Kompozice pod drobnohledem – II. část

Kompozice je základem kvalitní fotografie. Proto ji nepodceňujte a snažte se nad ní vždy přemýšlet a uvědomovat si, co by se na snímku dalo ještě vylepšit z kompoziční stránky. Úspěchu v kompozici můžete dosáhnout třeba tím, že se zaměříte na kontrast, vzdálenost od objektu nebo i středovou kompozici. Přečtete si v tomto článku pár zajímavých tipů pro lepší a originálnější kompozici.

V minulém článku o kompozici jsme si představili spíše obecné věci, jako zlatý řez a podobně. V tomto článku se však podíváme na další situace a kompozice, se kterými se možná nesetkáte tak často jako s těmi z předchozího článku, ale i tak se vám můžou hodit.

Kontrast

Zkusili jste se někdy zamyslet nad tím, které barvy k sobě sedí nebo se doplňují? Zkuste proto kombinovat barvy. Dostanete tak velice zajímavou barevnou (nebo černobílou) fotografii. 

Na toto pravidlo funguje velmi jednoduchý trik, kterým si zkontrolujete, že to všechno bude kontrastně sedět – a to ten, že si přehodíte fotografii do negativu. Naleznete jej v Zoner Photo Studiu v modulu Editor -> Efekty-> Negativ.

Kontrastem můžete upozornit na hlavní objekt zájmu.
Fotografii si jednoduše zkontrolujete pomocí negativu.

Jděte blíž

Antonín Kratochvíl, celosvětově známý český fotograf žijící v New Yorku, řekl jednu důležitou věc: „Máte špatné fotky? Jděte blíž!“ A nám nezbývá nic jiného, než s tímto velikánem fotografie souhlasit. 

Pokud chcete zachytit ty pravé emoce nebo přinést co nejautentičtější reportážní fotografii, zapomeňte na „dlouhé skla“ – tedy teleobjektivy. Vezměte si 50mm nebo ještě lépe, pevnou 35mm a jděte blíž. Podaří se vám tak do fotografie dostat daleko více detailů, emocí i informací. 

Nebojte se a jděte k modelu blíž, ztvárnění fotografie je daleko lepší.

Dominantní oko na střed

A teď se podíváme do portrétní fotografie, kde budeme tak trochu porušovat kompoziční pravidlo zlatého řezu. Jedno oko totiž umístíme na střed. A umístíme tam to dominantní… 

Díky tomuto malému triku budou vaše portréty vypadat velmi zajímavě. Tato kompoziční technika navazuje na výše zmíněnou, a to: buďte velmi blízko.

Dominantní oko je v přesném středu. O vše ostatní se postará fotoaparát.

Fotografování skupin

Když se řekne fotografování skupin, nejedná se automaticky o fotografování skupinky lidí. Jde o focení objektů, které mají některý výrazný společný prvek, a ten se pořád dokola opakuje.

Zkuste na takovýchto prvcích najít něco, co je trošku jiné, a právě to zvýraznit, nebo lépe řečeno udělat z toho dominantu. Pak zbytek opakujících se prvků zakomponujete do prostoru. 

Může se jednat o stádo dobytku, řadovou nebo vojenskou výstavu, shromáždění lidí nosících uniformy a tak dále. Příležitostí k focení je spousta.

Fotografování něčeho, co se opakuje. Zvolíte si opěrný bod, a zbytek zahrnete do kompozice. Foto: NorfCran

Symetrie

U symetrie neboli středové kompozice je dobré vědět, kdy toto pravidlo využít. 

Používejte ho zejména tehdy, když jsou prvky na fotografii zcela stejné a obraz se tak symetricky rozdělí na téměř dvě stejné poloviny. Pokud se takovéto poloviny nevytvoří, použitě raději pravidlo zlatého řezu, kterým nic nezkazíte.

Fotografie je rozdělena na téměř stejné poloviny. Proto je zde tato kompozice přínosem.

Věnujte kompozici dostatek pozornosti, je velmi důležitá

Kompozice je základem celé fotografie. Pokud s fotografií začínáte a chcete se opravdu zlepšovat, pamatujte, že kompozice je daleko důležitější než technická kvalita nebo to, jak rozumíte technické stránce věci – tedy nastavení fotoaparátu. 

Dívejte se kolem sebe a před každým zmáčknutím spouště přemýšlejte. Teprve pak budou vaše fotky kvalitnější.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMajo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. V roce 2016 jsem začal studovat na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Ve volné tvorbě se zaměřuji převážně na konceptuální fotografii, profesně fotografuji převážně reklamní snímky. Více naleznete na mých stránkách: www.majoelias.cz nebo instagramu majo_elias.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *