Jaký objektiv na váš digitál?

To, že není možné nasadit libovolný objektiv na libovolný digitální fotoaparát, asi většina z vás tuší. Proč tomu tak ale je, a jaká úskalí s sebou výběr značky nese? To bude dnešním tématem.

Již v jednom z předchozích článků jsem zmiňoval, že výběr digitální zrcadlovky není pouze výběrem konkrétního kusu ale volbou celé značky. Takový výběr je třeba dobře rozmyslet, protože je obvykle doživotní, případně na dobu delší než krátkou.

Proč ovlivňuje velikost snímače objektiv?

V době, kdy se fotografovalo analogově a nejrozšířenějším médiem byl kinofilm o velikosti políčka 24×36 mm, se ustálilo označování objektivů, vztažené právě k této velikosti políčka pro záznam reality.

S nástupem digitálních technologií se však objevily zrcadlovky, které měly snímač menší plochy, než byla plocha kinofilmového políčka. To s sebou samozřejmě nese nutnou změnu ohniska, které není u jednoho objektivu shodné při nasazení na kinofilmovou a na digitální zrcadlovku.

O tzv. crop faktoru jsem již zběžně psal v článku o zrcadlovkách. Crop faktor v podstatě říká, kolikrát je třeba vynásobit fyzické ohnisko objektivu, abychom zjistili, s jakým ohniskem budeme pracovat při použití konkrétního modelu fotoaparátu.

Na obrázku vidíte rozdíly ve velikosti jednotlivých typů snímačů, všimněte si markantního rozdílu mezi prvním a posledním snímačem

Při nasazení kinofilmového objektivu na fotoaparát s menším snímačem, je totiž snímač schopen využít pouze část obrazu, kterou objektiv přenáší. V praxi to vypadá tak, že na snímač dopadá část světla, která projde středovou oblastí objektivu, to co zachytí krajní části objektivu již na snímači a posléze snímku není. Menší snímač zkrátka dělá jakýsi výřez z kinofilmového políčka, respektive je schopen využít menší oblast z kruhového obrazu, který zachytí objektiv.

Vzhledem k uvedenému je tedy nutné při nasazení objektivu na tělo fotoaparátu počítat s prodloužením ohniskové vzdálenosti o konkrétní délku. Výpočet virtuálního ohniska je poměrně snadný a v tabulce níže jsou uvedeny hodnoty pro tři standardní ohniskové vzdálenosti. Jelikož je možné některé objektivy používat jak na zrcadlovkách se snímačem kinofilmového políčka, tak i na zrcadlovkách s menším snímačem, drží se výrobci zažitého značení a uvádí fyzické ohnisko objektivu i u typů, které jsou určeny pouze pro zrcadlovky s menším snímačem (viz dále).

crop faktorvelikost snímačeohnisko 28 mmohnisko 50 mmohnisko 135 mm
1× (Nikon, Canon, Sony)36 × 24 mm – Fullframe – FF28 mm50 mm135 mm
1,3× (Canon)28,7 × 18,7 mm – APS-H36,4 mm65 mm175,5 mm
1,5× (Nikon, Pentax, Samsung)23,6 × 15,8 mm – APS-C42 mm75 mm202,5 mm
1,6× (Canon)22,5 × 15 mm – APS-C44,8 mm80 mm216 mm
1,7× (Sigma)20,7 × 13,8 mm – Foveon47,6 mm85 mm229,5 mm
2× (Olympus, Panasonic)17,3 × 13 mm – 4/3 nebo micro 4/356 mm100 mm270 mm

Proč nemůžu použít jakýkoliv objektiv?

Hlavním důvodem, proč není možné kombinovat objektivy mezi různými značkami fotoaparátů je způsob uchycení, každý výrobce používá odlišný bajonet. Výjimkou jsou Olympus a Panasonic a Samsung a Pentax, kteří sdílejí technologické know-how a používají jednotné bajonety. Na trhu najdete naštěstí i objektivy třetích stran, které jsou dostupné s různými bajonety, aby je bylo možné využít u všech značek zrcadlovek. Typickými zástupci jsou značky Sigma, Tamron, Tokina.

Druhým důvodem je fakt, že s rozrůstající se skupinou zrcadlovek formátu APS-C, vytvořili výrobci také zcela novou skupinu objektivů pro tyto zrcadlovky, které se vyznačují jednak menšími rozměry a především také menším průměrem čočky při srovnání se stejným ohniskem u kinofilmového objektivu. Důvod je jasný, objektiv může být skladnější a jeho cena nižší, protože obsahuje méně skla – podivejte se na úvodní obrázek článku, kde je tento rozdíl dobře patrný.

Objektiv s rozsahem 12-24 mm, kinofilmového formátu

Takovýto objektiv však není možné použít u zrcadlovky se snímačem velikosti kinofilmového políčka, na snímači totiž vykreslí kruhový obraz, neboť je konstruován pro záznam na menší plochu. V jistých případech může být navíc použití této kombinace i destruktivní, protože u některých APS-C objektivů zasahuje zadní stěna hlouběji do těla fotoaparátu a u fullframové zrcadlovky by mohlo dojít k poškození zrcátka.

Objektiv s rozsahem 12-24 mm, formátu APS-C, povšimněte si menší velikosti ve srovnání s předchozím sklem

Výrobci značí vhodnost objektivu pro APS-C zrcadlovky různými zkratkami, při koupi nového objektivu se proto nezapomeňte důkladně seznámit s vlastnostmi konkrétního kusu, zkouška objektivu na vaší zrcadlovce je pak samozřejmostí.

Poslední aktualizace 9. listopadu 2010

33 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Petr Březina

Komentáře