VIDEO: Efektní světelné pruhy – jak je snadno vytvořit a využít při focení

00:03:30

Světelné pruhy napomáhají kompozici, tvoří příběh a otevřou vám spoustu tvůrčích možností. Přečtěte si, jak je vytvořit klidně i v domácích podmínkách. Potřebujete k tomu jenom pár základních věcí, které doma určitě najdete. Inspirujte se, určitě při focení vymyslíte i spoustu dalších triků, které budou vypadat dobře.

Pruhy světla vznikají v místech, kde je něco ve vzduchu. Kouř, mlha, prach, pára… To jakýkoliv paprsek světla zvýrazní a vytvoří pruh. V interiéru je nejpraktičtější používat mlhu. Pak už stačí jen směrové světlo, přes něco svítit a tvorba může začít.

Dobré a levné světlo? Obyčejná kapesní svítilna

Samozřejmě by bylo profesionálnější použít nějaké silnější trvalé nebo zábleskové světlo. Ale chtěli jsme tento návod postavit tak, abyste mohli postup vyzkoušet i s věcmi, které najdete doma.

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Kapesní svítilna na stativu může někdy nahradit studiové světlo.

Použili jsme obyčejnou LED kapesní svítilnu za pár stovek, kterou jsme připevnili jednoduchým držákem na stativ. Výhodou je, že je u ní možné regulovat šířku paprsku pomocí přepínání v přední části svítilny. To ale není nic převratného, tuto vlastnost mají baterky odjakživa. Díky tomu je možné vytvořit směrové světlo a tím pádem i paprsky.

A v neposlední řadě jsme celou místnost vyplnili mlhou. Fungovalo by to i s kouřem, párou nebo prachem, ale mlha je jistota a dá se v ní dobře dýchat v interiéru. Mlhostroj je na focení paprsků tedy asi jediná věc, kterou nejspíš nenajdete doma. Nicméně není to zase tak velká investice. 

Obejdete se ale i bez stroje na mlhu. Pokud chcete portréty založit na stínech, ne na světelných pruzích, přečtěte si článek Jak vytvořit působivý portrét přes žaluzie.

K jednoduchému efektu stačí děravá krabice

Na druhý stojan jsme připevnili proděravěnou kartonovou krabici. Tady platí pravidlo, že čím větší, tím lepší. S tímto rozměrem jsme trochu bojovali, protože hrany, kde končí krabice, byly zřetelné a při komponování to stálo více úsilí to schovat. Ale objevilo se hned několik řešení, co s tím. 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Děravý karton na stojanu je velmi levný stínící prvek.

První jednoduché řešení nevzhledné krabice je zvolit směr focení kolmo, kde paprsky zachytíte zboku. Tím pádem zdroj světla vůbec není v záběru. 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Při focení zboku není zdroj světla vidět.
Nikon Z6, 24mm f1.4, 1/250, ISO 1250.

V dalším případě jsem fotil z větší dálky. Pak se dá celý karton schovat za modelku a zde by teoreticky stačilo, kdyby byl menší. 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Paprsky schované za modelkou.
Nikon Z6, 50mm f1.4, 1/125, ISO 640.

Svítilna tedy u většiny fotek tvoří backlight. Z druhé strany na prosvícení obličeje jsem použil moje oblíbené tyčové světlo. 

Stačí kapesní svítilna na takový efekt? Bohatě!

Na tento typ focení není nutné mít extra výkonné světlo. Naopak, je to vlastně nežádoucí. Když jsem nastavil svítilnu na plný výkon, odráželo se světlo od kartonu zpět, pak od zdi a celkově to místnost vyplnilo nechtěnými odrazy, protože stěny byly světlé. Vyřešilo by to mít tmavé stěny, ale to doma většinou nikdo nemá. Takže jsem svítilnu nastavil na poloviční výkon. 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Pro jemné paprsky není potřeba extra silné světlo.
Nikon Z6, 24mm f1.4, 1/250, ISO 1250.

Při focení blízko u kartonu vznikl logicky problém, že je vidět kromě paprsků i konstrukce naší „umělecké instalace“. Na druhou stranu vám focení přímo u děravé plochy dává více tvůrčích možností. Takže v tomto případě muselo přijít na řadu retušování. Jinak by to ale šlo vyřešit tmavší a větší plochou kartonu.

Každopádně ani retušování není žádný problém, v Zoner Photo Studiu X se dá zvládnout na pár kliknutí. Pokud nevíte jak na to, pomůže vám článek Jak z fotek odstranit dráty, odpadky a další objekty? Pomůže vám retuš

Někdy je potřeba zamaskovat prostředí až v počítači.
Nikon Z6, 24mm f1.4, 1/125, ISO 1250.

Pruhy z žaluzií – nemusíte čekat na slunce

Druhou část focení jsme věnovali žaluziím. Je to celkem běžný efekt. Žaluzie dělají prostě proužky. Pokud je máte na okně a do toho okna svítí, můžete docílit zajímavých efektů. 

Pokud ale nechcete spoléhat na venkovní světlo a nebydlíte v přízemí, takže nemůžete svítit do okna zvenku, je tu další možnost – připevnit žaluzie na stojan (stejně jako karton).

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Baterka na stojanu, žaluzie na stojanu.

Vytvoříte tak pravidelné proužky. Zde jsme pro změnu svítili skrz žaluzie do obličeje a svítilna tak tvořila hlavní světlo (keylight). 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Pruhy v obličeji vzniknou při svícení napřímo.
Nikon Z6, 50mm f1.4, 1/250, ISO 1250.

Při focení zboku dále od žaluzií je atmosféra temnější, obličej je světlem rozdělen na poloviny. 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Boční svícení zastíní půl obličeje. 
Nikon Z6, 50mm f1.4, 1/250, ISO 1250.

Dále se také nabízí focení podél žaluzií, tedy v pravém úhlu na směr světla. To jsem záměrně fotil z úrovně té lišty žaluzie, která vede směrem k oku, protože to kompozičně dává smysl a strhává pozornost směrem, kterým potřebuju. 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Při focení podél žaluzií kompozice směřuje k očím.

Siluety v protisvětle fungují i u žaluzií

Proužky na obličeji nejsou to jediné, co se s žaluziemi dá tvořit. Stejně jako v první části jsme fotili i přímo proti světlu.

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Zákulisí z focení siluety.

Protože žaluzie nevypadají tak špatně jako děravá krabice, není tady potřeba pozadí zakrývat nebo upravovat. Při vypnutí druhého světla vzniká vcelku zajímavá silueta

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Když vypnete přední světlo, vznikne silueta.
Nikon Z6, 24mm f1.4, 1/160, ISO 400.

Jevištní světlo? Opět stačí malá baterka

Poslední a vlastně nejjednodušší světelný pokus byl o vytvoření jednoduchého světelného kužele. Tedy nesvítili jsme už přes nějaký předmět, ale prostě napřímo.

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Backlight kuželovitého světla pomocí svítilny.
Nikon Z6, 24mm f1.4, 1/125, ISO 160.

Toto svícení může připomínat živý koncert nebo policejní pátrání… Záleží na kontextu a vaší fantazii. Vždycky je ale hlavní motiv na konci kužele. To pomáhá kompozici a strhává pozornost diváka.

TIP: Světelné kužely využijete v různých žánrech. Podívejte se třeba na článek Zločin kvete po setmění! Aneb jak na focení ve stylu filmu noir

Hlavní světlo a protisvětlo jsou postavené přímo naproti sobě. To vytváří dramatický dojem. 

Efektní světelné pruhy: jak je snadno vytvořit a využít při focení
Přímé protisvětlo z úhlu zvýrazní obrysy a tvoří kompoziční prvek.
Nikon Z6, 24mm f1.4, 1/125, ISO 160.

Vytáhněte ze šuplíku obyčejnou baterku a tvořte! Možností je spousta, stačí se inspirovat a pustit se do toho. 

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorMatěj Liška

Nejraději fotím lidi. Svatby, portréty, maturitní tabla, plesy… Vyhledávám protisvětlo, baví mě různé varianty svícení a používám raději kratší objektivy. Mám rád svůj Nikon, kytaru a kebab. Fotky najdete u mě na webu nebo na Facebooku.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *