Jak fotit módní produktové fotografie

Jak fotit módní produktové fotografie

Propagace módních produktů je fotografický obor sám o sobě. Je k němu zapotřebí spousta věcí. No a my si pro vás připravili “návod”, jak na takové focení. A to na konkrétním příkladu z naší dílny, na naší nové kšiltovce s logem Zoner Photo Studia. 

Focení módního produktu je poměrně komplexní disciplínou, jelikož se jedná o produktové, ale zároveň portrétní focení, které prezentuje nejen vaši práci, ale hlavně prodává onen produkt. Začneme tedy tím, co takové focení obnáší a co k němu budete potřebovat:

  • Nejdůležitější je samozřejmě produkt samotný.
  • Nesmí chybět model/ka, na které produkt prezentujete. 
  • Lokace odpovídající “tématu” produktu. (Letní šaty asi nebudeme fotit v punkrockovém doupěti. 😀)
  • Důležitý je také čas, odpovídající tématu. 
  • Samozřejmostí je technické vybavení.  
  • A nezapomeňte na personální zajištění.

Produkt 

Hlavním aspektem produktového focení je mít k dispozici produkt, který budete fotit. První variantou je, že fotíte produkt někoho jiného jako zakázku. V tom případě je důležité včasné dodání produktu ze strany klienta a jeho přesné instrukce a požadavky k focení. 

Další možností je, že se chystáte svou značku podpořit doplňkovým výrobkem, ať už je to odznáček, ponožky, tričko, nebo jako v našem případě kšiltovka. Pokud je toto váš případ, můžete si produkt, tak jako my, nechat vyrobit firmou dle vašeho přání. Což je relativně rychlá varianta a ideální i pro více typů nebo kusů produktu.

Jste-li domácí kutil a kreativec, co má rád ruční práce, můžete si pořídit čistý produkt bez ničeho a doplnit ho potiskem ve vlastní režii. 

módní produktové fotografie

Když už produkt máte, nezapomeňte ho před focením zkontrolovat kvůli případným vadám. 

V našem případě, jsme si objednali nejprve dva testovací kousky, právě kvůli kontrole vad a spokojenosti s provedením a materiálem. Cca 14 dní od testovacích kusů dorazila i zásilka kšiltovek k prodeji, a protože jsme chtěli nejdříve vyzkoušet, jaký bude o kšiltovky zájem, objednali jsme pouze 50 ks.

Model/ka

Když už máte připravené produkty, můžete začít plánovat focení. A k focení módních produktů, je ideální mít modela či modelku, na kterém produkt ukážete. 

My jsme pro focení chtěli mít pár, aby jejich spolupráce byla na fotkách i videu co nejpřirozenější. Náš fotograf zveřejnil poptávku na svých sociálních sítích, včetně specifik, která jsme po modelech požadovali. Dvojice, kterou jsme si vybrali, neměla sice žádné předchozí zkušenosti, ale i přesto jim šlo focení velmi dobře. Navíc sebou vzali svého psího kamaráda, který se nakonec focení také zúčastnil.

módní produktové fotografie

Pokud tedy budete pro své focení shánět modely, můžeme určitě doporučit zveřejnit poptávku na sociálních sítích. Nebojte se přidat konkrétní požadavky. My modely požádali, aby na focení přišli již nachystaní, a tak jsme nemuseli poptávat maskérku ani kadeřnici. Pokud se takto domluvíte předem, ušetří vám to čas potřebný k focení. 

Velmi záleží na tom, co chcete fotit za produkt. Pokud máte konkrétní stylingovou představu, je určitě dobré si předem zamluvit i maskérku a kadeřnici. Naše focení bylo spíše lifestyle, proto nebylo potřeba nic složitého. 

módní produktové fotografie

Lokace a čas

Velmi důležité je vybrat správnou lokaci, která bude produkt podtrhovat, zdůrazňovat, nebo s ním naopak může být v kontrastu. V posledním případě dávejte pozor, aby vše dávalo smysl.

My si pro lifestylové focení vybrali moderní kancelářský komplex se zelení v Office parku Vlněna. Zde zpravidla není potřeba žádných speciálních povolení. 

Předem si zajistěte případné povolení pro focení ve vámi zvolené lokaci. 

Kvůli měkkému světlu jsme vybrali čas mezi 19-21 hodinou, což nám krásně vyšlo i na zlatou hodinku, a tak jsme nemuseli využít externí světla. Námi zvolený komplex měl také další přidanou hodnotu, a to, že v pozdějších hodinách se zde již nepohybuje moc lidí.

módní produktové fotografie

Technické vybavení

K technickému vybavení samozřejmě patří foťák, popřípadě stativ, odrazka a v případě špatné světelnosti i doplňková světla.

Náš fotograf šel cestou minimalismu. Zvolil tedy jeden objektiv s univerzálním ohniskem 50mm f/1.4 a jedno tělo Sony a9. Vzhledem k možnosti si přizpůsobit vzdálenost od modelů nebylo třeba přehazovat objektivy a s padesátkou (objektiv 50mm f/1.4) se dalo nafotit vše od celků až po detaily. 

Fotili jsme v podvečer a mimo přímého slunce nebylo třeba využít externí světla nebo stínit. 

Protože jsme chtěli sekci doplňkových předmětů podpořit multimediálně, bylo zadáním i vytvořit krátký sestřih z natáčení s video upoutávkou na nové produkty. Kameraman měl dle zadání vytvořit cca minutové video. 

Personální zajištění

Součástí takto komplexního focení může být i personální zajištění. Na našem focení se podílel fotograf, kameraman, 2 modelové a kolegyně z marketingového týmu. A také psí pomocník 😀. Kameraman měl předem připravený scénář videa i scén, které chtěl na místě natočit a poté už jen sbíral materiály. 

Fotograf si na místě korigoval modely tak, aby získal nejlepší možný snímek. Koordinátorka z marketingového týmu zadávala požadavky na fotky dle jejich účelu a současně asistovala k focení dle potřeby. 

módní produktové fotografie

Takový člověk na place má významnou roli, a jeho přítomnost v týmu je velmi praktická a často žádoucí. Pohlídá, zda je pro budoucí materiál vše připraveno, zda se fotí i natáčí dle požadavků a zadání firmy a scénáře. Fotograf s kameramanem tak mají jistotu, že na nic nezapomenou a mohou se plně soustředit na kompozici a nastavení dílčích parametrů snímků od rekvizit přes světlo až po nastavení svých audiovizuálních zařízení. 

Focení zakázky

U focení je dobré si vytyčit stěžejní snímky, podle kterých budete navigovat modela, aby produkt správně prezentoval. Pokud fotíte produkt jako zakázku, řiďte se pokyny zadavatele. Náš požadavek byl vytvoření jednotné série fotek, které budou použitelné samostatně (např. na webové stránky) i dohromady. 

Stěžejní snímky mohou být: 

  • Logo na produktu – celek, jeho detail, zajímavý úhel, využití světla, odlesků, atd.
  • Tvář, postava, ruce s produktem – v případě oblečení zvolit úhel, kde vynikne střih, délka, rukávy, nohavice, límeček, atd. 
  • Celky na produkt v akci – např. kšiltovky v ostrém slunci se stínem v obličeji. Tričko při běhu, atd.
módní produktové fotografie
  • Celky na produkt v klidu – produkt lze fotit i ve studiu bez modela, pouze na figuríně, ale s největší pravděpodobností si pak kupující dostatečně nepředstaví, jak vypadá produkt reálně. 
  • Příběh – kupujícím se produkty líbí, pokud za produktem vidí příběh. Uveďte tedy produkty do děje. Vystavte jednoduchý příběh. 

Stěžejní snímky vám při focení pomohou v kontrole, jestli ve své sérii fotek máte skutečně vše, co požaduje zadavatel. Nezapomínejte vše fotit z několika úhlů. Pokud chcete scénu s konkrétní pózou, je dobré znát pokyny, které pomohou k vizuálně lepším výsledkům.

Úprava fotek je ve většině případů již stanovená v zakázce, a tak je dobré se jí držet. Naší představou bylo lifestylové focení, a proto byl požadavek na jednotný styl úprav s vyšším kontrastem a jasnými barvami.

módní produktové fotografie

Pro editaci fotek v Zoner Photo Studiu je skvělý pomocník modul Vyvolat, protože jsme upravili jednu fotku podle našich představ a následně úpravy zkopírovali a vložili na celou sérii. Pak už jen stačí kontrola fotek jednu po druhé a ladit ořezy, expozici a vyrovnání bílé, protože automatika a proměnlivé podmínky prostředí občas dělají rozdíly výsledků. 

Řešíte-li zakázku focení na jakékoli doplňkové produkty, nebojte se, jistě to zvládnete a my vám přejeme hodně štěstí. 🙂

Rozšiřte i vy svůj šatník správného fotografa o naše tričko nebo novou kšiltovku. A nezapomeňte si stáhnout Zoner Photo Studio X na 7 dní zdarma ať můžete své fotky produktů jednoduše upravit.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVanda Vyoralová

Jsem editorkou Milujemefotografii.cz a focení se věnuji prakticky od dětství, kdy se mi dostal do rukou první fotoaparát a já fotila květiny na zahradě. Na střední škole jsem se začala skrze fotoaparát zaměřovat na detaily, které mohou být lehce přehlédnutelné. Zlomová pro mě byla maturitní práce z fotografie, která vyobrazovala praskliny v ledu vypadající jako větve stromů. Od té doby se nejvíce zaměřuji na fotografie krajin a hledání právě takových detailů a změn tvarů v přírodě. Mimo fotografie se věnuji kresbě vlastních ilustrací formou tečkování.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *