Čím, kde a jak. Naučte se fotit motorky i ve vysoké rychlosti

Fotografování motorek má jako každé jiné focení svá specifika: musíte zvolit vhodné místo, kompozici i techniku. Hlavně ale nesmíte zapomenout na vlastní bezpečnost. Proto pro vás máme pár základních tipů, jak pořídit dobře vypadající fotky i velmi rychle jedoucích motocyklů.

Fotografování motorek můžeme rozdělit do dvou nejčastějších situací:

  • fotografování v provozu
  • a focení na závodech.

Focení motorek v provozu

Př focení v provozu je na prvním místě bezpečnost.

Pokud stojíte na kraji zatáčky, můžete sice pořídit skvělé snímky, zároveň jste ale na dost nebezpečném místě. Když jezdec spadne, je to vždy rána a není dobré stát motorce v cestě. Následky mohou být fatální.

Myslete i na bezpečí fotografovaného. Abyste pořídili ideální snímek, zpravidla kolem vás musí projet několikrát. Vyberte proto místo, kde není velký provoz.

Anebo podle provozu upravte dobu focení. Jděte fotit třeba navečer – na silnici už bude klidněji a navíc vám k dobré fotce pomůže nízké slunce.

A nezapomeňte, že motocyklista potřebuje také prostor, aby se před focením i po něm mohl se svým strojem otočit.

Fotografování na závodech

Fotit můžete také z pozice diváka na závodech. V tomto případě rovnou vylučte motodromy, jaké jsou v Mostě nebo Brně. Jako divák na nich kvůli velké vzdálenosti nevyfotíte prakticky nic.

Pokud jste ale například na motokrosu nebo na přírodním okruhu, kde jsou diváci mnohem blíž, zvládnete i z diváckých zón pořídit zajímavé snímky. Často lepší než akreditovaní fotografové.

Pokud se chcete dostat do lepších míst mimo divácké zóny, není nic jednoduššího než oslovit nějakou redakci a nabídnout, že pro ni nafotíte fotogalerii ze závodu. Poté můžete požádat pořadatele o akreditaci.

Určitě se nesnažte dostat se do těchto míst navzdory pořadatelům. Je to nebezpečné. Akreditovaní fotografové proto podepisují pořadateli převzetí odpovědnosti a navíc jsou poučení, jak se v daných místech chovat.

Promyšlená kompozice

Zamyslete se i nad tím, co bude na snímku spolu s motocyklem. Jestli chcete získat snímek motorky jedoucí proti vám alejí nebo například efektní náklon v zatáčce.

Zároveň před výběrem lokality myslete i na denní dobu a orientaci slunce.

Důležité také je, aby fotografovaný uměl na motorce opravdu dobře jezdit. Fotky ze zatáčky budou vždy vypadat lépe s profesionálem než se začátečníkem. Naštěstí takové jezdce snadno najdete právě na závodech všeho druhu.

Boční fotka motocyklu z vnějšku zatáčky. Foceno za bariérou cca 15 metrů od trati. Diváci jsou v tomto místě jen o 5 metrů dále.
Sony A68, Sigma 50–150mm f/2.8 EX DC HSM, 1/320 s, f/6.3, ISO 200, ohnisko 150 mm

Na focení telefonem zapomeňte

Všeobecně využijete na focení motorek na silnici spíše delší ohniska. Vyplatí se i rychlé automatické ostření a slušná světelnost.

Na telefony a základní kompakty tedy můžete zapomenout. Třída ultrazoom je sice lepší volbou, avšak ideální je alespoň základní APS-C zrcadlovka, případně adekvátní produkt s podobnou technologií (například kompakty s výměnnými objektivy), a k ní dva objektivy.

Vystačíte i se základními objektivy

Pro začátek stačí kombinace dvou základních zoomů – jeden s rozsahem 17–50 mm, druhý teleobjektiv 70–300 mm. Musíte ale počítat s tím, že mívají horší světelnost obzvlášť na delším ohnisku. Pokud tedy focení motorek myslíte trochu vážně, je ideální volbou objektiv 70–200/2.8.

Na druhou stranu často budete od motorky dál a 300 mm se hodí. APS-C vám naštěstí díky crop faktoru pomůže. Full frame aparát proto není příliš vhodný, pokud nemáte ve výbavě objektivy o ohnisku 300 mm a delším.

Sám používám levnější techniku a není to zase taková překážka, jak se občas říká. Ano, s přístrojem, kterému nevadí ISO nad hodnotu 1000, s objektivem o ohnisku 300 milimetrů a světelnosti 2.8 se bude fotit skvěle, ovšem pěkné fotky můžete pořídit i bez drahé techniky.

Výše uvedenou techniku navíc máte dost možná doma, takže nemusíte pořizovat nic dalšího. Snad už jen monopod. Při použití delších ohnisek se bude určitě hodit.

Jak fotit

Místo máte, techniku také, pusťte se tedy do focení.

Obecně je dobré začít v poloautomatickém režimu priorita času a postupně se propracovat k plně manuálnímu nastavení. Při fotografování jedoucí motorky pak máte na výběr ze dvou základních úhlů, mezi kterými se budete pohybovat.

Boční (a podobné) fotky

Pro boční fotku potřebujete zejména kratší ohniska a relativně delší časy závěrky.

Ohnisko volte logicky podle vzdálenosti a čas podle rychlosti motorky v daném místě. Jsou místa, kde pro efektní fotku stačí čas 1/100 s a delší a jinde máte co dělat, abyste měli ostrý snímek při 1/500 s. Prostě musíte trénovat.

Pamatujte také, že u motorky se za jízdy točí kola, řetězová sada a někdy je vidět i točící se spojka. Určitě není na škodu, když u nich efekt pohybu zůstane i na fotce. Záleží ale samozřejmě na vašem vkusu.

Boční fotka motocyklu z vnějšku zatáčky. Foceno z divácké zóny cca 20 metrů od trati,
Sony A68, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG OS HSM, 1/200 s, F6.3, ISO 500, ohnisko 180 mm

Při focení jedoucích motorek z boku se nabízí také využití takzvaného panningu. Získáte tak rozmazané pozadí, zatímco jezdec s motocyklem jsou správně zaostření. Snímek díky tomu dostane větší dynamiku.

Při panningu využijete pohybu motorky tím, že na ni zaostříte a pak ji v hledáčku dál sledujete. Ideálního efektu dosáhnete, když zaostříte na střed motocyklu. Spoušť plně stiskněte až ve chvíli, kdy je bok motorky kolmo k vám. Klidně si nastavte ostření na střed do jednoho bodu. Na začátek to bude snadnější.

Při focení na okruhu využívejte toho, že všichni závodníci projedou kolem foťáku několikrát. Začněte proto na kratším čase (pro jistotu) a postupně volte delší a delší dokud jsou fotky ostré.

Důležitá je i volba clony. Pro panning je vhodné volit vyšší  hodnoty. Nebojte se tedy nastavit clonu mezi f/8 až f/11.

Delší závěrka, vyšší clona a fotka v pohybu je na světě.
Sony A68, Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM, 1/200 s, F11, ISO 125, ohnisko 80 mm

Čelní fotky

Druhou možností je více či méně čelní fotka. Prakticky nikdy totiž nebudete stát úplně přímo proti jedoucí motorce. Čím ale máte delší ohnisko, tím zmenšujete úhel, pod kterým motorku fotíte. Navíc tak získáte novou perspektivu.

V tomto případě zvolte nižší clonu kvůli hloubce ostrosti a naplno využijte světelné objektivy.

U nejnižších clon ale pozor. Když zaostříte na předek motorky, jezdec už nemusí být ostrý. Je to individuální, ale mě se osvědčilo používat vždy minimálně o dvě clonová čísla víc, než je minimum.

Pracujte také s rychlejší závěrkou. Motorka proti vám může jet klidně i kolem 60–70 m/s. Pokud tedy zvolíte závěrku s rychlostí 1/100 s, motorka mezitím ujede přes půl metru. Není výjimkou, že na extra rychlých úsecích využijete i závěrky kolem 1/2000 s.

Každý foťák také nějakou dobu ostří. Výhodu proto mají rychlé objektivy s ultrazvukovým ostřením a rychlejší těla s propracovaným systémem ostření.

Na výjezdu ze zatáčky je motorka pomalejší a můžete využít delší závěrky.
Sony A68, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG OS HSM, 1/500 s, F5.0, ISO 250, ohnisko 200 mm

Manuální ostření v takové rychlosti?

Zkusit můžete i manuální ostření. Za extra složitých podmínek se mi osvědčilo zaostřit na nějaký bod manuálně, v nastavení foťáku použít předostření a následně fotit bez automatického ostření.

Nevýhodou je, že nemůžete reagovat na neobvyklé události a ostříte na stále stejný bod.

Ve složitých světelných podmínkách využijete i manuální ostření při rychlejší závěrce. Při kombinaci rychlé motorky a pomalejšího ostření jde o nutnost.
Sony A68, Sigma 70–200 mm F2,8 EX DG OS HSM, 1/1250 s, F5.6, ISO 125, ohnisko 280 mm

Pozor na pomalé a málo kapacitní paměťové karty

Když fotíte na závodech, kde jede více jezdců krátce po sobě, nebo chcete mít snímky ze startu, potřebujete nasekat hodně fotek za sebou. Hodí se proto rychlá a dostatečně kapacitní karta. Než se do toho dostanete, nebude výjimkou, že nafotíte 1000 a víc fotek za den, ze kterých pak vyberete 50.

Jakmile získáte povedený snímek, musíte rychle vymyslet něco jiného. Jinak hrozí, že budete mít kartu plnou stejných fotografií.

Při focení startu foťte sérii fotek nebo samostatné fotky rychle za sebou. Uvidíte, že se vyplatí dát pár korun navíc za rychlou paměťovou kartu.
Sony A68, Sigma 100-300mm F 4,0 APO EX DG IF, 1/1000 s, F6.3, ISO 125, ohnisko 300 mm

JPEG nebo RAW?

Fotit samozřejmě můžete do formátu JPG, kde se na limit karty dostanete jen málokdy. Jakmile ale sáhnete k RAWu, což je dobrá volba, rychlé karty se stanou nutností.

RAW vám následně v Zoner Photo Studiu X umožní snímek lépe upravit. O tom ale zase někdy příště.

Není se čeho bát

Jestli máte rozum a nebudete příliš riskovat, není se čeho bát. Stačí si vyzkoušet zmíněné postupy a určitě se do toho rychle dostanete. A pak už stačí jen trénovat.

Výhodou focení motorek je, že nemusíte být nijak extrémně trpěliví jako například u focení zvěře. A nemusíte ani brzy vstávat, abyste zachytili skály v ranní mlze jako v případě krajinářské fotografie.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMilan Kubín

Focení a motorky. Dva koníčky, které jsem jednoho dne nezištně propojil. Postupně jsem „potřeboval“ lepší techniku a z diváka jsem se stal akreditovaným fotografem. S akreditováním na první závod se mi doslova změnil život. Z koníčku se stala částečně práce a dnes mám spojený se závody každý druhý letní den. Zajímá mě hlavně road racing. Specifické závody na motorkách, kde fotíte rychlost, nebezpečí a emoce. Vrchol pro mě je focení Isle of Man TT. Tam se jako fotograf mám pořád co učit.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *