Panning digitálně v Zoner Photo Studiu

O panningu už zde na blogu psal Tomáš Adamec – článek si můžete přečíst zde. Zatímco se zabýval postupem, jak zachytit pohyb ve fotografii bez nutnosti digitálních úprav, my se zaměříme na pravý opak. Tedy jak simulovat efekt panningu v Zoner Photo Studiu.

Využití panningu přímo při fotografování pohybujícího se objektu. Olympus OM-D E-M5, Olympus Zuiko Digital 14–150 mm F4–5,6, 1/160 s, F16, ISO 200, ohnisko 120 mm.

Nic se nevyplatí víc, než pořídit snímek v jeho finální podobě již při zmáčknutí spouště. Ušetříte si tak spoustu práce s editorem. Stejné je to i s panninngem – chce jen trochu cviku a nebudete jej muset zdlouhavě simulovat v počítači.

Může se ale stát, že nestihnete přepnout nastavení fotoaparátu a namísto dlouhých časů pohybující se objekt zmrazíte extrémně krátkou dobou expozice. Pak nezbude nic jiného, než záběr opakovat (je-li to možné), nebo se pokusit panning vytvořit právě až ve fotografickém editoru.

Objekt zmražený ve svém pohybu. Vstupní snímek, na kterém budeme chtít vytvořit efekt panningu.jpg

Objekt zmražený ve svém pohybu. Vstupní snímek, na kterém budeme chtít vytvořit efekt panningu.

Budete potřebovat
Laso (L), Magnetické laso (A), Výběrový štětec (Shift + Q), Rozmazat (Ctrl + 6), znalosti práce s výběrem

 

Velice důležitým krokem je pečlivý výběr objektu, který budete chtít nechat ostrý. Jeho oddělení od okolí musí být precizní, aby nebyly digitální zásahy do snímku příliš viditelné. Ideálně by neměly být vůbec poznat.

Pozn.: Mimochodem, během úprav nejde pouze o směrové rozmazání okolí hlavního objektu, ale zapomenout byste neměli ani na rotující kola pohybujícího se vozidla.

Editoru ZPS si fotografii přibližte alespoň v náhledu 1:1 (ikona hvězdičky na numerické klávesnici). S pomocí kombinace nástrojů pro výběr jako je Laso (L), Magnetické laso (A), Výběrový štětec (Shift + Q) a další, které naleznete na pravém panelu nástrojů, pečlivě vyberte objekt, který budete chtít na výsledné fotografii zachovat ostrý.

Postupný výběr hlavního objektu, který nebude rozmazán pohybovou neostrostí.jpg

Postupný výběr hlavního objektu, který nebude rozmazán pohybovou neostrostí.

Tip: Využívejte kláves Shift a Ctrl pro přidání, resp. odebrání, nových oblastí k již vytvořenému výběru.

Jakmile máte výběr hotov, není od věci si jej uložit – menu Výběr Uložit výběr. Budete si jej tak kdykoliv v budoucnu moci znovu nahrát do dané fotografie, jestliže by to bylo nutné.

Uložení výběru.jpg

Uložení výběru.

Tip: V některých případech se vyplatí použít i funkce Upravit výběr z menu Výběr. Hodit se vám mohou především možnosti Zvětšení/zmenšení výběru nebo Rozmazání hranice mezi vybranou a nevybranou oblastí.

Nyní výběr invertujte poklepáním na tlačítko Invertovat, nebo využitím klávesové zkratky Ctrl + Shift + I.

Inverze výběru.jpg

Inverze výběru.

Z menu Vylepšit zvolte funkci Rozmazat (Ctrl + 6). Z roletky Typ zvolte Směrové rozmazání. Podle předlohy změňte Sílu Směr rozmazání. V našem případě jsme zvolili Sílu rozmazání 21 bodů a Směr 105º. Nezapomeňte zatrhnout možnost Rozmazávat pouze vybranou oblast.

Volba Směrového rozmazání.jpg

Volba Směrového rozmazání.

Hlavní část úprav je hotová. Nyní byste se měli zaměřit na rozmazání kol. Toho docílíte podobným postupem jako při rozmazávání okolí. Pomocí nástroje Elipsový výběr (O) tedy vyberete rotující kola a funkcí Rozmazat vytvoříte ze statických kol kola v pohybu. Tentokrát však v roletce Typ zvolte možnost Rotace. Poslední problematickou část pak v případě našeho snímku tvoří krajina viditelná skrze okno. Tu bude třeba opět mírně rozmazat. Využít k tomu můžete naprosto stejného postupu jako při rozmazání okolí.

Finální snímek po provedených úpravách.jpg

Finální snímek po provedených úpravách.

Poslední aktualizace 10. června 2014

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře