Správné svícení i kompozice fotografie. Aneb 7 věcí, které se naučíte z filmů

Napadlo vás někdy, že můžete kompozici fotografie vylepšit i při odpočinku u televize? Stačí jen při sledování filmů přemýšlet, proč filmaři použili zrovna ten konkrétní záběr. A pak tyto postupy využít při fotografování.

Správné svícení i kompozice fotografie. Aneb 7 věcí, které se naučíte z filmů

Snad každý má své oblíbené filmy a v nich své oblíbené záběry. Když se na ně podíváte pozorněji, určitě zjistíte, že filmaři v nich používají stále stejné osvědčené kompoziční postupy. Vyplatí se vyzkoušet je i při focení.

Ukážeme si to na příkladu několika typických kompozic, které mám rád a snažím se je při fotografování využívat.

Třetiny a zlatý řez jsou základ

Zlatý řez nebo pravidlo třetin je úplně základní kompoziční pravidlo. To není žádná novinka. Také se jim řídí naprostá většina filmařů. Potvrzení najdete prakticky v libovolném záběru jakéhokoliv filmu.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: pravidlo třetin.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: pravidlo třetin ve filmu Sebevražedný oddíl..

Pravidlo třetin využité ve filmu Sebevražedný oddíl od režiséra Davida Ayera (Warner Bros. Pictures).

Zkuste si toho při sledování filmů všímat a přemýšlet, proč filmaři daný záběr natočili zrovna tím způsobem. Výborně si tak procvičíte kompozici fotografie i bez foťáku. A i v tak elementární věci, jako je pravidlo třetin, si můžete hledat nové možnosti.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: pravidlo třetin ve filmu Spectre.

Umístění důležitých objektů do průsečíků mřížky ve třetinách, tentokrát ve filmu Spectre režiséra Sama Mendese (Metro-Goldwyn-Mayer, Columbia Pictures).

Kompozice ve fotografii a ve filmu: pravidlo třetin ve filmu Iron Man.

Horizont i hlavní postava ve třetinách je také ve snímku Iron Man, režie Jon Favreau (Paramount Pictures).

Vypadá to velmi jednoduše a použitelně. Vymyslet takovou kompozici ve chvíli, kdy scéna nemá pouze jednu rovinu a jeden objekt, ale občas bývá dost složité. Filmové záběry jsou přece jenom zpravidla kompozičně jednoduché, například v porovnání s obrazy klasických malířů.

Kompozice v dialogových záběrech

Filmy zpravidla obsahují hodně dialogů. Většinu z nich kameramani natáčí přes rameno jednoho z účastníků rozhovoru. Tento postup využijete velmi často při focení různých reportáží. Základním modelem této situace může být například narozeninová oslava, kde fotíte gratulace oslavenci.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: kompozice dialogu.

Dialogová kompozice snad z každého filmu, v tomto případě ukázaná na snímku Kingsman: Tajná služba, režie Matthew Vaughn (20th Century Fox).

V předchozím záběru si také všimněte záběru jednoduchého, ale velmi dobře fungujícího jednobodového plošného osvětlení oknem z boku. Využijete to prakticky v každém interiéru.

Méně (světla) může být více

Se svícením krásně pracuje mimo jiné třeba Hra o trůny. Je plná tmavých záběrů, kde jsou záměrným podexponováním a svícením ze strany vytažené pouze hlavní rysy obličeje. Zbytek je ve stínu. Tento minimalismus  zdůrazňuje, co je důležité, a dává prostor představivosti.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: nasvícení Hry o trůny.

Minimalistické temné nasvícení v seriálu Hra o trůny (HBO Enterprises).

Kombinujte světla různých teplot

Při nasvícení nočních scén filmaři často využívají teplé světlo žárovky nebo svíčky, které osvicuje hlavní motiv, v kombinaci s chladným modrým světlem představujícím svit měsíce. Ne vždy ale samotné nasvícení stačí. Občas je potřeba pomoct si dodatečnými úpravami, třeba pomocí presetů.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: nasvícení ve filmu Anděl páně 2.

Kombinace žluté a modré barvy osvětlení v pohádce Anděl páně 2 od režiséra Jiřího Stracha (Falcon).

Odstupňovaná kompozice pomocí mlhy

Napadlo vás někdy proč vypadají fotky i filmové záběry v mlze tak dobře? Mimo jiné proto, že mlha (případně kouř) tvoří vrstvy podle vzdálenosti. Vzdálenější objekty se postupně zesvětlují, takže ty bližší (tmavší) vypadají důležitěji.

Podobně funguje i hloubka ostrosti.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: odstupňování kompozice.

Vzdálenější místa jsou světlejší díky mlze, jak vidíte na příkladu z filmu Revenant Zmrtvýchvstání, režie Alejandro González Iñárritu (20th Century Fox).

Široký záběr vtáhne do děje

Film Revenant Zmrtvýchvstání byl pro mě kompozičně velmi zajímavý. Často jsou v něm využité záběry zblízka širokoúhlým objektivem. Na diváka to působí dojmem jakoby ležel na zemi vedle hlavního hrdiny a bojoval o svůj život.

Určitě proto zkuste opustit svoji komfortní zónu a fotit třeba děti nebo domácí mazlíčky vleže od země. Získáte tak akčnější fotky.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: záběr z pohledu účastníka.

Záběr přímo z pohledu účastníka. Ukázka je opět z filmu Revenant Zmrtvýchvstání.

Širokoúhlý objektiv filmaři využili i v následujícím (dnes už prakticky kultovním) záběru z filmu Terminátor. Je vidět, že konec zbraně byl při natáčení určitě velmi blízko objektivu. Taky máte při sledování pocit, že vám Arnoldova hlaveň trčí z televize ven?

Kompozice ve fotografii a ve filmu: širokoúhlý záběr.

Kultovní scéna z filmu Terminátor od Jamese Camerona (Orion Pictures Corporation, Metro-Goldwyn-Mayer), ve které je zbraň je velice blízko díky širokoúhlému záběru.

Mimochodem, v zájmu vaší bezpečnosti tuto kompozici nedoporučujeme fotit s funkční zbraní.

Linie, které určují směr děje

Kompozice ve fotografii a ve filmu: linie směřující k hlavnímu bodu - Příchozí.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: linie směřující k hlavnímu bodu ve filmu Příchozí - znázornění.

Linie mířící do jednoho bodu ve filmu Příchozí, režie Denis Villeneuve (Paramount Pictures).

Scénu také pomáhá umocnit, když několik rovných dominantních linií míří jedním směrem k hlavnímu motivu. Na předchozí ukázce je to směr, kterým odchází hlavní hrdinka.

Linie na záběru vytvoříte třeba pomocí pravidelně se opakujících motivů, které se sbíhají v nekonečnu.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: stín v kombinaci s liniemi ve filmu Spectre.

Kompozice ve fotografii a ve filmu: stín v kombinaci s liniemi ve filmu Spectre - nákres.

Vychytaný stín v kombinaci s liniemi ve filmu Spectre.

Například v ukázce z filmu Spectre je kromě linií sloupů směřujících k dámě, za kterou jde hlavní hrdina, ještě geniální kompozice stínu na sloupu. Také tento stín má totiž namířeno za pomyslnou šipkou směru děje.

Sledujte a inspirujte se

Není nic jednoduššího než učit se pozorováním. A filmy nám k tomu dávají spoustu příležitostí. Využijte je! A pokud máte své oblíbené filmové kompozice, budeme rádi, když se s námi o ně podělíte v komentářích pod článkem.

Poslední aktualizace 14. června 2018

11 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Matěj Liška

Aktuálně jsem fotograf na volné noze. Převážně fotím svatby, maturitní tabla a plesy a dělám fotokurzy. Vyhledávám protisvětlo, kratší ohniskové vzdálenosti a fascinuje mě rybí oko. Mám rád svůj Nikon, kytaru a kebab. Fotky najdete na mém webu nebo na Facebooku.

Číst všechny články.

Komentáře