Dodejte pohybu dynamiku. Použijte při focení dětí delší expoziční čas

Při focení dětí se většina lidí snaží co nejlépe zachytit a zmrazit i ty nejrychlejší pohyby. Občas se ale vyplatí přístup změnit. A pracovat s rozmazáním, kterým dodáte snímkům dynamiku. Stačí vyzkoušet fotografování dětí s delším časem. I zatažené dny, kdy je málo světla, tak využijete ve svůj prospěch.

Při focení neposedných dětí většina lidí nastavuje krátký expoziční čas, aby se pohyb zmrazil a postava nebyla rozmazaná. Pro běžné situace stačí mít čas kolem 1/250 vteřiny, rychlejší pohyb již potřebuje časy kratší, například 1/500 nebo dokonce 1/1000 vteřiny.

Pokud je na scéně hodně světla, není to problém. V sychravých dnech, kdy je světla méně, řeší tuto nesnáz vyšší hodnota ISO. Stupňování citlivost ISO ale vede také k zesilování digitálního šumu. I když ho můžete snížit v Zoner Photo Studiu, výraznější úpravy tohoto druhu bývají na úkor ostrosti. Proto má zvyšování ISO svoje limity.

Rozmázněte pohyb a dodejte dynamiku

Zmrazení pohybu pomocí krátkého času je bezpečnou cestou, jak vytvořit perfektně ostré snímky, ať už dítě běží nebo skáče na trampolíně. V pocitové rovině ale může náznak pohybu ve fotografiích někdy chybět.

Malý cyklista zachycený časem 1/1000 vteřiny bude na snímku vypadat, jako když právě zastavil. Fotografie tak bude postrádat dynamiku. Necháte-li ale závěrku otevřenou o trochu déle, rozmaže se pouze nejrychleji se pohybující část v záběru (v tomto případě nohy a pedály). A fotografie bude působit přesvědčivěji.

Při fotografování dětí proto experimentujte s různými hodnotami expozičního času. Zejména kolem 1/125 s, kdy můžete objekt zachytit relativně ostře, ale zároveň s mírným pohybovým rozmazáním.

Rozostření nohou dává najevo, že holčička je zachycená v pohybu.
Canon EOS 6D, Canon EF 35 mm f/1.4L USM, 1/30 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Spočítejte si bezpečný čas pro udržení z ruky

Pokud se rozhodnete fotografovat z ruky a ne ze stativu, musíte si spočítat udržitelný čas. Závisí na aktuálním ohnisku objektivu a na pevnosti vašich rukou.

Klasická poučka zní: čas, který udržíte z ruky, odpovídá aktuální ohniskové vzdálenosti. Fotografujete-li tedy ohniskem 35 mm, bude čas 1/30 s ještě poměrně bezpečný (platí pro full frame zrcadlovky, u jiných typů fotoaparátů musíte ohnisko násobit crop faktorem).

Pokud je ohnisko vašeho objektivu delší (například 85 mm), musíte na fotoaparátu navolit přiměřený čas (v tomto případě zhruba 1/80 s). Výjimkou, kdy toto neplatí, je technika švenkování neboli panning.

Plynulá jízda v horizontálním směru je ideální možností, jak si procvičit panning.
Canon EOS 6D, Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM, 1/30 s, f/5, ISO 100, ohnisko 100 mm

Naučte se perfektně švenkovat

Panning je efektní technika, která se používá pro zdůraznění pohybu. Pohybující se objekt je při ní (alespoň částečně) ostrý a pozadí neostré s typickými „čárami“. Můžete ho fotografovat i ze stativu nebo monopodu, fotografování z ruky je ale méně omezující.

Podstatou je stálé sledování objektu zatímco fotoaparátem kopírujete jeho pohyb. Důležité je sledovat a kopírovat pohyb ještě chvilku po cvaknutí závěrky.

Pro začátek je lepší zůstat u pohybu v horizontálním směru. Když si tuto techniku procvičíte, můžete zkoušet i pohyb ve vertikálním směru.

Doporučený expoziční čas je od 1/60 do 1/15 s. Osobně mi nejvíce vyhovuje 1/25 s. Kratší čas nemusí dostatečně rozmazat pozadí a při delším je problematické udržet ostrý objekt.

Abyste dosáhli požadovaného času, musíte mít ISO na co nejnižší hodnotě (u většiny fotoaparátů je to ISO 100). Pracujte proto s předvolbou času nebo nastavte hodnoty manuálně. Clonové číslo vám pak vypočítá fotoaparát nebo ho nastavíte sami s ohledem na množství světla a jas fotografované scény.

Tip: Nejlepších výsledků dosáhnete použitím servo (dynamického) ostření a kontinuálního snímání.

Technika panning je velmi návyková a výsledky nepředvídatelné – mnoho snímků skončí v odpadkovém koši. Ty, které se povedou, jsou ale o to působivější.

Techniku panning využijete i na dětském hřišti.
Canon EOS 6D, Canon EF 35 mm f/1.4L USM, 1/50 s, f/8, ISO 100, ohnisko 35 mm

Použijte stativ a vytvářejte příběhy

Použití stativu má jednu velkou výhodu – nejste vázáni na čas udržitelný z ruky. Díky tomu můžete víc experimentovat, zdůraznit atmosféru snímku a vytvářet příběhy. Naopak nevýhodou je menší mobilita.

V dětské fotografii oceníte stativ zejména u dvou typů scén:

  1. statická scéna, kdy je dítě v pohybu,
  2. stojící (sedící) dítě a pohybující se objekty v okolí.

Ideálním prostředím pro vyzkoušení první možnosti je dětské hřiště. Manuálně zaostřete na nehybnou část atrakce (například prostřední tyč u kolotoče) a nastavte čas, který si určíte. Pamatujte, že čím je delší, tím rozmazanější je nejen rozpohybovaný kolotoč, ale také dítě.

Opačná situace nastane, když přimějete školáka, aby chvilku stál či seděl na místě a nehýbal se (s menšími dětmi je to poněkud problematické). Časem kolem 1/2 nebo 1 vteřiny pak pohodlně rozmažete kolemjdoucí lidi. Výsledné snímky působí většinou hodně emotivně a za námahu spojenou s použitím stativu stojí.

Tip: Při fotografování ze stativu exponujte pomocí dálkové spouště. Předejdete tím rozhýbání fotoaparátu a znehodnocení snímku.

Nasaďte ND filtr k prodloužení času

I v dětské fotografii má použití delšího času své opodstatnění a mnohdy mohou vzniknout kouzelné snímky. Někdy vám ale příliš velké množství světla ve scéně zabrání, abyste dosáhli požadovaného expozičního času. Řešením je nasadit na objektiv ND filtr, který pohlcuje světlo, respektive prodlužuje čas o tolik EV, kolik je u něj uvedeno.

Ze své zkušenosti mohu říct, že stačí ND8, který prodlouží čas o 3 EV. Pokud ani toto nestačí, můžete zkombinovat ND filtr s filtrem polarizačním. Anebo počkat na zamračený den.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorKristina Ovečková

Co si pamatuji, vždy mě zajímalo zobrazování a přetváření reality. Od roku 2008 do současnosti se každý den zabývám fotografií – čtu i píšu články, fotím, upravuji, přemýšlím o budoucích snímcích. Fascinuje mě světlo, minimalismus a černobílá fotografie. Další z mých snímků si můžete prohlédnout na stránkách www.tinafoto.cz.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *