Je pro vás RAW formát vhodný?

Obrazový formát, nazývaný RAW s sebou nese mnoho výhod a umožňuje kreativnější práci při zpracování snímku. Zda je RAW pro vás vhodným formátem, se dozvíte níže.

V digitální fotografii, podobně jako kdysi při fotografování na film, je nejdůležitější částí tvorby snímku světlo. V případě filmového materiálu světlo vykreslilo obraz na filmové emulzi, u digitálních fotoaparátů analogicky vykresluje obraz na ploše snímače. Po nasnímání filmu bylo třeba jej vyvolat a teprve poté jsme se mohli kochat naexponovanými snímky.

Jak vzniká snímek v digitálu?

U digitální fotografie je tento postup poněkud odlišný, i když ve své podstatě si zachovává stejné kroky. Jakmile je na snímači vykreslen obraz, fotoaparát převede tento obraz do jedniček a nul, které informují nejen o barvě, ale také o světlosti konkrétního pixelu snímku (zde ještě nemáme fotografii).

V dalším kroku je tato řada jedniček a nul převedena obrazovým procesorem na obraz, který odráží realitu a je již hotovou fotografií. O tom, jak bude obraz vypadat a že bude například červená opravdu červená, rozhoduje nastavení obrazového procesoru. To je obvykle dáno z výroby a vy můžete ovlivnit pouze některé parametry, jako je například vyvážení bílé či korekce expozice (zvláště u kompaktních digitálů). Veškeré ostatní úpravy můžete provádět později v počítači na již vyfotografovaném snímku.

Vyvolávání v počítači

Při snímání do formátu RAW je situace odlišná, na paměťovou kartu se totiž neukládají hotové snímky, které „vyrobí“ obrazový procesor, ale ukládají se zdrojová data – tedy ona řada jedniček a nul, které obrazový procesor zpracovává. Snímek v RAWu tak logicky na displeji neuvidíte, vidět na něm je pouze malý náhled ve formátu JPEG, který se společně s RAWem ukládá.

Samotná výroba snímku ze surových dat se provádí až v počítači, ve specializovaném programu – konvertoru – který pracuje prakticky stejně jako obrazový procesor ve fotoaparátu. To je také důvod, proč se formát jmenuje RAW, ve skutečnosti totiž nejde o žádnou zkratku, ale o anglický překlad slova „surový“ – abyste získali konečný snímek, musíte surová data zpracovat. Zásadním rozdílem mezi konvertorem a obrazovým procesorem je ale možnost nastavení jednotlivých parametrů a s tím spojené možnosti úprav a „ladění“ snímků. Nezanedbatelným rozdílem je také datová velikost souborů – zatímco v JPEGu bude mít snímek třeba 4 MB, surová data v RAWu ze stejného digitálu budou mít cca 9 MB.

02_raw_pred_a_poI v takovýchto případech vám formát RAW pomůže, přepaly a podexpozice do určité úrovně je možné jednoduše opravit

Jiný kraj, jiný mRAW

Podobně jako negativní filmy je možné koupit od různých výrobců, tak i práce s RAW daty má svá specifika. Do nedávné doby neexistoval jednotný standard, kterým by se výrobci digitálních fotoaparátů řídili a dali by tak k dispozici návod pro výrobce softwaru, jakým způsobem data zpracovávat. Jednoduše řečeno, každý výrobce digitálu používá svůj vlastní formát RAW dat a nesdílí jeho specifikace s třetími stranami (nezávislí výrobci softwaru).

To se projevuje na první pohled různými koncovkami souborů – NEF, NRW (Nikon), CRW (Canon), ORF (Olympus), PEF (Pentax), RW2 (Panasonic), ARW (Sony).  V druhé polovině roku 2004 přišla na trh společnost Adobe s formátem DNG (Digital Negative), který má otevřený standard a dodnes aspiruje na to, stát se standardním RAW formátem napříč všemi značkami. Zatím se tak ale nestalo a možnost ukládat data v tomto formátu nabízí pouze pár výrobců.

01_raw_zpsModul pro zpracování RAW souborů v program Zoner Photo Studio má sofistikované ovládání, podrobněji se s ním seznámíme v některém z dalších článků

Proč tedy snímat do RAWu?

Možná si teď pokládáte otázku, proč vlastně fotografovat do surového formátu RAW, když vám to pak přinese další starosti s jeho konverzí, zatímco v případě JPEGu máte přímo z fotoaparátu hotové snímky? Jenže ony starosti jsou také vyváženy nemalými radostmi!

Laicky řečeno formát RAW dokáže zaznamenat několikanásobně více barev a tím pádem také jemných barevných odstínů, přechodů a detailů. Díky tomu je možné provádět další méně destruktivní úpravy než u jiných obrazových formátů.

Další podstatnou výhodou je možná záchrana na první pohled nezachránitelných snímků, které jsou podexponované (příliš tmavé) nebo naopak přeexponované (příliš světlé). Rozsah takto zachránitelných dat není příliš velký, nicméně většinu „omylem“ zkažených snímků s ním jde zachránit. Stále tedy platí, že exponovat byste měli co nejpřesněji, konverze z RAWu v tomto směru může pomoci jako poslední záchrana.

Asi největším přínosem fotografování do RAWu je možnost aplikovat různá nastavení podle vlastního uvážení až v počítači. Nejčastěji si takto budete „hrát“ s vyvážením bílé (nežádoucí namodralý či žlutý nádech snímků již bude minulostí), s kontrastem (tmavší snímek s větší plastičností zvládnete jedním kliknutím) či s odstraněním chromatické vady (automaticky za vás konvertor odstraní fialové linie na kontrastních hranách).

Poslední aktualizace 7. prosince 2010

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře