Podzim jako fototéma

Přelom mezi letními horky a zimním tichem patří mezi nejoblíbenější část roku především u fotografů. Podzim totiž nabídne širokou škálu barev a přirozeného osvětlení, které jsou dobrým základem pro povedené snímky.

Hlavním lákadlem podzimu jsou především barvy, na ty byste se měli zaměřit při fotografování primárně. Nejlépe barvy vyniknou samozřejmě u specifických žánrů, jako je krajinná fotografie anebo zátiší. Podzimní portréty v exteriéru také patří mezi oblíbené, a to díky jemným a teplým odstínům na pozadí portrétované osoby, které vznikají v důsledku použití nízkého clonového čísla objektivu.

Nemusíte se však při focení bát ani černobílého provedení, to bude chtít trošku zkušeností, aby nebyly snímky ploché a bez atmosféry. Nebojte se v tomto případě při převodu experimentovat. Podobně jako u černobílé fotografie fungovaly barevné filtry pro zvýraznění či naopak potlačení vybraných barev, můžete při softwarových úpravách pracovat s mícháním kanálů (červená, modrá, zelená), které ovlivňují výslednou podobu snímku velmi podobně.

Typická ukázka podzimní krajiny, kde je součástí kompozice i mlžný opar, i s ním se dá na podzim kreativně pracovat
Typická ukázka podzimní krajiny, kde je součástí kompozice i mlžný opar, i s ním se dá na podzim kreativně pracovat

Technika je nepodstatná

Zaměříte-li se na podzimní krajinu nebo zátiší, je prakticky jedno, jakým fotoaparátem budete fotografovat. Pokud však zvolíte specifičtější žánr, jako je portrét, platí stejná pravidla, jako při fotografování portrétu – tedy použít objektiv spíše delšího ohniska (od 85 mm) a pracovat s menší hloubkou ostrosti – k tomu je ideální objektiv se světelností kolem F1,8-F2).

Citlivost snímače byste měli volit spíše nižší, a pokud váš aparát umí snímat do RAWu, určitě jej využijte. Při následném vyvolání totiž můžete velmi snadno ovlivnit výslednou podobu snímku. Při použití digitální zrcadlovky je na zvážení nasazení polarizačního filtru, který dokáže „pročistit“ scénu a vytáhne sytost barev.

Co fotit?

Pestrobarevné listí stromů, lesů či alejí je hlavní vábničkou pro oko fotografovo. Podzimní téma barevných je možné fotograficky uchopit buď zachycením celku (např. záběry na lesní porost, kde dominují stromy s barevným listím), polocelku (záběr na jeden dominující strom s barevným listím), nebo se můžeme zaměřit na detaily zajímavě zbarvených listů.

Podzimní listy není třeba fotografovat pouze na stromech, i ty co jsou na zemi, mají své kouzlo a jsou ideálním objektem pro zátiší. Při kompozici takového záběru byste měli dávat důraz na barevný kontrast fotografovaného listí a monochromatického pozadí.

Kontrast barevných listů a jednolitého pozadí s namodralým nádechem je velmi efektní - i takto málo stačí pro dobrou fotku
Kontrast barevných listů a jednolitého pozadí s namodralým nádechem je velmi efektní – i takto málo stačí pro dobrou fotku

Dalším námětem může být fotografie barevného listí na pozadí modré oblohy, pokud máte štěstí a nebe je jako vymetené bez bílých mraků, zato s krásně modrou barvou, pak je o efektní barevný kontrast postaráno. Ať už budete fotografovat cokoliv, velmi důležitá je kompozice, která nabývá při práci s barevnými kontrasty na důležitosti.

Tip pro focení

Při fotografování motivů založených především na hře barev je třeba, aby byly fotografie dostatečně kontrastní. Toho dosáhnete mírnou kompenzací expozice do mínusu – řádově v rozsahu -0,7 až -1 EV. Podexpozice, dávkovaná v rozumné míře, na fotografii zvýrazní barvy. Je však potřeba korigovat expozici s citem, aby nebyl snímek příliš tmavý, i když někdy může i v takovém případě vypadat působivě. Pozor si dejte naopak na přeexpozici, v jejímž důsledku vznikají ploché a nekontrastní snímky.

Při jemném zásahu do fotografie většina diváků-nefotografů neodhalí, že se jedná o HDR snímek, naopak budou unešeni atmosférou snímku
Při jemném zásahu do fotografie většina diváků-nefotografů neodhalí, že se jedná o HDR snímek, naopak budou unešeni atmosférou snímku

Jestliže si nejste vhodnou expozicí jistí a váš fotoaparát má funkci expozičního bracketingu, nebojte se ji využít. Velmi snadno tak pořídíte různě exponované snímky se stejným obsahem/záběrem. Při nastavení bracketingu volte spíše větší expoziční rozestup mezi snímky – 0,5 až 0,7 EV. Při použití expozičního bracketingu se přímo nabízí tvorba HDR fotografií, které mají velký dynamický rozsah.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *