Tři tipy pro vyvážení bílé na sněhu

Automatika fotoaparátu při nastavování vyvážení bílé v drtivé většině případů odvádí bezchybnou práci. V některých situacích se však může nechat ošálit. Například při focení na sněhu, kdy namísto čistě bílé, dostanete snímky s domodra zbarveným sněhem. Ukážeme vám, jak tento neduh opravit.

Každá generace digitálních fotoaparátů je čím dál chytřejší. Přesto se někdy plné automatice nedá věřit a je lepší její práci ještě v terénu kontrolovat. Podobně, jako třeba správnou expozici, se vyplatí nastavit i vyvážení bílé, označované jako WB (= white balance). Fotoaparát se může zmýlit nejen při zatažené obloze, v interiéru, ale třeba i na sněhu.

1) Nastavení vyvážení bílé přímo ve fotoaparátu

Již přímo ve fotoaparátu lze nastavit vyvážení bílé pro konkrétní situaci. Využívejte tedy toho, že výrobce do digitálních útrob přidal základní „světelné“ situace jako je slunečno, zataženo, stín, žárovky či zářivky. Každé toto osvětlení má totiž rozdílnou barevnou teplotu a fotoaparát se na ni musí připravit.

U některých fotoaparátů dokonce naleznete fotografické režimy, které mají fotografování sněhu přímo ve svém názvu. Zkuste je využít, měly by dávat lepší výsledky. Pokud ne, nebo jimi váš přístroj nedisponuje, pak lze samozřejmě využít již zmíněných předvoleb.

Takto to může dopadnout, když se automatika „sekne“. Vyjma nepřesného vyvážení bílé došlo navíc i k mírnému podexponování. Obojí lze pochopitelně opravit, ovšem dalo se tomu předejít správnou expozicí a správného nastavení WB přímo ve fotoaparátu.

2) Nastavení vyvážení bílé při konverzi z RAWu

Jednou z předností formátu RAW je právě možnost ovlivnit vyvážení bílé až při konverzi. Fotoaparát totiž uloží nezpracovaná data, na které nebylo toto vyvážení aplikováno. O žádné obrazové informace tedy při zpracování surového formátu nepřijdete.

Z nabídky u záložky Vyrovnání bílé jsme zvolili možnost kapátkem poklepat do barevně neutrálního místa ve scéně.

Výsledná fotografie po konverzi RAWu. (Kromě Vyrovnání bílé jsme aplikovali ještě celkové zesvětlení a posunutí jezdce u Stínů.)

3) Oprava vyvážení bílé v Editoru ZPS

Funkce, kterou v Zoner Photo Studiu hledáte, se nachází v menu Vylepšit a nese název Upravit teplotu barev (Ctrl + 2). Na výběr zde máte ze tří různých možností – nechat pracovat Automatiku ZPS, Ručně určit barevně neutrální bod, nebo přímo Zadat teplotu osvětlení.

V našem případě se osvědčilo ruční zadání barevně neutrálního bodu vybráním kapátka a poklepáním do oblasti, která by ve scéně měla být barevně neutrální.

Výsledný snímek po úpravách v Editoru. (Kromě WB jsme celkově fotografii zesvětlili, přidali kontrast a sytost).

Poslední aktualizace 4. února 2014

34 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře