Jak na vytvoření vlastního online portfolia
Ať už jste profesionální fotograf nebo s komerční fotografií teprve začínáte, je důležité mít prostor, kde svoji tvorbu prezentujete. Pro tyto účely jsou vhodná online portfolia. Připravila jsem si pro vás pár tipů, jak vytvořit poutavé portfolio, co má obsahovat, ale i na co si dát při tvorbě vlastních stránek pozor.
Obsah autorských webových stránek bývá velmi různorodý. Zpravidla na nich najdete obecné informace o autorovi, a co by mělo být hlavním obsahem, jsou galerie fotek, obrázků a produktů. Ty by měly být ideálně rozdělené podle témat, kterým se autor věnuje. Podle účelu stránek může být součástí i ceník služeb či vlastní blog s tematickými články. Přestože se fantazii meze nekladou, je dobré držet se základních struktur, protože jsou na ně zvyklí zejména čtenáři.
Kde portfolio vytvořit
Existují dva nejčastější způsoby, jak portfolio vytvořit. Prvním je spolupráce s expertem, který vám stránku vytvoří na základě vašich požadavků a očekávání. Navrhne vám vizuál na základě pravidel UX/UI. Díky tomu splňují stránky obvykle nejen vaše požadavky, ale také jsou pro potenciálního klienta přehledné a logické. S tím souvisí i možná spolupráce s copywriterem, který vám pro vaše stránky vymyslí poutavé texty.
Nutno podotknout, že tato varianta nebývá nejlevnější, takže se pojďme podívat, jak lze ušetřit. Levnější variantou je cesta vytvoření stránek ve vlastní režii, pomocí redakčního systému s přednastavenými šablonami. Mezi nejznámějším redakční systémy patří WordPress, Wix, Webnode či InPage, ale existují i jiné.
WordPress nabízí mnoho šablon, které vám usnadní práci při tvorbě stránek.
Z českých platforem, například i InPage nabízí šablonu určenou přímo pro fotografy.
Ovládání výše vyjmenovaných domén je opravdu jednoduché a velmi intuitivní. Mají širokou škálu šablon, které si můžete sami přizpůsobit dle vlastní potřeby. Jsou optimalizované i na mobilní telefony a tablety, takže vám odpadají starosti se složitým kódováním.
Další možností, kde si můžete vytvořit portfolio, je online galerie Zonerama, zde můžete svá alba také sdílet s jinými uživateli. S nahranými alby navíc můžete rovnou pracovat v Zoner Photo Studiu X. Zonerama ovšem nefunguje jako klasická webová stránka, nemáte zde bio o autorovi ani ceník.
Menu
První, co je třeba rozvrhnout je Menu, které funguje jako navigační prvek. Musí být stručné, přehledné, ideálně o 5 záložkách.
Sestavení hlavního Menu je poměrně důležité. První, co klient chce vidět, není určitě váš ceník, ale vaše tvorba a vy. Jako první tedy doporučuji dát záložku O mně, která potenciálnímu klientovi řekne, kdo jste, případně čím se zabýváte a jaké jsou vaše zkušenosti. Hned poté chce klient vidět to, co děláte, takže jako druhou záložku zvolte určitě Portfolio. A pokud máte nějakou tvorbu navíc, můžete ji dát buď do Portfolia, nebo pro ni vytvořit vlastní záložku.
Když už klient ví, kdo jste a co fotíte, může si chtít přečíst o vašich zážitcích z focení, takže pokud jste se rozhodli na váš web zařadit také Blog, můžete ho umístit hned za Portfolio. Poté zvolte záložku s Ceníkem, pokud je jednotný a chcete ho mít v hlavním Menu.
Já například na svých stránkách ceník nechci, ale chci navíc rubriku s názvem Ilustrace. Ty do své celkové tvorby zahrnuji taky, ale nechci je mi v klasickém fotografickém portfoliu.
A teď už ví klient nejen kdo jste a co fotíte, ale také kolik focení stojí, a bude na vás potřebovat kontakt. Ať už se rozhodnete pořadí v Menu udělat jakkoliv, na konci většina očekává kontakt. Takže na konec Menu umístěte záložku Kontakt, ať vás může případný klient oslovit.
1. Záložka s příběhem O mně
V první představovací záložce je dobré o sobě napsat nějaké drobné info, například jak dlouho se věnujete fotografii, proč se jí vůbec věnujete a co vás ve vaší tvorbě inspiruje či ovlivňuje. Ideální je tedy napsat něco jako „váš příběh“. Můžete zde samozřejmě také vypsat, jakou techniku používáte, ale nepřehánět to se sáhodlouhým výčtem. Přesto, že je dobré se pochválit, nechcete klienta unudit.
Pro zajímavost, z výzkumů společnosti Medium vychází, že optimální je článek, který přečtete za cca 7 minut (to odpovídá cca 1600 slovům), pak už čtenář ztrácí pozornost.
Pokud byste se chtěli vyhnout záložce O mně, můžete své bio umístit například přímo na úvodní stránku. Já mám například záložku Kdo jsem, která je zároveň stránkou úvodní. Kreativitě se meze nekladou, takže je jen na vás, jak a kam na svou stránku bio dáte.
2. Portfolio
Základem je vaše portfolio rozdělit do podsekcí dle témat, kterým se věnujete (např. krajiny, svatby, portréty, reportáž, atd..). Pokud se někdo chce podívat, čemu se věnujete, uvidí takto váš rozsah, a také se mu budou fotografie lépe prohlížet.
Do jednotlivých kategorií vybírejte ty nejlepší fotky a nedávejte jich tam příliš mnoho. Nikdo nebude prohlížet 300 fotek krajin nebo portrétů.
Zde vidíte příklad, jak může vypadat vaše Portfolio.
3. Blog
Součástí vašich stránek může být také blog, kde se můžete podělit o příběhy z focení, články nebo i recenze na různou techniku. Myslete ovšem na to, že je potřeba do blogu pravidelně přispívat, protože poslední článek vydaný před víc než dvěma lety nevypadá dobře. Pokud tedy předem víte, že pravidelně přispívat nebudete, blog ani nezakládejte.
4. Ceník
Ceník na stránkách mít můžete, ale také nemusíte. Pokud ho tam chcete, a je specifický dle jednotlivých témat, můžete ho přidat pod samostatné kategorie v Galerii. Pokud máte ceník jednotný, můžete ho dát jako samostatnou záložku do Menu.
5. Kontakt
Na stránkách nesmí chybět kontakt pro případnou spolupráci. Kontakt zahrnuje telefonní číslo, email a případně odkaz na vaše sociální sítě jako Instagram, Facebook, či jiné sociální sítě. Odkaz na sociální sítě můžete mít také pod hlavním Menu. Pokud fotíte komerčně pro různé firmy, je dobré si přidat také Reference, kde zmíníte, s jakými korporacemi či lidmi jste spolupracovali.
6. Něco navíc
Pokud máte i jinou tvorbu než fotografickou, můžete ji buď zahrnout do Portfolia, nebo jí vytvořit vlastní záložku. Já osobně se mimo focení věnuji také ilustracím, a jelikož je nechci míchat s fotkami dohromady, vytvořila jsem jim samostatnou záložku Ilustrace.
Svoje ilustrace mám už jako samostatné fotky, nikoliv ve formě složek, jako tomu bylo u Portfolia. Nicméně je to z důvodu menšího počtu a převážně jednoho tématu, kterému se věnuji. V případě, že jich bude více, opět bych je roztřídila do složek dle témat.
Při tvorbě vlastních stránek se nebojte popustit uzdu fantazii. Jestli si nejste jistí, inspirujte se u někoho, kdo se vám líbí. Někteří web designéři říkají: je lepší stránky dobře okopírovat než špatně udělat. Pokud se rozhodnete dělat si stránky sami, nebojte se vyzkoušet různé možnosti, které vám domény nabízejí. Šablony vám poskytnou spoustu variant, jak můžou jednotlivé stránky vypadat, a navíc se dají i dále přizpůsobovat.
Zatím zde není žádný komentář.