https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2015/07/uvodni-1050x600.jpg

Jak vyměnit nudné nebe

Určitě se vám to už stalo. Jste na místě, které chcete mít nádherně zdokumentované, ale počasí je proti vám. Objekt, který fotíte, je sám o sobě zajímavý, ale zbytek je nuda. Ve většině případů lze využít mapování tonality, přechodové filtry a podobně, ale jsou i případy, kdy se vám jakkoliv upravená obloha stále nelíbí a je potřeba s ní něco udělat. Nabízí se poslední varianta – oblohu vyměnit.

Tento článek píšu na přání čtenářů magazínu Milujeme fotografii a uživatelů Zoner Photo Studia, které zajímá, jak a jestli se vůbec dá v ZPS vyměnit nezajímavá obloha. V tomto článku si tedy nepřečtete o tom, jak správně tvořit krajinářskou fotografii, ale spíše o popisu kreativní techniky, která díky práci s vrstvami v ZPS X bude hračka.

Hned na začátku bych vás rád upozornil na to, abyste nepoužívali fotografie stažené z internetu, ale jen své vlastní nebe, vyfocené třeba za lepšího počasí. Fotky z internetu jsou z velké části nekvalitní, ale hlavně – jsou chráněné autorskými právy. Také je potřeba ctít nějakou „fotografickou důstojnost“. Nebudete se přece chtít chlubit fotkou, jejíž nejlepší část není vaše.

První krok – vhodný výběr snímků

V prvním kroku vás čeká následující – vybrat si fotku, na níž chcete upravit oblohu, a druhou fotku, jejíž nebe přenesete do upravované fotografie.

Prošel jsem si svůj fotoarchiv a vybral jsem fotografii, které by úprava nebe jedině prospěla. Pořídil jsem ji jednou v Litomyšli, v zámeckém parku. Jenže tehdy byla zrovna šedá obloha, bez kontury mraků. A navíc ještě trochu pršelo. Hlavně kvůli tomu je fotografie nudná a fádní. Avšak pro ukázku toho, jak na ní vyměnit nebe, je jako stvořená.

Nikon D7000, Samyang 8mm f/3.5 Fotografie, kterou se pokusíme oživit.

Nikon D7000, Samyang 8mm f/3.5
Fotografie, kterou se pokusíme oživit.

 

Zapátral jsem také po fotografii se zajímavější oblohou. Našel jsem tento snímek, pořízený blízko Nákupního centra Královo Pole v Brně. Jako celek není snímek moc použitelný, ale počasí bylo znatelně lepší. Proto si půjčíme horní část fotografie.

Nikon D7000, Samyang 8mm f/3.5 Nezajímavá fotka s lepší oblohou.

Nikon D7000, Samyang 8mm f/3.5
Nezajímavá fotka s lepší oblohou.

Obě fotografie byly focené stejným ohniskem, čímž se dá vyhnout případné nedůvěryhodnosti způsobené rozdílnou šířkou záběru.

Druhý krok – překrytí fotografií

Ještě před tím, než přistoupíme k druhému kroku – překrytí fotografií – musíte si uvědomit, že původní fotografie má vybledlé barvy chmurného počasí. A také to, že vkládaný snímek je focený za jasného slunce.

Proto si původní fotografii přibarvíme, přidáme kontrast a další úpravy podle potřeby. V případě, že by na fotce bylo slunce, musíte ho umístit tak, aby stíny na původní fotce byly správným směrem.

Pokud jste spokojení s barevností, otevřete druhé okno Editoru s fotkou kde je lepší nebe. Vyberte celou fotku (Ctrl+A), zkopírujte jí (Ctrl+C). Překlikněte do původní fotky a obrázek vložte (Ctrl+V). Ten se vám vloží jako druhá vrstva.

Původní nebe je bílé, takže světlou část nebe už máme. Jen do této části potřebujeme dostat modrou oblohu. Proto u vložené vrstvy zvolíme režim Ztmavit, díky němuž se vyhneme i tomu, aby nám nebe překrývalo „nebílé části“ fotky.

prekryti_ztmavit

Překrytí novou fotkou v režimu Ztmavit.

Novou masku přidáte v dolní části pravého panelu s nástroji.

Novou masku přidáte v dolní části pravého panelu s nástroji.

Dále je potřeba odstranit spodní části vkládané fotky, na níž obloha není. K tomu použijte masku vrstvy. Klikněte na symbol masky vpravo dole vrstvy a zvolte Odkrýt vše. U vrstvy vznikla nová ikona – maska. Klikněte do ní a vyberte nástroj Štětec (B), pomocí kterého můžete zneviditelnit požadované části. To použijeme právě pro odstranění spodní části vložené fotografie. U štětce zvolte černou barvu a přejeďte s ním ty části obrazu, které chcete smazat. Pokud přetáhnete, není nutné klikat „Zpět“. Zvolte na štětci bílou barvu, která při malování konkrétní části opět zviditelní.

Odstranění spodní části maskou.

Odstranění spodní části maskou.

Jak můžete vidět, není nutné nic vymaskovávat detailně několik hodin. Díky režimu Ztmavit je nové nebe vidět jen na světlých místech. Tím odpadá složité vybírání větví stromů, komínů a podobných detailů.

Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.

Je to ještě fotografie?

Upravená fotografie ale nemá úplně vypovídající hodnotu. V podstatě lže o tom, jaký byl můj výlet. Ale v životě nejsou jen situace, u kterých chcete zachytit, jak to bylo ve skutečnosti.

Velmi často používám tento postup u oblohy aktuální, kdy vyfotím tmavou a světlou verzi, a takto si je pak ve výsledku poskládám. V některých případech je to přirozenější a osobnější, než si to nechat „automaticky smontovat“ přes HDR.

Já osobně radši využívám vždy oblohu aktuální, protože v tom je podstata fotografie. Při výše zmíněném typu úpravy už by se dalo možná mluvit spíše o grafice než fotografii jako takové.

Okomentujte článek