Rámování ve fotografii: Efektní kompoziční technika pro výraznější snímky

Když už máte fotografickou kompozici podle pravidla třetin v malíku, je na čase vyzkoušet pokročilejší techniku rámování, která vaše snímky výrazně vylepší. Není složitá, ale je potřeba na ni myslet, takže se hodí mít v hlavě pár příkladů, jak taková fotka může vypadat. Pojďme se na ně podívat.
Rámování se vyskytuje v mnoha různých obměnách. Zaměřím se na ty nejvýraznější a nejběžnější situace, ale jakmile pochopíte základy, nic vám nebrání upravovat a vylepšovat je po svém.
Co je to rámování
Rámování znamená obklopení objektu dalším prvkem, čímž se uvnitř snímku vytvoří druhý „rám“. Podobně jako kdybychom vyfotili obraz na zdi.
Na rozdíl od klasického rámu však fotografické rámování nemusí obklopovat objekt ze všech stran. Obvykle – ale ne vždy – se využívá popředí, které přidá do snímku další vrstvu.
Proč používat rámování
Snímky s touto technikou získají větší hloubku. Divák nekouká jen na samotný objekt, ale zároveň má nápovědu o vzdálenosti či velikosti. Navíc lépe pochopí, co se nachází v okolí – získá představu o kontextu, a v některých případech se takto dá i vyprávět příběh.

Canon 5D Mark IV, Canon 24–70/2.8 II, 1/160, f/11, ISO 100, ohnisko 24 mm

Canon 5D Mark IV, Canon 24–70/2.8 II, 1/40, f/8, ISO 100, ohnisko 24 mm
V neposlední řadě tímto způsobem zvýrazníte hlavní objekt na fotografii.
Jak docílit rámování
Teoreticky je to jednoduché: jakmile máte vybraný hlavní motiv, podívejte se kolem sebe, jestli v okolí najdete něco vhodného k rámování. Pak se přesuňte na takové místo, odkud bude v záběru jak motiv, tak i nový rám kolem něj.
Ideální je, když je rám tmavší než hlavní objekt, ale není to podmínkou.

Co konkrétně pro rámování hledat?
Stromy a listí
V krajině bývá někdy těžké se stromům vyhnout, takže pokud už jsou poblíž, je výhodné je využít záměrně.

Canon R5, Canon 70–300/4–5.6L, 1/100, f/7.1, ISO 100, ohnisko 93 mm
Ve městě je při využití stromů potřeba větší cílevědomost. Běžně se stane, že budete muset z pohodlné vyhlídky zacouvat pod strom a fotit z nepohodlné pozice.

Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/50, f/8, ISO 100, ohnisko 22 mm
Není obvyklé, že by listí obklopovalo scénu ze všech stran – častěji ho využijete shora nebo ze stran.

Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/160, f/8, ISO 200, ohnisko 10 mm
Průhledy skrz okna a dveře
Okna a dveře se přímo nabízejí – jsou to přechody mezi dvěma oblastmi a přírodní volba pro rámování.

Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5.6, 1/500, f/8, ISO 200, ohnisko 116 mm

Canon 5D Mark III, Canon 16–35/2.8 II, 1/160, f/13, ISO 2500, ohnisko 35 mm
Další lidské a přírodní stavby
Ve městech se dají využít oblouky nebo sloupořadí. Jsou to vděčné prvky, které rámování usnadní.

Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/30, f/4, ISO 400, ohnisko 16 mm
V přírodě lze využít převisy nebo skalní „okna“.

Canon 5D Mark IV, Canon 16–35/2.8 III, 1/60, f/11, ISO 100, ohnisko 30 mm
Ostatní lidé, diváci
Při představeních, kde je nasvícené jeviště a tmavé hlediště, mohou potemnělí diváci výborně posloužit jako rám.

Canon 350D, Sigma 70–300/4–5.6, 1/4, f/8, ISO 200, ohnisko 300 mm
Stíny
Rámovat nemusíte jen pomocí objektů – někdy to zvládne i slunce a vržené stíny.

Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/125, f/3.5, ISO 400, ohnisko 10 mm
Rám v pozadí
Obvykle je rám blízko fotografa, někdy na úrovni hlavního objektu. Ale může být i za ním, což je velmi užitečné třeba při focení lidí.

Vícenásobné rámování
Povedené může být i vícenásobné rámování, zvlášť pokud se v místě vyskytují opakující se prvky – nebo třeba chodby.

Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/40, f/4.5, ISO 400, ohnisko 22 mm
Zkuste to také
Pokud rámování zatím nepoužíváte, zkuste se na něj příště zaměřit. Už samotné hledání vhodných rámů je dobrodružství plné experimentování, které vás odmění zajímavými snímky.
Otázky a odpovědi
Co přesně je fotografické rámování? Jde o kompoziční techniku, při které nějaký prvek na scéně – třeba okno, listí nebo oblouk – vytvoří v záběru „rám“ kolem hlavního objektu. Pomáhá upoutat pozornost a dodat snímku hloubku.
Musí rám obklopovat celý objekt? Nemusí. Úplné obklopení není nutné – rám může být jen shora, z boku nebo částečný, hlavní je, že zvýrazňuje motiv.
Jak poznám, že rámování funguje? Pokud snímek působí plastičtěji, lépe vede pohled k hlavnímu objektu a dodává scéně kontext, rámování plní svou funkci.
Co můžu použít jako rám v přírodě nebo ve městě? V přírodě se hodí větve, stíny nebo skály. Ve městě zase okna, oblouky, průchody, ale i lidé nebo městský mobiliář.
Existují při rámování nějaká pravidla? Jsou to spíš doporučení – například rám bývá účinnější, když je tmavší než hlavní motiv. Nejlepší je ale zkoušet různé možnosti a vnímat, co funguje.
Zatím zde není žádný komentář.