Jak vyvolat RAW

Většinou zde na blogu surová nezpracovaná data (RAW) míjíme větším či menším obloukem. Nyní je však na čase věnovat jim zase trochu vlastního prostoru. Podíváme se tedy na to, jak dostat z RAWu potřebná data a uložit je ve formátu obrazového souboru.

Ve Správci Zoner Photo Studia vyberte fotografii či fotografie, které budete chtít z RAWu konvertovat do JPEGu a otevřete je v modulu RAW.

Jak je vidět, náš vstupní snímek byl pořízen v mírném protisvětle, přesněji se sluncem vysoko nad hlavou. To zapříčinilo příliš tvrdé stíny v obličeji. Automatické vyvážení bílé tentokrát neodvedlo stoprocentní práci a i s barvami se tak budeme muset poprat. Naštěstí to ZPS hravě zvládne.

Rozložení pracovního okna konvertoru odpovídá tomu, co znáte z Editoru ZPS. Vlevo se navíc nachází náhled na snímky vybrané ke konverzi (v našem případě pouze jeden) a u každého z nich pak Historie provedených úprav. Díky té se můžete snadno vracet o krok či více zpět.

Pracovní prostředí RAW konvertoru.

Vpravo na panelu pod histogramem jsou záložky od základních úprav po globální nastavení. Nás bude tentokrát zajímat pouze první z nich. Na Základním nastavení naleznete Expozici, Vyrovnání bílé, Ostrost, Tonální křivku, Barvu a Redukci šumu.

Nejprve je třeba opravit drobný barevný posun, tedy přesněji Vyrovnat bílou. Touto úpravou byste při konverzi měli začínat vždy. Barevné vyvážení totiž ovlivňuje histogram a může dojít ke vzniku přepalů, se kterými si až poté poradíte na panelu Expozice.

V našem případě jsme při Vyrovnání bílé využili připravené Kapátko, kterým jsme poklepali do barevně neutrální oblasti na snímku (oblaka vlevo nahoře).

Po vyvážení bílé.

Nyní se vyplatí zkontrolovat, zda nedošlo k přepalům. Histogram napovídá, že ve světlech je vše v pořádku, ve stínech ale zjišťujeme jisté ztráty. Ideálním pomocníkem pro zobrazení oblastí bez barevné informace je náhled na Přepaly (Shift + O).

Náhled na Přepaly (Shift + Q).

Zaměřte se tedy na vytažení informací ze stínu. Využijte k tomu panel Expozice a jezdec Stíny. Ten posuňte vlevo.

V našem případě bylo nutné jezdec u Stínů posunout až téměř úplně doleva. Tak byly skoro všechny informace ze stínů zachráněny.

Opakovaný náhled na Přepaly ukáže, jak moc jsme dokázali ze stínů tímto postupem získat.

Podobně byste mohli postupovat při přepalech ve světlech, ovšem s použitím jezdce Světla.

Pozn.: Možná to vypadá, že RAW je všemocný a už nikdy si nebudete muset dělat starosti z přepalů. Není tomu ovšem tak. Formát RAW bude při záchraně přepalů vždy narážet na limity fotoaparátu. Jinými slovy: exponovat musíte stále co nejpřesněji.

Ke zvýšení lokálního kontrastu jsme v našem případě ještě posunuli jezdec Zřetelnost na hodnotu 25. To bude z funkcí na záložce Expozice vše. Snímek se sice stále topí ve stínech, ale k jejich úpravě se dostaneme později.

Na panelu Ostrost snímek mírně doostříme – pracujeme přitom vždy ve stoprocentním přiblížení (Num *). Slušného výsledku jsme u naší fotografie dosáhli s hodnotami Síly doostření 75, Poloměru 1,5 a Prahu doostření na 0.

Jak je vidět, použili jsme pouze slabé, základní doostření. Snímek vždy můžete doostřit také až po všech úpravách, jakmile se rozhodnete, zda jej budete vystavovat na webu, pošlete do tisku atd.

Podle potřeby na panelu Barva přidejte Sytost (nasytí všechny barvy) či Živost (nasytí méně syté barvy). Pracujte zde s citem a kontrolujte provedené změny přímo na fotografii.

Jak je vidět, použili jsme pouze slabé, základní doostření. Snímek vždy můžete doostřit také až po všech úpravách, jakmile se rozhodnete, zda jej budete vystavovat na webu, pošlete do tisku atd.

Redukci šumu jsme v našem případě vynechali. Snímek byl pořízen na ISO 200 a nebylo to tedy třeba.

Informace ze stínů byste mohli vytáhnout i v konvertoru například Tonální křivkou, která se k tomu ideálně hodí. Zoner Photo Studio má ale v Editoru pro některé uživatele mírně tajemný nástroj, který v našem případě odvede mnohem lepší práci.

Nepřidávejte tedy snímek do fronty ani jej rovnou nevyvolávejte, ale poklepejte na tlačítko Do Editoru. Konvertovaná fotografie se vám tak otevře přímo v Editoru k dalším úpravám.

Z menu Efekty vyberte Mapování tonality. Ve výchozím nastavení už mraky nevypadají reálně, ale připomínají jakousi malbu. Jinak ale vytažení stínů vypadá na první pohled velice dobře.

Výchozí nastavení Mapování tonality.

Snižte tedy Mapování u Světel na polovinu přednastavené hodnoty (25 %). Tak získáte požadovaný výsledek.

Tip: Poklepáním na ikonu vedle tlačítka Použít si dočasně zobrazíte původní snímek před úpravami.

Náhledy na přepaly.

Kontrolou přepalů (Shift + O) zjistěte, zda nedošlo ke vzniku přepalů ve světlech či stínech. Pokud ano, pak snižte hodnotu u Bílého bodu (či Černého bodu). To jsme provedli i u naší fotografie a to z 0,5 na 0,1 %.

Snímek nyní téměř neobsahuje stíny, což nevypadá úplně přirozeně. U Černého bodu tedy naopak hodnotu zvyšte. My jsme použili až 1,5 %.

Fotografie po konverzi a aplikování Mapování tonality.

Úpravy jsou hotové a stačí poklepat na tlačítko Použít a snímek uložit Soubor | Uložit jako. V našem případě do formátu JPEG s kvalitou nastavenou na nejvyšší hodnotu 100 a Vzorkováním 1:1.

Uložení do formátu JPEG.

Finální a původní snímek. Pro přechod mezi snímky najeďte na obrázek myší.

Poslední aktualizace 27. listopadu 2013

167 0