Sportovní fotografie: Jak skórovat při focení hokeje

Hokejová sezóna je v plném proudu a to je ideální příležitost rozšířit si fotografické portfolio. Obecně by se dalo říct, že focení hokeje je v podstatě stejné jako focení většiny halových sportů, ale jak už to tak bývá, všechno má svá drobná specifika. Pojďme se na ně podívat, ať vás nic nepřekvapí.
Než začnete s fotografováním hokejových zápasů, je dobré vědět, co je potřeba zařídit, jakou techniku zvolit a také, jaké zvolit místa pro co nejlepší úhel. Chystáme pro vás také pokračování, kde se dozvíte, jakou techniku pro hokejové focení zvolit.
Vše začíná u akreditace
U většiny profesionálních sportovních utkání je nejprve potřeba získat akreditaci. O ni si musíte zažádat ideálně s dostatečným předstihem a nejčastěji to bývá tiskový mluvčí, koho je třeba oslovit. Do žádosti určitě napište, z jakého důvodu o akreditaci žádáte. Doporučuji společně se žádostí poslat i odkaz na vaše sociální sítě popřípadě na web s vašimi fotkami. Tiskový mluvčí tak může hned vidět vaší práci.
Po získání akreditace si zjistěte, kdo a kde vám půjčí rozlišovací vestu. Bez té vás na 99 % sportovních událostí nepustí. Také si zjistěte, kdo vám předá kartu ke vstupu do útrob stadionu.
S vestou a akreditací se vydejte na průzkum zázemí a najděte si tiskové nebo mediální centrum. To bude během přestávek vašim útočištěm a také místem pro rychlou práci a případné občerstvení.
Základní nastavení fotoaparátu
Hokej je rychlý sport, u kterého je velmi důležité správné nastavení. Já vám na základě expozičního trojúhelníku doporučuji nastavit čas na 1/1000 s a kratší, clonu většinou nastavuji na hodnoty f/3.2 nebo f/3.5 a hodnotu ISO si nechám automaticky dopočítat.
Obecně je u rychlých sportů dobrý krátký expoziční čas. Dokážete tak zmrazit pohyb hráčů.
Jak víme, ledová plocha je bílá, ale foťák exponuje na průměrnou šedou. Pro zachování bílé ledové plochy doporučuji nastavit expozici do plusu.
K ostření používám průběžné zaostřování zaměřené na sledování objektu a nastavuji snímání s co nejvyšším počtem snímků za sekundu.
Místo pro focení je základ
Dostupná místa pro fotografy jsou stadion od stadionu trochu rozdílná, a každý klub má své podmínky. Obecně by se dalo říct, že čím vyšší hokejová liga, tím více bude omezení. Má oblíbená, a na většině stadionů dostupná stanoviště, když odmyslím různá speciální umístění fotoaparátu, např. na konstrukci nad bránou s použitím dálkové spouště aj., jsou tyto tři:
První fotomísto a moje nejoblíbenější je u mantinelu mezi střídačkami. Odtud nafotíte zajímavé detaily hráčů a trenérů na střídačkách. Můžete zde nafotit spoustu fotek plných emocí, jako jsou rady trenérů, oslavy gólů apod.
Pokud budete mít prostor, můžete si zde také zkusit nastavit delší čas a zkusit pár snímků technikou panning. Principem je zaměřit se na některého z hráčů a snažit se ho udržet pořád zaostřeného ve stejné pozici v hledáčku, zatímco ostatní části hry budou rozmazané. Docílíte tím velmi zajímavého efektu.
Dávejte zde ale pozor na hru. Setkáte se tu s létajícími hokejkami i souboji o puk, který vás může trefit.
Člověk zde musí být ve střehu, aby se nestala nějaká nehoda.
Mezi střídačky se nedostane každý, a také ne na každém stadionu. Obzvláště proto, že bývá tento prostor velmi malý. Mohou zde být také umístěna plexiskla, což zhoršuje kontrast a kresbu fotek.
Druhé pro mě zajímavé fotomísto je v rohu u mantinelu. Někdy u této pozice máte i nachystanou židličku na sezení, abyste nepřekáželi divákům. Zde obvykle nafotíte hodně srážek a soubojů o puk, ale také odtud zachytíte pěkné záběrybrankáře. Na tuto fotopozici chodím hlavně během přesilovek, kdy se předpokládá, že zde bude hlavní dějiště hry.
Zde využívám nástavec na eliminaci odlesků, o kterém se více dozvíte v článku o vhodné fotovýbavě pro focení hokeje. V rámci her NHL bývá v plexiskle mantinelu fotografické okénko. To je takový zavírací průzor pro objektiv, takže fotograf pak nemusí bojovat s odlesky.
Tady se ani nemusíte bát střetu s hokejkou, pukem nebo hráčem. Může se vám ale stát, že budete blízko nějakého „naštvaného“ fanouška, co odhodí kelímek s pivem vaším směrem. Tato situace může nastat nejčastěji u fanouškovského kotle, ale naštěstí bývají kelímky většinou prázdné. I přesto je dobré na to myslet a dávat si pozor.
Posledním oblíbeným fotomístem je vyvýšený prostor mezi diváky. Zde můžete pořídit fotografie z nadhledu a nabízí se zde využití pro širokoúhlý objektiv, kterým pořídíte fotografie hrací plochy i s hledištěm nebo detaily slavících fanoušků.
Pokud budete mít štěstí, můžete udělat nějaké fotografie z kabiny, třeba při oslavách vítězného týmu. To už ale musíte být skutečně zavedený týmový fotograf.
Editace fotek ze zápasu v ZPS X
Hokej je hra, plná střetů a soubojů, a pokud chcete mít spoustu zajímavých snímků, musíte být neustále připraveni s prstem na spoušti a fotit a fotit.
Odvrácená stránka toho, že je neustále co fotit, může být velký objem fotografií. Snadno se pak stane, že se domů vrátíte i s řádově tisíci kusy, které musíte projít a alespoň hrubě selektovat. K tomu můžete využít modul Správce, který vám nově díky umělé inteligenci ukáže také náhledy obličejů a vy můžete rychle posoudit, zda je fotografie ostrá či nikoliv.
K označení zajímavých fotografií rozhodně doporučuji využívat hodnocení pomocí hvězdiček, které přiřadíte pomocí numerické klávesnice v rozmezí 1-5.
Než se pustíte do úprav, doporučuji nastavit si v Zoner Photo Studiu X bílé pozadí. Důvod je jednoduchý – pravděpodobně budete chtít mít ledovou plochu co nejvíce bílou. Jiná barva pozadí může zkreslit vaše vnímání bílé. Pak se snadno může stát, že bude výsledná barva ledové plochy spíše šedá nebo žlutá.
Každý máme při úpravě fotografií vlastní osobitý styl a používáme jiné nástroje. Rád bych se v krátkosti zaměřil na úpravu světlosti fotografie, a to především na světlost ledové plochy. Zmiňuji to proto, že není úplně jednoduché najít to správné nastavení expozice, tak, aby vám fotoaparát neprodukoval snímky s průměrnou šedou ledovou plochou. Vždy se tedy zaměřuji i na úpravu světlosti snímku.
K této úpravě slouží v ZPS X více posuvníků a možností. Buďto můžete zvýšit celkový jas fotografie a to zvýšením hodnoty Expozice, nebo můžete posouvat s posuvníkem Bílý bod a tím roztahovat histogram do potřebných hodnot.
Zoner Photo Studio X nabízí také chytré možnosti nastavení dynamického rozsahu, a to pomocí posuvníků Světla a Bílé, které velmi často a rád používám, protože jen minimálně ovlivňují tmavá místa fotografie.
Poslední možností je upravit Tonální křivku podle potřeby. Na první pohled se může zdát, že se jedná o složitou funkci, která není na první pohled jasná. Pokud si s ní ale budete chvilku hrát, tak zjistíte, že je úprava pomocí křivky velmi jednoduchá. Díky možnosti přidat do křivky více bodů a měnit jejich pozici, máte více možností úprav. Který nástroj budete nakonec používat je na vás, ale u mě se často jedná o kombinaci více způsobů.
Při úpravě fotografií osobně často používám celkem výraznou vinětaci, ale u fotek ledové plochy se mi to moc nelíbí. Vinětaci přidávám spíše na snímky detailů hráčů, dresů, fanoušků atd.
Závěrem
Správná příprava, výběr stanoviště a schopnost rychle reagovat na dynamiku hry jsou zásadní k zachycení nezapomenutelných momentů. Každé místo u ledové plochy nabízí unikátní perspektivu – ať už jde o detaily emocí u střídačky, napínavé souboje v rohu, nebo dramatické celky z vyšších míst stadionu.
Pro úpravu fotografií je skvělým pomocníkem Zoner Photo Studio X, které vám pomůže vyladit expozici i kontrast. Pokud vás zajímá, jak si zvolit tu správnou techniku a co vše si připravit, podívejte se na druhý díl této série.
















Zatím zde není žádný komentář.