Online portfolio – ukažte svou práci světu

Jste profesionální fotograf nebo s profi fotografií začínáte? Prezentovat se na webu je jeden s nosných pilířů všech moderních fotografů. Spoustu věcí však můžete svou online prezentací spíš pokazit. Co by tedy měla stránka obsahovat, aby podala o vaší práci ten nejlepší obraz? Na to se podíváme v následujícím článku.

Většina fotografů, která se fotografii věnuje, byť jen v hobby sféře, má vlastní webové stránky. Jejich obsah bývá různorodý, hlavním prvkem by však měla být galerie fotografií. Často se stává, že čím je fotograf známější (dá se říct, že i lepší), tím je stránka jednodušší.

Jak na vlastní fotografické portfolio?

Možností jak zhotovit webové stránky je mnoho a jdou různě kombinovat. My si popíšeme dvě nejčastější.

Vytvoření webu profesionály

Chcete-li být profesionálem, váš web musí i profesionálně vypadat. Jednou z cest je vytvoření návrhu UX (user experience) expertem, který poslouží jako podklad pro grafika. Intuitivně rozmístí odkazy na podstránky, určí, kde bude logo, kde bude odkaz na portfolio a i to kde se bude zobrazovat slider, jakým způsobem se budou zobrazovat fotografie, jakým stylem se zavřou, jak se vrátí návštěvník zpět. Tento první krok je důležitý hlavně proto, aby se návštěvníci ve webu co nejlépe orientovali a ze stránek neodcházeli předčasně kvůli nepřehlednosti. Grafik pak podle návrhu navrhne celkový dizajn webu, který naprogramuje programátor. Využít můžete samozřejmě i služeb copywritera, který pro vaše portfolio vymyslí ty logické a přesvědčivé texty.

Tato možnost samozřejmě nebude nejlevnější, proto než se to návrhu svého webu od píky pustíte sami, čtěte radši dál a využijte některou z dostupných šablon.

Portfolio podle šablony

Další možností je zakoupit si šablonu, do které pak nahrajete obsah. Tyto šablony fungují na různých redakčních systémech. Jednou z nejpoužívanějších šablon na online portfolia je redakční systém WordPress. Ten se velmi jednoduše ovládá a obsah si pak můžete přidávat sami. Nemusíte zůstávat jen u fotografického obsahu, publikovat můžete i nejrůznější texty a články. Šablony vzhledu (themes), které si můžete vybrat, jsou navíc častokrát responzivní – dokážou se přizpůsobit tak, aby si stránky mohl kdokoliv pohodlně prohlížet na mobilu, tabletu nebo na monitoru o jakémkoliv rozlišení.

Obsah

Nosným prvkem každého portfolia jsou bezpochyby fotografie. Dbejte na to, aby byla jejich kvalita co možná nejvyšší (ale tak aby se fotografie nedaly zneužít). Začínající fotografové se věnují z pravidla více žánrům, proto je potřeba galerii rozdělit na podkategorie (krajina, portrét, móda, akt, reportáž, svatby,…). Standardně tedy na první stránce narazíte na odkaz se seznamem podgalerií. Zde si pak návštěvníci vyberou kategorii, kterou si chtějí prohlédnout. Oproti tomu profesionální fotografové se většinou věnují jen jednomu žánru, proto je v menu webu odkaz přímo na danou kategorii, například fashion, nebo glamour.

Stává se, že někteří fotografové mají galerii hned na první stránce. Návštěvníci tak uvidí jejich tvorbu ihned. To však není vhodné, pokud se věnujete více stylům fotografie. Pak využijte spíš velký slider s obrázky.

Další „povinné“ sekce webu bývají kontakt s telefonním číslem, mailem, odkazem na sociální sítě. Podstránka „O mně“ je také velmi častá, lidi se rádi dovědí, odkud jste nebo kde působíte. Pokud fotografujete komerčně pro známější firmy, neváhejte a vytvořte si sekci „Reference“, kde zmíníte, se kterými korporacemi nebo lidmi spolupracujete.

Rádi píšete a blogujete? Zaveďte si i kategorii blog. Myslete však na to, že je potřeba jej aktualizovat. Není nic horšího než poslední článek přidaný před dvěma lety. V takovém případě tam blog ani nedávejte.

Co ceník?

Umístění ceníku na web je dvousečná zbraň. V případě, že fotografujete pouze jeden žánr, např. svatby nebo děti v ateliéru, ceník použijte. Potenciální zákazníci hned vidí, co můžou čekat. Avšak pokud fotografujete věci, kde každé fotografování vyžaduje jiný přístup, ceník je bezpředmětný. Lidé si pravděpodobně dokáží představit cenu podle vaší tvorby a podle referencí – firem, pro které jste fotografovali.

Na závěr vám přidáme několik užitečných odkazů, které se můžou stát inspirací.

Szymon Brodziak

Luca Meneghel

Majo Eliáš (autor článku)

Themeforest – katalog šablon (nejen) pro WordPress

Poslední aktualizace 20. října 2014

19 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Majo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. Později se moje tvorba vykrystalizovala a zabýval jsem se téměř výhradně fotografováním lidí. Momentálně se věnuji hlavně módní a reklamní fotografii. Více mých fotografií naleznete na stránkách www.majoelias.sk.

Číst všechny články.

Komentáře