Tip na fotovýlet: Fotografování divokých koní, zubrů a praturů v Milovicích

Láká vás fotografování zvířat, která z naší volné krajiny již zmizela? Vydejte se na fotografování „divokých“ koní, zubrů a praturů do Přírodní rezervace Milovice.

I když milovická rezervace není třeba až tak známá jako přírodní výběhy v Bavorském lese, má toho mnoho co nabídnout. Pratuři, divocí koně a zubři zde byli vysazeni v roce 2015. Od té doby se už zde narodila první hříbata a telata.

Pro fotografa je opravdový zážitek vidět a mít možnost fotografovat zblízka takováto majestátní zvířata, která jsou navíc v přirozeném prostředí, takže pozadí fotografií tvoří vysoká tráva, barevné keře a stromy. Do záběru se vám nepletou ploty a mříže jako v zoologických zahradách.

Kde zaparkovat

Rezervace má dvě části. Menší z nich je přímo u Milovic, v ní jsou koně a pratuři. Místo, kde se dobře parkuje, je vyznačené na mapě níže.

Milovice leží nedaleko Lysé nad Labem.jpg

Milovice leží nedaleko Lysé nad Labem.

Druhá část se nachází nedaleko Benátek nad Jizerou a Benáteckého vrchu, asi osm kilometrů severně od Milovic. Tady jsou zubři a koně.

U druhé části rezervace se nedá zaparkovat přímo, musíte k ní jít asi půl kilometru pěšky.jpg

U druhé části rezervace se nedá zaparkovat přímo, musíte k ní jít asi půl kilometru pěšky.

Pro začátek doporučuji začít fotografovat u menší ohrady přímo u města. Na fotografování si vyhraďte minimálně celý den, ohrady jsou rozlehlé a obejít je trvá několik hodin.

Vydejte se fotografovat koně

Když přijedete k ohradě v Milovicích, vyplatí se nejdříve projít asfaltovou cestu podél delší strany ohrady, kolem ní jsou postavené vysoké dřevěné pozorovatelny, které vám usnadní přehled o tom, kde se stáda nachází. I naše fotografická výprava měla štěstí a z druhé pozorovatelny uviděla stádo exmoorských ponyů. Hned se mi vybavily jeskynní malby, připomínají totiž svým  vzhledem „pravěké“ koně, také patří k nejstarším plemenům evropských koní.

Exmoorští ponyové. Fotografie je pořízená brzy ráno za šera, proto jsem nastavila vyšší ISO. Vzhledem k pohybu koní bylo třeba použít i krátký čas. Clona byla nastavená na f/5, tím došlo k rozostření pozadí, a koně krásně vynikli. Nikon D800, Nikon 600/4, 1/800 s, f/5, ISO 640, ohnisko 600 mm

Exmoorští ponyové. Fotografie je pořízená brzy ráno za šera, proto jsem nastavila vyšší ISO. Vzhledem k pohybu koní bylo třeba použít i krátký čas. Clona byla nastavená na f/5, tím došlo k rozostření pozadí, a koně krásně vynikli.
Nikon D800, Nikon 600/4, 1/800 s, f/5, ISO 640, ohnisko 600 mm

Když koně odešli, v dálce jsme zahlédli pratury. I na šestistovku byli daleko. Milovická rezervace je rozlehlá, není to ZOO. Musíte počítat s tím, že ne vždy se podaří přiblížit ke zvířatům na vzdálenost vhodnou k fotografování.

Vyplatí se ohradu obejít i ze zadní strany, kudy vede polní cesta. I my jsme měli štěstí a koně se přemístili do této části výběhu. Byli úplně u plotu. Plot tvoří jen elektrický ohradník, výhledu a fotografování tedy nic nebrání.

Doporučuji vzít si sebou více objektivů, vhodný je i zoom s větším rozsahem. Já jsem zde používala 80–400 mm. Koně jsou velice klidní, jsou zvyklí na přítomnost lidí. Podařilo se tedy fotografovat portréty koní z naprosté blízkosti. Výhodou fotografování koní je fakt, že se rádi drží ve stádě, jsou to sociální zvířata. Můžete je vidět a fotografovat pohromadě, jak spolu dovádějí, něžně se dotýkají nebo soupeří.

Portrét koně. Nikon D800, Nikon 600/4, 1/320 s, f/8, ISO 640, ohnisko 600 mm

Portrét koně.
Nikon D800, Nikon 600/4, 1/320 s, f/8, ISO 640, ohnisko 600 mm

Portrét koně. Nikon D800, Nikon 80–400/4.5-5.6, 1/250 s, f/5.6, ISO 640, ohnisko 400 mm

Portrét koně.
Nikon D800, Nikon 80–400/4.5-5.6, 1/250 s, f/5.6, ISO 640, ohnisko 400 mm

Stádo divokých koní. Nikon D800, Nikon 600/4, 1/160 s, f/4, ISO 100, ohnisko 600 mm

Stádo divokých koní.
Nikon D800, Nikon 600/4, 1/160 s, f/4, ISO 100, ohnisko 600 mm

Fotografování zubrů

Když si užijete fotografování koní dostatečně, můžete pokračovat k druhé části rezervace, kde jsou i zubři. Opět jsme měli štěstí a hned jsme uviděli stádo s mohutným býkem a jedním telátkem. Dalo se jít kolem ohrady, která je v tomto případě z pletiva s velkými oky, mezi kterými je při fotografování možné prostrčit objektiv.

Mladý býk zubra evropského. Nikon D800, Nikon 600/4, 1/200 s, f/4, ISO 1250, ohnisko 600 mm

Mladý býk zubra evropského.
Nikon D800, Nikon 600/4, 1/200 s, f/4, ISO 1250, ohnisko 600 mm

Stádo zubrů. Nikon D800, Nikon 600/4, 1/200 s, f/5.6, ISO 500, ohnisko 600 mm

Stádo zubrů.
Nikon D800, Nikon 600/4, 1/200 s, f/5.6, ISO 500, ohnisko 600 mm

I zubři se přiblížili tak blízko k plotu, že bylo možné fotit i detaily. Zvířata byla klidná, pohybovala se pomalu, takže jsem si mohla hrát s hloubkou ostrosti.

Tele zubra evropského. Světla už bylo více, takže jsem mohla snížit ISO. Nikon D800, Nikon 600/4, 1/200 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 600

Tele zubra evropského. Světla už bylo více, takže jsem mohla snížit ISO.
Nikon D800, Nikon 600/4, 1/200 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 600

Fotografovala jsem s použitím stativu a kabelové spouště. Do popředí jsem se snažila dostat stébla trávy, aby zubři byli zarámovaní přirozeným prostředím.

Zvířata by se měla fotografovat z úrovně jejich očí. Častou chybou je fotografování zvířat z nadhledu. Oční kontakt s fotografovaným zvířetem dodá snímku na zajímavosti, intimitě a síle.

Nezapomeňte měnit přístup i techniku

Pokud je to možné, zkuste zvířata fotit ve skupinách i samostatně. Možná budete mít příležitost pořídit i zvířecí portréty nebo detailní fotografie. Protože nevíte, s jakou z těchto situací předem počítat, vezměte si s sebou širokorozsahový zoom, nebo více objektivů od dlouhých teleobjektivů po kratší široká ohniska.

Pokud bude méně světla, jako bylo v případě našeho fotovýletu, raději nastavte vyšší ISO, neriskujte neostré záběry. Šum lze ze snímků odstranit v postpocesu, ale neostrou fotografii nezachrání nic.

Pamatujte na to, že každá digitální fotografie potřebuje zpracování v grafickém programu. Své fotografie jsem při postprodukci doostřila, přidala saturaci barev, použila převod do černobílé a některé snímky jsem ořízla, pokud se nepovedla ideální kompozice hned ve fotoaparátu. Na takové úpravy je ideální Zoner Photo Studio.

V žádném případě zvířata nekrmte! Krmení pečivem může vést k uhynutí. Zvířata nehlaďte a do ohrad nechoďte, jsou to divoká stvoření. Mohlo by to skončit vážným úrazem, kousnutím nebo kopnutím.

Přivezla jsem si spoustu fotografií a úžasný pocit z toho, že jsem viděla tato zvířata v přirozeném prostředí. Určitě se vrátím zpět.

Navštívili jste už podobnou lokalitu sami? Pochlubte se svými fotografiemi v komentářích.

Poslední aktualizace 28. března 2017

89 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Věra Kuttelvašerová Stuchelová

Fotografování se věnuji víc než dvacet let a víc jak deset let ho i vyučuji, dříve na Západočeské nyní na Jihočeské univerzitě. Baví mne hlavně fotografování přírody a zvířat, ale i různé experimenty v domácím fotostudiu. Fotografuji pro fotobanky. Mezi mé další koníčky patří cestování a turistika. Moji tvorbu můžete vidět na mém webu www.profifotostudio.cz, přispívám i do časopisů Příroda, Naše příroda, Digitální Foto

Číst všechny články.

Komentáře