7 rad, jak se vyhnout klišovitým pózám

Na dobré portrétní, módní nebo glamour fotografii nemusí být něco neobvyklého nebo šíleného, aby zaujala. Poslední trendy ukazují, že přirozené pózy jsou stále populárnější a ustupuje se už i od přehnaného žehlení pleti. Někdy je dost složité najít hranici toho, co je klišé a co ne. Proto si v tomto článku ukažme, čemu byste se při fotografování portrétů měli vyhnout.

Fotografování portrétových fotografií je poměrně rozšířené a oblíbené. Je proto naprosto přirozené, že převážně u začínajících fotografů se objevují fotografie s ne příliš lichotivým podáním portrétovaných osob. Často za to můžou právě násilné pózy, případně kompozice.

1. Hlavně přirozeně

Představa, že „umělecká“ fotografie musí být nějak zvláštní nebo jiná než běžná konvenční fotografie, je mylná. Dobrou portrétní nebo módní fotografii nedělá póza, ale spíš celkový pocit z fotografie, její zpracování a podání. Proto se už ani v módní fotografii složité pózy moc nepoužívají a jsou na ústupu.

Pokud fotografujete modelky a chcete, aby vypadaly svůdně a ne směšně, vyfotografujte je v tom nejlepším světle – v tom přirozeném i umělém.

Modelky také rozhodně nebudou vypadat svůdněji, když budou mít na fotografii „vykroucené“ končetiny do různých tvarů nebo když je budete fotit v místech, kde se lidé normálně neobjevují – a navíc když budou oblečeny v něčem, co je spíš směšné než přitažlivé.

Rozpadlá půda a modelka jenom ve spodním prádle. Tudy cesta nevede.jpg
Rozpadlá půda a modelka jenom ve spodním prádle. Tudy cesta nevede.

>> Přečtěte si také článek Jak pracovat s modelkou.

I když se to může zdát zřejmé, není překvapením, že všechny tyto faktory se potkávají poměrně často – a to klidně i na jedné fotografii.

2. Učte se z kritiky

Pokud takové fotografie budete kritizovat, zřejmě uslyšíte univerzální odpověď „Ale mně se to tak líbí“. Všechno však záleží na přístupu fotografa. Buď si z kritiky něco odnese, nebo ne. Ne každá kritika je taky trefná. Ale konstruktivní výtky člověka posunou dál, i když poslouchat je není vždycky příjemné.

Lehnout si na koleje opravdu není dobrý nápad.jpg
Lehnout si na koleje opravdu není dobrý nápad.

3. Nebojte se říct: „Takhle ne“

Kromě odpovědi „Mně se to tak líbí“ možná taky uslyšíte reakci „Ona to tak chtěla“. Uvědomte si však, kdo je fotograf a kdo se pod fotografii podepisuje. Vy, nebo modelka?

Stejně jako fotograf nemůže nutit modelku do něčeho, co ona fotografovat nechce, ani ona by neměla fotografa nutit do fotografií, které dělat nechcete, protože i takové snímky fotografa reprezentují. Špatná fotka může fotografa zbytečně připravit o další klienty, takže přemýšlejte dvakrát. Všechno je jen o respektu a domluvě.

4. Foťte tak, abyste se nestyděli stoupnout si místo modelky

Přesný návod na to, jak se vyhnout klišovitým pózám, neexistuje. Každý fotograf má jiný styl, stejně jako každá modelka je jiná. Obecně se proto zkuste zamyslet nad tím, zda byste i vy chtěli být na fotografii zachycení v takové póze, jakou předvádí modelka před vaším fotoaparátem – podobně jako světoznámý český fotograf aktů Jan Saudek nemá problém se svléknout před fotoaparátem.

Dodržujte staré moudro „Nečiňte druhým to, co nechcete, aby druzí činili vám“ a vaše fotografie budou rázem o dost lepší.

V takovémto „oblečení“ byste ven asi nešli. Mělo by to působit svůdně, ale nepůsobí.jpg
V takovémto „oblečení“ byste ven asi nešli. Mělo by to působit svůdně, ale nepůsobí.

5. Nekopírujte nekopírovatelné

Místo různých experimentů s pózami vsaďte na přirozenost a snažte se více zamyslet nad kompozicí v přirozeném prostředí. Není nezbytně nutné jít do extrémů, které častokrát působí směšně. Nesnažte se zbytečně kopírovat fotografie, na kterých je jasně vidět, že jejich produkce si vyžadovala nemalé náklady – ať už profesionální modelku, exotické místo nebo drahé a nepřístupné rekvizity.

Když jsem jako začátečník objevil hloubku ostrosti, myslel jsem si, že je tato fotografie dobrý nápad. Dnes bych to už neudělal.jpg
Když jsem jako začátečník objevil hloubku ostrosti, myslel jsem si, že je tato fotografie dobrý nápad. Dnes bych to už neudělal.

To, že na fotografii budete mít ferrari a modelku ve spodním prádle, nezaručuje, že taková fotka bude skvělá. Nekopírujte něco, co je na první pohled složité a na co nestačíte. Z největší pravděpodobností to bude působit lacině nebo směšně – a je to nejlepší cesta, jak se vaše fotografie může snadno ocitnout v některé z vtipných kompilacích typu „kopie není originál“, které obletí sociální sítě a pobaví všechny, jenom ne vás.

Fotografie postrádá smysl a nemá žádnou výpovědní hodnotu.jpg
Fotografie postrádá smysl a nemá žádnou výpovědní hodnotu.

6. Ušijte pózy na míru

Póza, kterou jste viděli někde v časopise, nejde univerzálně použít na každou modelku. V časopise možná póza dlouhonohé modelce slušela, ale modelka, kterou máte vy před sebou, měří 162 centimetrů. Póza „ušitá“ pro modelku s jinými proporcemi jí prostě slušet nebude.

Proto vždycky přizpůsobujte pózy modelkám přímo na míru. Potlačte nedostatky a vyzvedněte přednosti. Vhodnou pózou se toho dá zcela jednoduše dosáhnout.

Nesnažte se ani nic zakrývat, i to se dá lehce poznat – zvlášť pokud fotografujete silnější modelku. Vyfotografujte ji tak, aby to byla ona a na nic si nehrála. Přirozenost je ta nejschůdnější cesta, kterou se můžete vydat.

7. Učte se z chyb

Pokud jste v některých z výše uvedených fotografií poznali ty vaše, neznamená to, že jste špatný fotograf. Každý jednou začíná – i já. Celý život se učíme novým věcem a hledáme nové způsoby. A ani fotografování není výjimkou.

Je lepší se poučit z chyb jiných než z těch vlastních. Ovšem své chyby si zapamatujete důrazněji a z odstupem času se budete usmívat podobně jako já, když jsem prohledával svůj archiv a hledal klišé pózy, které jsem kdysi dávno nafotil.

>>  Začínáte nejen s focením, ale také s úpravou fotek? Přečtěte si také článek Čemu se vyhnout při úpravách fotek.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMajo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. V roce 2016 jsem začal studovat na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Ve volné tvorbě se zaměřuji převážně na konceptuální fotografii, profesně fotografuji převážně reklamní snímky. Více naleznete na mých stránkách: www.majoelias.cz nebo instagramu majo_elias.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *