Rámování ve fotografii: Efektní kompoziční technika pro výraznější snímky

Když už máte fotografickou kompozici podle pravidla třetin v malíku, je na čase vyzkoušet pokročilejší techniku rámování, která vaše snímky výrazně vylepší. Není složitá, ale je potřeba na ni myslet, takže se hodí mít v hlavě pár příkladů, jak taková fotka může vypadat. Pojďme se na ně podívat.

Rámování se vyskytuje v mnoha různých obměnách. Zaměřím se na ty nejvýraznější a nejběžnější situace, ale jakmile pochopíte základy, nic vám nebrání upravovat a vylepšovat je po svém.

Co je to rámování

Rámování znamená obklopení objektu dalším prvkem, čímž se uvnitř snímku vytvoří druhý „rám“. Podobně jako kdybychom vyfotili obraz na zdi.

Na rozdíl od klasického rámu však fotografické rámování nemusí obklopovat objekt ze všech stran. Obvykle – ale ne vždy – se využívá popředí, které přidá do snímku další vrstvu.

Proč používat rámování

Snímky s touto technikou získají větší hloubku. Divák nekouká jen na samotný objekt, ale zároveň má nápovědu o vzdálenosti či velikosti. Navíc lépe pochopí, co se nachází v okolí – získá představu o kontextu, a v některých případech se takto dá i vyprávět příběh.

Kompozice a rámování – pohled na město s rámem
Výhled na Brno se zahrnutím samotné vyhlídkové plošiny.
Canon 5D Mark IV, Canon 24–70/2.8 II, 1/160, f/11, ISO 100, ohnisko 24 mm

Kompozice a rámování – pohled na město bez rámu
Pro srovnání podobná fotka, ale už bez vyhlídky. Ubíhající budovy stále vytvářejí hloubku, ale snímek působí výrazně jinak.
Canon 5D Mark IV, Canon 24–70/2.8 II, 1/40, f/8, ISO 100, ohnisko 24 mm

V neposlední řadě tímto způsobem zvýrazníte hlavní objekt na fotografii.

Jak docílit rámování

Teoreticky je to jednoduché: jakmile máte vybraný hlavní motiv, podívejte se kolem sebe, jestli v okolí najdete něco vhodného k rámování. Pak se přesuňte na takové místo, odkud bude v záběru jak motiv, tak i nový rám kolem něj.

Ideální je, když je rám tmavší než hlavní objekt, ale není to podmínkou.

Kompozice a rámování – focení krajiny
Stejná scéna v různých fázích východu slunce. První snímek je bez rámování, ostatní ukazují různé pokusy využít okolní přírodu jako rám.

Co konkrétně pro rámování hledat?

Stromy a listí

V krajině bývá někdy těžké se stromům vyhnout, takže pokud už jsou poblíž, je výhodné je využít záměrně.

Kompozice a rámování – vodopád
Vodopád zarámovaný stromy.
Canon R5, Canon 70–300/4–5.6L, 1/100, f/7.1, ISO 100, ohnisko 93 mm

Ve městě je při využití stromů potřeba větší cílevědomost. Běžně se stane, že budete muset z pohodlné vyhlídky zacouvat pod strom a fotit z nepohodlné pozice.

Kompozice a rámování – Eiffelova věž
Listí použité k zarámování známé stavby.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/50, f/8, ISO 100, ohnisko 22 mm

Není obvyklé, že by listí obklopovalo scénu ze všech stran – častěji ho využijete shora nebo ze stran.

Kompozice a rámování – Amsterdam
Amsterdamský kanál zarámovaný shora listím a zespodu tmavým břehem s lodičkami.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/160, f/8, ISO 200, ohnisko 10 mm

Průhledy skrz okna a dveře

Okna a dveře se přímo nabízejí – jsou to přechody mezi dvěma oblastmi a přírodní volba pro rámování.

Kompozice a rámování – Vatikán
Vatikánská katedrála sv. Petra skrz okno.
Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5.6, 1/500, f/8, ISO 200, ohnisko 116 mm

Kompozice a rámování – pohled do krajiny přes rám
Bývalý dveřní průchod na zřícenině posloužil k zarámování krajiny (vysoké ISO je zde omylem – fotka vznikla pozdě večer bez stativu).
Canon 5D Mark III, Canon 16–35/2.8 II, 1/160, f/13, ISO 2500, ohnisko 35 mm

Další lidské a přírodní stavby

Ve městech se dají využít oblouky nebo sloupořadí. Jsou to vděčné prvky, které rámování usnadní.

Kompozice a rámování – noční fotka
Pár turistů rámovaný obloukem. Snímek by šel i oříznout, aby nezahrnoval spodní schody.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/30, f/4, ISO 400, ohnisko 16 mm

V přírodě lze využít převisy nebo skalní „okna“.

Kompozice a rámování – horská krajina
Skalní okna jsou vždy vítané fotografické příležitosti.
Canon 5D Mark IV, Canon 16–35/2.8 III, 1/60, f/11, ISO 100, ohnisko 30 mm

Ostatní lidé, diváci

Při představeních, kde je nasvícené jeviště a tmavé hlediště, mohou potemnělí diváci výborně posloužit jako rám.

Kompozice a rámování – noční fontána
Nasvícená fontána s diváky kolem.
Canon 350D, Sigma 70–300/4–5.6, 1/4, f/8, ISO 200, ohnisko 300 mm

Stíny

Rámovat nemusíte jen pomocí objektů – někdy to zvládne i slunce a vržené stíny.

Kompozice a rámování – turista v rámu ze stínů a světel
Náhodný turista ve stínovém rámu. Fotku jsem měl připravenou, ale trvalo dlouho, než někdo vstoupil na správné místo.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/125, f/3.5, ISO 400, ohnisko 10 mm

Rám v pozadí

Obvykle je rám blízko fotografa, někdy na úrovni hlavního objektu. Ale může být i za ním, což je velmi užitečné třeba při focení lidí.

Kompozice a rámování – portrét
Modelka postavená tak, aby se nacházela v oblouku za ní. Canon 5D Mark III, Canon 85/1.2 II, 1/400, f/1.2, ISO 100, ohnisko 85 mm

Vícenásobné rámování

Povedené může být i vícenásobné rámování, zvlášť pokud se v místě vyskytují opakující se prvky – nebo třeba chodby.

Kompozice a rámování – dvojitý rám
Dva oblouky v galerii vytvářejí dvojitý rám.
Canon 40D, Canon EF-S 10–22/3.5–4.5, 1/40, f/4.5, ISO 400, ohnisko 22 mm

Zkuste to také

Pokud rámování zatím nepoužíváte, zkuste se na něj příště zaměřit. Už samotné hledání vhodných rámů je dobrodružství plné experimentování, které vás odmění zajímavými snímky.

Otázky a odpovědi

Co přesně je fotografické rámování? Jde o kompoziční techniku, při které nějaký prvek na scéně – třeba okno, listí nebo oblouk – vytvoří v záběru „rám“ kolem hlavního objektu. Pomáhá upoutat pozornost a dodat snímku hloubku.

Musí rám obklopovat celý objekt? Nemusí. Úplné obklopení není nutné – rám může být jen shora, z boku nebo částečný, hlavní je, že zvýrazňuje motiv.

Jak poznám, že rámování funguje? Pokud snímek působí plastičtěji, lépe vede pohled k hlavnímu objektu a dodává scéně kontext, rámování plní svou funkci.

Co můžu použít jako rám v přírodě nebo ve městě? V přírodě se hodí větve, stíny nebo skály. Ve městě zase okna, oblouky, průchody, ale i lidé nebo městský mobiliář.

Existují při rámování nějaká pravidla? Jsou to spíš doporučení – například rám bývá účinnější, když je tmavší než hlavní motiv. Nejlepší je ale zkoušet různé možnosti a vnímat, co funguje.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *