Správné svícení i kompozice fotografie aneb 7 věcí, které se naučíte z filmů
![Správné svícení i kompozice fotografie. Aneb 7 věcí, které se naučíte z filmů](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/spravne-sviceni-i-kompozice-fotografie-aneb-7-veci-ktere-se-naucite-z-filmu.jpg)
Napadlo vás někdy, že můžete kompozici fotografie vylepšit i při odpočinku u televize? Stačí jen při sledování filmů přemýšlet, proč filmaři použili zrovna ten konkrétní záběr. A pak tyto postupy využít při fotografování.
Snad každý má své oblíbené filmy a v nich své oblíbené záběry. Když se na ně podíváte pozorněji, určitě zjistíte, že filmaři v nich používají stále stejné osvědčené kompoziční postupy. Vyplatí se vyzkoušet je i při focení.
Ukážeme si to na příkladu několika typických kompozic, které mám rád a snažím se je při fotografování využívat.
Třetiny a zlatý řez jsou základ
Zlatý řez nebo pravidlo třetin je úplně základní kompoziční pravidlo. To není žádná novinka. Také se jim řídí naprostá většina filmařů. Potvrzení najdete prakticky v libovolném záběru jakéhokoliv filmu.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: pravidlo třetin ve filmu Sebevražedný oddíl..](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/tretiny_b-640x269.jpg)
Zkuste si toho při sledování filmů všímat a přemýšlet, proč filmaři daný záběr natočili zrovna tím způsobem. Výborně si tak procvičíte kompozici fotografie i bez foťáku. A i v tak elementární věci, jako je pravidlo třetin, si můžete hledat nové možnosti.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: pravidlo třetin ve filmu Spectre.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/spectre-640x267.png)
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: pravidlo třetin ve filmu Iron Man.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/iron-man-640x271.png)
Vypadá to velmi jednoduše a použitelně. Vymyslet takovou kompozici ve chvíli, kdy scéna nemá pouze jednu rovinu a jeden objekt, ale občas bývá dost složité. Filmové záběry jsou přece jenom zpravidla kompozičně jednoduché, například v porovnání s obrazy klasických malířů.
Kompozice v dialogových záběrech
Filmy zpravidla obsahují hodně dialogů. Většinu z nich kameramani natáčí přes rameno jednoho z účastníků rozhovoru. Tento postup využijete velmi často při focení různých reportáží. Základním modelem této situace může být například narozeninová oslava, kde fotíte gratulace oslavenci.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: kompozice dialogu.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/dialog-640x266.png)
V předchozím záběru si také všimněte záběru jednoduchého, ale velmi dobře fungujícího jednobodového plošného osvětlení oknem z boku. Využijete to prakticky v každém interiéru.
Méně (světla) může být více
Se svícením krásně pracuje mimo jiné třeba Hra o trůny. Je plná tmavých záběrů, kde jsou záměrným podexponováním a svícením ze strany vytažené pouze hlavní rysy obličeje. Zbytek je ve stínu. Tento minimalismus zdůrazňuje, co je důležité, a dává prostor představivosti.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: nasvícení Hry o trůny.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/cersei-640x359.png)
Kombinujte světla různých teplot
Při nasvícení nočních scén filmaři často využívají teplé světlo žárovky nebo svíčky, které osvicuje hlavní motiv, v kombinaci s chladným modrým světlem představujícím svit měsíce. Ne vždy ale samotné nasvícení stačí. Občas je potřeba pomoct si dodatečnými úpravami, třeba pomocí presetů.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: nasvícení ve filmu Anděl páně 2.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/sviceni-640x282.png)
Odstupňovaná kompozice pomocí mlhy
Napadlo vás někdy proč vypadají fotky i filmové záběry v mlze tak dobře? Mimo jiné proto, že mlha (případně kouř) tvoří vrstvy podle vzdálenosti. Vzdálenější objekty se postupně zesvětlují, takže ty bližší (tmavší) vypadají důležitěji.
Podobně funguje i hloubka ostrosti.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: odstupňování kompozice.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/mlha-640x269.png)
Široký záběr vtáhne do děje
Film Revenant Zmrtvýchvstání byl pro mě kompozičně velmi zajímavý. Často jsou v něm využité záběry zblízka širokoúhlým objektivem. Na diváka to působí dojmem jakoby ležel na zemi vedle hlavního hrdiny a bojoval o svůj život.
Určitě proto zkuste opustit svoji komfortní zónu a fotit třeba děti nebo domácí mazlíčky vleže od země. Získáte tak akčnější fotky.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: záběr z pohledu účastníka.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/revenant-640x269.jpg)
Širokoúhlý objektiv filmaři využili i v následujícím (dnes už prakticky kultovním) záběru z filmu Terminátor. Je vidět, že konec zbraně byl při natáčení určitě velmi blízko objektivu. Taky máte při sledování pocit, že vám Arnoldova hlaveň trčí z televize ven?
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: širokoúhlý záběr.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/terminator-640x339.jpg)
Mimochodem, v zájmu vaší bezpečnosti tuto kompozici nedoporučujeme fotit s funkční zbraní.
Linie, které určují směr děje
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: linie směřující k hlavnímu bodu ve filmu Příchozí - znázornění.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/arrival_b-640x269.jpg)
Scénu také pomáhá umocnit, když několik rovných dominantních linií míří jedním směrem k hlavnímu motivu. Na předchozí ukázce je to směr, kterým odchází hlavní hrdinka.
Linie na záběru vytvoříte třeba pomocí pravidelně se opakujících motivů, které se sbíhají v nekonečnu.
![Kompozice ve fotografii a ve filmu: stín v kombinaci s liniemi ve filmu Spectre - nákres.](https://www.milujemefotografii.cz/wp-content/uploads/2018/06/stin_b-640x268.png)
Například v ukázce z filmu Spectre je kromě linií sloupů směřujících k dámě, za kterou jde hlavní hrdina, ještě geniální kompozice stínu na sloupu. Také tento stín má totiž namířeno za pomyslnou šipkou směru děje.
Sledujte a inspirujte se
Není nic jednoduššího než učit se pozorováním. A filmy nám k tomu dávají spoustu příležitostí. Využijte je! A pokud máte své oblíbené filmové kompozice, budeme rádi, když se s námi o ně podělíte v komentářích pod článkem.
Zatím zde není žádný komentář.