí než u první varianty. Jenže mávat při focení papírem není zrovna praktické, proto si můžeme difuzor trochu vylepšit.




Měníme směr světla
Rozptýlené světlo je příjemné, ale stále zůstává čelní. To znamená, že na obličeji nebudou žádné stíny a tvář tak může působit ploše a nevýrazně. Abychom se tohoto efektu zbavili, budeme potřebovat světlou stěnu. Nejjednodušší trik je dát lehce ohnutou dlaň před blesk a tím ho nasměrovat do strany.

Nemusí to ale vždy fungovat dokonale, proto je dobré myslet na několik věcí. Po cestě světlo ztratí část výkonu. Čím dál stojíte od stěny, tím méně světla dorazí zpátky. Pomůže tedy přiblížit se ke zdi a případně navýšit expozici o jeden až dva kroky.
Další věc: světelný paprsek velmi snadno přebírá barvu předmětů, na které dopadá. Přes dlaň získá teplý odstín, přes modrou stěnu – studený. Proto je ideální fotit poblíž stěn, které mají barvu blízkou pleťovým tónům, nebo jsou zcela bílé. A pokud máte černou zeď, počítejte s tím, že od ní se skoro nic neodrazí.
Osobně mám teplé světlo ráda, ale někdy je ho až příliš. V takovém případě dlaň nahradíme kouskem alobalu nalepeným na karton. Zmačkaný alobal vytvoří jemné záhyby, které paprsek ještě více rozptýlí.





Než lepidlo zaschne, ohneme rohy – na jedné straně více, na druhé méně. Kartičku pak přiložíme k blesku tou více ohnutou stranou a nasměrujeme světelný paprsek na stěnu.


Stejný trik lze využít i směrem ke stropu. Tato varianta funguje dobře, pokud máme nízký a světlý strop, ale není k dispozici vhodná zeď. Výsledek? Rozptýlené horní světlo, které nasvěcuje jak objekt, tak i pozadí, a dodává fotografii mnohem přirozenější vzhled.


Blesk a barevné filtry
Když už blesk ovládáme, proč ho rovnou i neobarvit? Blesk je bílý, ale někdy se nám hodí i jiný odstín, zejména když se pokoušíte o kombinaci několika barev v jednom záběru. Například žlutá, oranžová nebo červená dokáže vyvážit příliš chladné světlo. Modrá a fialová zase vytvoří tajemnou atmosféru. A klidně se s barvami dá i bláznit – třeba napodobit „šílené“ lomografické snímky.
V prodejnách s fototechnikou seženete různé barevné fólie (říká se jim také gelové filtry) a můžete si z nich vystřihnout kousek na míru. Ale když nechcete utrácet, jde to vyřešit i jinak. Obal od cédéčka, průhledná fólie na papíry nebo kus pet lahve.



Zkuste to hned – i z obyčejného vestavěného blesku se dá vytěžit víc, než čekáte. A možná zjistíte, že váš nový oblíbený světelný trik stojí jen list papíru. Přeji hodně radosti při experimentech!
FAQ – Často kladené otázky o focení s vestavěným bleskem
Jak to udělat, aby fotky s bleskem nebyly tak tvrdé? Změkčete světlo – přiložte před blesk list papíru, ubrousek nebo kousek průsvitného plastu. Tím se světlo rozptýlí a stíny budou jemnější.
Dá se vestavěný blesk odrážet od stropu nebo zdi? Ano. Stačí světlo nasměrovat pomocí dlaně nebo malého kousku alobalu na stěnu či strop. Odražené světlo je měkké a působí přirozeněji.
Proč jsou na fotkách s bleskem červené oči? Protože světlo dopadá přímo do zorniček a odráží se od sítnice. Pomůže změnit úhel blesku – třeba ho odrazit, nebo fotit z větší vzdálenosti.
Jak udělat blesk teplejší nebo barevný? Před blesk přiložte kousek barevného plastu – třeba z PET lahve nebo obalu od CD. Teplé barvy (žlutá, oranžová) dodají fotce příjemnější tón, studené (modrá, fialová) vytvoří dramatičtější atmosféru.
Jak fotit s bleskem, aby pozadí nebylo černé? Použijte delší čas závěrky, který zachytí i přirozené světlo v pozadí. Blesk pak nasvítí popředí, ale pozadí zůstane viditelné.
Zatím zde není žádný komentář.