Jak vložit postavu do jiného prostředí

Vzít postavu z jedné fotky a vložit ji do druhé. A přesunout ji tak do jiné situace. I to pomocí pokročilých úprav zvládnete. S podobným sloučením fotek do jedné vám pomůže práce s vrstvami a s výběry. Podívejte se, jak takové vložení obrázku do obrázku provést.

Následující návod je souhrn běžných kroků, které se při podobném sloučení fotek do jedné používají. Ne vždy je musíte všechny využít, i když někdy se můžete dostat do tak složité situace, že ani postup níže nebude stačit. To už ale záleží na zkušenostech a zejména na prvním klíčovém kroku – výběru fotografií, se kterými budete pracovat.

Článek je určený pro lehce zkušenější fotografy. Tedy pro ty, kteří už znají základní práci s vrstvami a ovládají výběry.
bannermf_690x120

Výběr správných fotek pro sloučení do jedné

Ne všechny snímky jdou složit dohromady! Obecně můžeme říci, že často vybrané dvojice záběrů složit nepůjde nebo jejich kvalita nebude nijak vysoká. Musíte proto najít pozadí a k němu osobu (nebo jiný objekt) z druhého snímku tak, aby se na obou záběrech byly podobné tyto tři faktory:

  1. Výška, ze které se fotilo.
  2. Směr a styl světla.
  3. Vzdálenost od fotoaparátu.

Čím větší rozdíl v některém z těchto faktorů bude, tím divněji bude výsledek vypadat. A tím větší úsilí musíte vynaložit na zamaskování problémů.

Pokud je světlo jiné barvy (namodralé × žluté), příliš to nevadí. Ale pokud výrazně nesouhlasí výška focení, je to téměř neřešitelný problém.

V řadě případů si práci můžete ulehčit, pokud nepotřebujete postavu vkládat do pozadí celou. Bez nohou v záběru odpadnou problémy se stíny na zemi a obecně s interakcí osoby a okolí. Věrohodné sloučení fotek do jedné je tak mnohem snazší.

Vhodná kompozice pro vložení obrázku modelky do jiného obrázku

Kompozice modelky a pozadí, kde není vidět, na čem modelka stojí, je mnohem jednodušší.

Pro ukázku postupu jsem vybral fotografie, kde téměř souhlasí výška a vzdálenost, ovšem světlo je výrazně jiné – na moře svítí slunce zleva a zpoza fotoaparátu, kdežto modelka je zřetelně nasvícená světlem svítícím do objektivu.

Dvojice fotek pro sloučení do jedné

Dvojice fotek, ze kterých budeme vycházet.

Vložení modelky do fotky s pozadím

Asi nejrychlejší je nejprve otevřít fotku s pozadím a následně zvolit v menu Upravit položku Vložit ze souboru. Obrázek se objeví jako nová vrstva se zapnutým nástrojem Posun a transformace, takže jej hned můžete správně umístit. Je potřeba vybrat režim Změna velikosti. Ideálně hned upravte v panelu Vrstvy možnost Krytí vrstvy na 50 %. Uvidíte tak, jak je modelka umístěná. Jakmile pak začnete s úpravou velikosti, Krytí vrstvy už nemůžete změnit. Proto je potřeba udělat to hned. Po ukončení transformací Krytí samozřejmě můžete změnit zpět na 100 %.

Následně pokračujte s Obdélníkovým výběrem (M). Vyberte pouze modelku s menším okolím, zvolte možnost Invertovat výběr (Ctrl+Shift+I) a smažte zbytečné části vrstvy (Del).

Vložení obrázku modelky do obrázku s pozadím

Vložená modelka v nové vrstvě už s upravenou velikostí a se smazaným okolím, které nebude potřeba.

Výběr přesných hranic

Pro vybrání modelky z pozadí záleží na vašich preferencích a konkrétní situaci, jaké nástroje k tomu použijete. Naštěstí není potřeba přesnost na úrovni pixelů, protože chyby můžete odstranit později. Přesto je vhodné být v tomto kroku alespoň trochu pečlivý. Použil jsem nástroj Laso (L) a postupně kombinací menších výběrů jsem vytvářel celý obrys.

Tip: Pokud při vybírání pomocí výběrových nástrojů v Zoner Photo Studiu držíte Shift, nový výběr se přičte ke stávajícímu. Naopak s klávesou Ctrl se odečte.

Pokud netrváte na absolutní přesnosti, je lepší hranici mezi modelkou a pozadím udržovat uvnitř“ modelky – o kousíček užší sukni nikdo nezpozoruje, ale pokud by kolem ní byl vidět obrys z rákosí, tak jste dělali výběr zbytečně.

Po skončení výběru klikněte v panelu Vrstvy pravým tlačítkem na vrstvu s modelkou, zvolte menu Maska a v něm Odkrýt výběr.

Počáteční výběr modelky

Počáteční výběr a z něj maska modelky. Je vidět, že například kolem vlasů vpravo je zatím maska  nepřesná.

Vytvoření stínu pod postavou

Zde využijete už hotovou vrstvu s modelkou, kterou zduplikujete (pravé tlačítko na vrstvy v panelu Vrstvy a zvolit Duplikovat vrstvu). Máte teď nad sebou dvě identické vrstvy. Vyberte spodní a pomocí nástroje Posun a transformace (V) s nastaveným Režimem Deformace ji zkoste a posuňte tak, aby odpovídala stínům v okolí.

Přidání stínu.

Prvotní umístění stínu na zemi.

Poté stačí vybrat Upravit barvy (Ctrl+1) a snížit Jas i Kontrast na -100, čímž stín ztmavíte na úplnou černou.

Stín obvykle není zcela neprůhledný, takže pro danou vrstvu stačí nastavit Krytí zhruba na 80 %.

V tomto případě je třeba stín oříznout tak, aby byl vidět jen na kamenné kostce, což znamená v masce stínu jednoduše Štětcem (B) s černou barvou odmazat místa, která nemají být vidět. Protože má stín ještě pokračování na vodní hladině, zduplikoval jsem před touto operací jeho vrstvu a jednu z nich použil na „horní“ stín a druhou na „spodní“. Spodní stín je víc do modra, což pár pokusy nasimulujete pomocí nástroje Křivky (Shift+C).

Úprava vloženého stínu

Oba ztmavené stíny s opravenými konci.

Úprava nasvícení modelky

Pokračujte s úpravami světla tak, aby odpovídalo novým podmínkám. Původní ploché světlo by se mělo změnit na světlo zleva, což vyřešíte zesvětlením a ztmavením různých částí vrstvy s modelkou. V této fázi je jednodušší pracovat s grafickým tabletem, který je rychlejší a přesnější než myš.

Následuje trik, jak docílíte toho, abyste štětcem mohli malovat libovolný efekt. Zde je to zesvětlení a ztmavení, ale klidně by to mohlo být kreslení „do modra“, zvyšování kontrastu nebo cokoliv jiného.

Sice byste mohli použít Efektový štětec v režimu Jas, ale jeho použitím ztratí upravovaná místa kontrast. Proto jsem použil komplikovanější, ale mnohem obecněji použitelný postup.

Trik je v tom, že zduplikujete vrstvu s modelkou a na duplikátu provedete libovolné změny pomocí křivek, úprav barev a podobných nástrojů. Poté novou vrstvu schováte za neprůhlednou maskou (pravé tlačítko na vrstvu, položka Skrýt vše). Následně stačí Štětcem (B) kreslit bílou barvou tam, kde má být daný efekt vidět.

Je praktické efekt přehnat (například novou vrstvu zesvětlit mnohem víc, než je potřeba) a pak při kreslení štětcem použít nízké krytí v řádu jednotek procent. Efekt tak aplikujete postupně a v takovém množství, jaké se na konkrétní místa hodí.

Přetahy mimo oblast modelky nevadí, protože je kdykoliv odstraníte. Stačí si z originální vrstvy s modelkou „nasát“ masku do výběru (pravé tlačítko na masku, položka Přidat masku do výběru), výběr invertovat (Ctrl+Shift+I), vybrat masku vrstvy s přetahy a ty smazat (Del).

Úprava pomocí zesvětlení a ztmavení

Zesvětleni a ztmaveni pro efekt světla z jiného směru. Přetahy zatím nejsou smazané.

Pro tento krok je dobré znát další trik. Původní vrstva s modelkou se totiž rozpadla na tři vrstvy, které dávají smysl jen dohromady. Je třeba je opět složit dohromady.

Pouhé Sloučit dolů vám nabourá původní logiku práce. Tím by se z vrstvy vymazalo vše, co se nacházelo mimo masku. To znamená, že masku už v budoucnu nemůžete opravovat. To není ideální stav. Lepší je proto provést jinou posloupnost kroků, které nakonec vyústí v to, že na konci opět budeme mít vrstvu s modelkou včetně jejího okolí, a z ní je pomocí masky vyřezaná modelka samotná.

Postupoval jsem tedy takto: Na originální vrstvu s modelkou jsem použil funkce Přidat masku do výběru a poté Odstranit masku. V tuto chvíli musíte dávat pozor, abyste omylem nezrušili nový výběr obsahující původní masku. Poté jsem dvojitým použitím příkazu Sloučit dolů na obě vrstvy se zesvětlením a ztmavením získal jednu finální vrstvu s modelkou. Následně jsem zpětně vytvořil její masku v nabídce Maska příkazem Odkrýt výběr.

Sjednocení barevnosti postavy a pozadí

Modelka bývá obecně vyfocená s jinou barvou světla, než jakou má pozadí. Proto musíte sladit barevnost. Na následující fotce je dívka příliš fialová a málo kontrastní, proto postupně používám nástroj Křivky a Upravit barvy, abych se přiblížil podkladu.

Sjednocení barevnosti vrstev.

Sjednocení barevnosti pozadí a modelky.

Další drobné úpravy

Dále jsem vylepšil kontrast a stíny – ztmavil jsem dolní část sukně. Také jsem smazal maják z horizontu a lépe napojil nový stín na vodě.

V některých případech může být fotka s modelkou příliš dokonalá oproti zbytku fotografie, vznikla totiž zmenšením jiného snímku, má tak menší šum a je ostřejší. Proto můžete potřebovat i funkce Rozmazat (jen velmi lehce) a Přidat zrno.

Trénink dělá mistra

Jak už jsem uvedl na začátku, světlo na obou použitých fotografiích bylo výrazně jiné. Pro dokonalejší výsledek proto doporučuji využít záběry s vhodnějším světlem. Anebo více pracovat s úpravami přesvícených míst u hlavy a ramen. To už je ale za hranicí tohoto článku.

 

Každý začátek je těžký. S trochou cviku vám ale takové úpravy brzy půjdou od ruky a zaberou vám jen pár minut. Takže se rozhodně nebojte tento postup vyzkoušet. Stačí jen stáhnout Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma a pustit se do úprav.

Poslední aktualizace 17. srpna 2017

5 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Vít Kovalčík

Od začátku roku 2012 jsem na volné noze a živím se fotografií. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města. Jestliže vás moje snímky zaujaly, nebojte se navštívit mé webové stránky.

Číst všechny články.

Komentáře