Proměňte dynamiku ve svůj prospěch aneb jak fotit pohyb a využít rozmazání

Proměňte dynamiku ve svůj prospěch aneb jak fotit pohyb a využít rozmazání

Spousta lidí se na fotkách snaží pohyb dokonale zmrazit, občas se ale vyplatí udělat výjimku. Focení pohybu totiž může být i kreativnější. Stačí využít pohybovou neostrost. Podívejte se, jak fotit pohyb ve 3 odvětvích, kde může být rozmazání plusem.

Dynamika patří například ke sportu nebo k reportáži. A díky dlouhým expozičním časům je i každá noční fotografie svým způsobem časosběrem uloženým do jednoho obrázku. Ve všech těchto případech můžete kreativně využít pohybovou neostrost a snímanou scénu tak výrazně oživit.

Sport a kreativní focení pohybu? Zkuste panning

Pohyb a sport k sobě neodmyslitelně patří. Právě na sportovních událostech najdete řadu uplatnění pro techniku, která se jmenuje panning.

Při panningu zaostříte na pohybující se předmět a zaostřený ho v hledáčku sledujete až do zmáčknutí spouště. Nejen že díky tomu objekt neztratíte ze záběru, ale při dostatečně dlouhém času expozice dosáhnete rozmazaného okolí.

Faktory ovlivňující sílu efektu jsou kromě zmiňované doby otevřené závěrky i relativní rychlost předmětu vůči pozadí.

Svou roli hraje u panningu i použité ohnisko objektivu a vzdálenost od předmětu zájmu. Obecný návod na výběr expozičních hodnot sice neexistuje, ale po pár pokusech sami zjistíte, jaká kombinace vám umožní s experimentem uspokojivě pracovat. Navíc existuje několik obecných doporučení, která vám pomůžou.

Je zřejmé, že snáze necháte rozmáznout ruku smečujícího volejbalisty nebo blízký průjezd závodního automobilu než zápolení plachetnic na klidné vodě. Obzvlášť za slunečného dne se ale velmi snadno dostanete do situace, kdy vám zejména automatické režimy nedovolí expoziční časy dostatečně prodloužit.

Nehledejte v tom žádnou chybu, protože přesně takto se přístroj chovat má. Dokonce i za zhoršených podmínek většinou nejprve upraví clonové číslo, potažmo zvýší citlivost (při Auto ISO). Teprve když už nezbývají jiné možnosti k vyvážení expozice, sahá automat na čas. Osobně bych se tedy plné či programové automatice pokud možno vyhnul.

Jak fotit pohyb: panning.
Využití panningu při focení sportu, v tomto případě biatlonu.
Canon EOS 400D, Tokina 12-24 mm f/4.0, 1/20 s, f/13, ISO 200, ohnisko 14 mm (EQ 35: 22 mm)

Při focení pohybu je lepší využít další režimy. Nabízí se úplná kontrola v případě nastavení manuálního režimu (M) nebo o něco jednodušší práce s prioritou času. V případě panningu je dobré začít u časů snadno udržitelných v ruce a postupně zkoušet déle otevřenou závěrku – až do momentu, který bude po technické i vizuální stránce zdařilý.

Majitelé kompaktů, které nemůžou expozici přímo ovlivnit, pak sníží množství světla dopadajícího na čip například použitím šedých filtrů.

Panning navíc můžete také simulovat v počítači. Stačí v Zoner Photo Studiu X označit pozadí a použít na něj směrové rozmazání.

Jak fotit pohyb při fotografování krajiny

Napadlo vás někdy, proč s sebou krajináři často nosí tolik výbavy? Zaaretování vhodné kompozice umožní fotografovi soustředit se pouze na zkrocení samotné techniky, což je důležité hlavně tehdy, když déle čekáte na správné světlo.

Dalším důvodem je fakt, že s fotoaparátem na stativu podstatně lépe vyřešíte panoramatické záběry. A také získáte víc možností, jak pracovat s expozičními časy.

Jak fotit pohyb: vodopád s dlouhou expozicí.
Podzimní vodopád s využitím dlouhé expozice.
Canon EOS 400D, Canon EF 50 mm f/1.8, 6 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 50 mm (EQ 35: 80 mm)

Představte si dramatický pohled do krajiny s rozmanitými strukturami na nebi. Takový obraz může být sám o sobě zajímavý, v některých místech ale může být až příliš konkrétní. Mám na mysli často se objevující nekonečnou hloubku ostrosti, která může odvádět pozornost od zajímavého prvku v krajině třeba právě k obloze.

Právě v takovém případě se hodí nebe přirozeně rozmazat prodloužením expozičního času.

Doba potřebná k vymazání struktur se liší podle typu oblak. Někdy pro takovéto fotografování pohybu stačí pár desítek vteřin, jindy potřebujete celé minuty. Takto dlouhé otevření závěrky ale znamená i přítomnost spousty světla. A to je v tomto případě nežádoucí.

Můžete proto počkat do setmění. Ztratíte tak ale intenzitu nasvětlené scény i její přirozené kouzlo. Lepší variantou je přiclonění. I v tom případě ale půjde o kompromis, protože možnosti clonového čísla nejsou nekonečné. Pokud navíc zvýšíte clonu příliš, začnete ostrost paradoxně ztrácet. Světlo se totiž při průchodu zmenšeným otvorem ohýbá oproti původnímu směru a dostává se do geometrického stínu lamel objektivu.

Pro focení pohybu mraků je proto nejlepší použít filtr neutrálně šedé barvy, který nasadíte před objektiv. Na trhu se potkáte se sklíčky, které díky prodlužovacímu faktoru dokáží expozici posunout až tisícinásobně.

Mějte ale na paměti, že u filtru s takto nízkou propustností bývá problém s ostřením. Proto je nejlepší zaostřit automaticky ještě před jeho nasazením a poté přepnout na manuální ostření (pokud je k dispozici).

Jak fotit pohyb: porovnání snímků vody s odlišným expozičním časem.
Odlišné expoziční časy s tekoucí vodou. Vlevo: Canon EOS 400D, Tokina 12-24mm f/4.0, 1/2 s, f/4, ISO 400, ohnisko 18 mm (EQ 35: 29 mm). Vpravo: Canon EOS 400D, Tokina 12-24mm f/4.0, 13 s, f/9, ISO 100, ohnisko 18 mm (EQ 35: 29 mm)

Tuto techniku využijete také při fotografování pohybu vody. Podle rychlosti toku může prodloužení závěrky už na jednotky vteřin přinést efekt, pro který se vžilo označení „mlíko“. Záleží především na oku a vkusu fotografa, kolik kubických metrů nechá v záběru protéct.

Noční fotografování pohybu

Výhodou nočního fotografování je bezpochyby nedostatek světla, který posouvá snímání k delším expozicím. To, co bývá u běžné scény největší výzvou a překážkou, je zde vyslyšeným přáním.

Oceníte to například při focení ve městě, kde při procházení setmělými ulicemi odhalíte mnoho vděčných témat. Křižovatky, uzly dálnic nebo tramvajové pásy – to je v každém okamžiku hra světel.

Osvědčilo se mi nefotit za hluboké noci, ale krátce před východem či po západu slunce. Kontrast mezi světly a stíny totiž ještě nebývá tak výrazný. Díky tomu se vyhnete problémům s dynamickým rozsahem.

Jak fotit pohyb: světla v noci.
Světla nočního města v pohybu. Canon EOS 400D, Canon EF 70-210mm f/3.5-4.5 USM, 67 s, f/16, ISO 100, ohnisko 210 mm (EQ 35: 336 mm)

Také při fotografování pohybu v noci platí zmíněná pravidla o významu stativu. Ideálně v kombinaci se samospouští. Můžete investovat i do dálkové spouště, díky které se pak nemusíte bát nechtěného roztřesení fotoaparátu.

Oceníte to zejména při práci s režimem Bulb (B). Najdete ho ve všech aparátech střední a vyšší třídy a jeho kouzlo je v tom, že závěrka je otevřená tak dlouho, dokud držíte spoušť zmáčknutou.

Nebojte se nepovedených fotek

Pokud vás i po delším snažení bude provázet neodbytný pocit, že se kýžený výsledek nedostavuje, zůstaňte v klidu. I focení chce svůj čas a například u panningu je potřeba na to opakovaně myslet. Ani mistři oboru nejsou neomylní a nemusí se jim fotka povést na první dobrou.

Každá situace navíc vyžaduje trochu odlišný přístup a nastavení, proto se s vyšším podílem nepoužitelných obrázku už dopředu počítá. Koneckonců digitální éra nám v tomto ohledu vychází vstříc.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorJiří Zach

Díky zálibě ve sportovní střelbě se ke spoušti dostal ještě dřív, než vzal poprvé foťák do ruky. A i když jeho první alba byla na kinofilm, větší zájem přišel až s digitální érou. Fotíval školní výlety, víkendové akce přátel, později začal brát aparát na sport i do krajiny. Nerad strojí fotografované scény, zato dokáže ocenit, s čím přijde sama příroda. Fandí přirozenému světlu, naopak ozářené horizonty nočních měst jsou pro něj noční můrou. Snívá pod hvězdnou oblohou, teda jen když není příliš velká zima, nepřekáží Měsíc nebo zrovna netrucuje počasí. I bez ryze astronomické techniky se stále nechává překvapit, s čím novým potemnělé nebe přijde a snaží se posouvat limity ve sbírání toho stále vzácnějšího vzdáleného světla na čip.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *