Retuš portrétů: jak dosáhnout dokonalých portrétních fotografií

Kvalitní retuš portrétu nemusí znamenat pouhé odstranění několika pupínků. Dá se dělat i komplexně a její součástí je několik různých procesů, které vedou k profesionálnímu portrétu. Podívejte se, jak vylepšit nejen pleť, ale i ostatní části obličeje tak, aby byly vaše portrétní fotografie co nejlepší.

Retuš portrétů: jak dosáhnout dokonalých portrétních fotografií

Při úpravách myslete na to, že i po retuši by měl portrét působit přirozeně a uvěřitelně. S intenzitou úprav to proto nepřehánějte.

Retuš si můžete vyzkoušet na následujícím ateliérovém portrétu, který jsme nasvítili dvěma softboxy téměř z 90° z obou stran. Spíš než jemné vyhlazující je tak světlo dramatické a kontrastní. O to viditelnější jsou pleťové nedostatky. Můžete si tak vyzkoušet několik úprav.

Stáhněte si tedy snímek v plné velikosti (klikněte pravým tlačítkem, Uložit odkaz jako …) a pusťte se s námi do editací. Ukážeme vám, jak portrét upravit a zachovat přitom přirozenou strukturu pleti, abyste ze slečny neudělali voskovou figurínu.

Reruš portrétů: originální snímek

Při úpravách postupujte následovně:

  • Začněte celkovým vyhlazením, které zjemní strukturu pleti. Je možné, že některé méně zřetelné nedostatky vyřešíte už touto úpravou a ulehčí vám to práci.
  • Následně vyretušujte větší vady a pokračujte těmi menšími.
  • Nakonec vylepšete ještě oči, případně zuby nebo rty.

Veškeré úpravy zvládnete v modulu Vyvolat v Zoner Photo Studiu X.

Základní vyhlazení celé pleti

Prvním krokem bývá plošné zjemnění celé pleti pomocí Vyhlazovacího štětce (U), který najdete v pravém panelu s nástroji. Tento nástroj funguje na bázi frequency separation – oddělení informací o tonalitě a barvách (nízké frekvence) od detailů a textur (vysoké frekvence) do dvou samostatných pomyslných vrstev.

Klikněte na něj a pokreslete s ním všechny volné plochy pleti, které chcete zjemnit. Naopak vynechejte:

  • vlasy,
  • oči,
  • rty
  • a obecně všechna místa s ostřejšími rysy.

Tyto části obličeje musí zůstat ostré, aby upoutaly pozornost diváka. Důležité je to zejména u očí.

Průměr štětce průběžně měňte pomocí klávesy Shift a kolečka myši podle toho, jakou část obličeje označujete. Krytí a Hustotu štětce nastavte na 100 %, aby vznikla jednolitá plocha. Také Rozmazání zvolte velké, třeba i 100 %, aby nebyly vidět ostré přechody.

Pokud by se vám úpravy zdály příliš silné, můžete je štětcem z masky postupně odmazávat. Stačí jen při práci s ním přidržet klávesu Alt.

Při odmazávání snižte krytí štětce, abyste efekt jen postupně zmírňovali.

Retuš portrétů: maska pleti.

Vytvoření „pleťové masky” Vyhlazovacím štětcem.

Při práci s maskami se vám vyplatí, když si je pojmenujete. Stačí udělat dvojklik na nápis Maska 1 a přepsat název podle potřeby. V případě, že pracujete s více maskami, budou úpravy přehlednější. Navíc vám takové pojmenování ušetří čas. Hned z názvu vidíte, co maska dělá a nemusíte to zkoušet jejím vypnutím.

Pro lepší kontrolu, jestli máte vybraný celý obličej, najeďte myší na název masky v pravém panelu a dočasně se vám zobrazí překrytí. Nebo si viditelnost překrytí zapněte trvale pomocí ikony masky na záložce Histogram a uvidíte její překrytí fialovou barvou po celou dobu.

Retuš portrétů: Zobrazení masky.

Zobrazení masky.

Když máte hotovo, zobrazení masky stejnou ikonou vypněte a upravte Intenzitu a Zachování detailů tak, aby úpravy vypadaly co nejlépe.

Intenzitou určujete, jak moc bude struktura vyhlazená. Většinou stačí hodnota kolem 30 %, zkuste ale klidně nastavit i víc. Dbejte přitom na to, aby úprava nevypadala moc uměle.

Zachováním detailů vracíte pleti její původní strukturu a póry. Tuto hodnotu nastavte podle situace. U hladších pletí může být hodnota vyšší, v tomto případě bylo optimální něco kolem 50 %. Ostré hrany se pak ztrácí a zůstávají kulaté póry.

Pokud se vám bude v některých místech zdát, že by efekt mohl být silnější, klikněte na Přidat masku a stejným postupem použijte vyhlazovací štětec lokálně ještě jednou.

Každá pleť je jiná a záleží také na tvrdosti světla při focení, případně na makeupu, takže není možné doporučit univerzální hodnoty. I po úpravě by ale pleť měla vypadat přirozeně. Zatím navíc nemusí být dokonalá – jsme teprve na začátku.

Retuš portrétů: nastavení parametrů Vyhlazovacího štětce.

Nastavte vhodné parametry štětce.


Zdaleka nejsme hotoví, ale Vyhlazovací štětec odvedl kus práce. Pleť je daleko jemnější a zároveň neztratila svou strukturu. V případě klasického rozmazání by modelka vypadala jako figurína. V tomto případě má stále přirozený vzhled.

Parametry štětce

Než začnete s retuší menších nebo větších částí, je třeba vědět, jaký nástroj a jaký režim zvolit. Každý má svoje uplatnění trochu jinde.

Při retušování velkého počtu bodů (třeba pupínků) zvolte v parametrech štětce režim Nový tah štětce, aby zdrojová místa jednotlivých tahů (bodů) byla různá.

Retuš portrétů: přidání nového tahu štětce.

Nový tah štětce.

Pokud retušujete složitější větší objekty jako vrásky nebo vlasy a není možné to udělat jedním tahem, nastavte režim Přidat tah štětce. Jednotlivé tahy budou v jedné masce a zdrojové místo bude stejné. Nový tah začněte, až když děláte jinou vrásku v jiné části obličeje. Mezi novým tahem a přidáním tahu můžete přepínat přidržením klávesy Shift.

Retuš portrétů: přidání tahu ke stávajícímu štětci.

Přidat tah štětce.

Režim Odebrat z tahu štětce (přepnete na něj přidržením klávesy Alt) využijete v případě, že přetáhnete a chcete část tahu vymazat.

Tyto parametry platí pro všechny retušovací nástroje, o kterých se dočtete v následujících odstavcích.

U retušovacích nástrojů také nastavte, zda má program vybírat zdrojovou oblast automaticky. Většinou je pohodlnější nechat tuto volbu aktivní. Když přece jenom potřebujete zvolit místo zdroje sami, držte klávesu Ctrl a kliknutím ho vyberte.

Retuš portrétů: Zobrazení masky.

Zobrazení masky.

Retuš portrétů: automatické hledání zdroje.

Zvolte automatické hledání zdroje.

Odstranění hrubších detailů

Spoustu detailů odstranil Vyhlazovací štětec. Větší nedostatky ale musíte odstranit ručně. K tomu použijte Retušovací štětec (J). Nabízí vám 3 režimy:

  • Retušovací štětec,
  • Klonovací razítko,
  • Klonování struktury.

Univerzální je hlavně Retušovací štětec. Odstraníte s ním většinu pleťových nedostatků. Funguje tak, že přenese texturu a zprůměruje barvy a expozici z okolí.

U prvků, jako jsou pupínky, které chcete zcela odstranit, zvyšte Krytí na 100 %. Nižší hodnotu tohoto posuvníku využijete u vrásek, kde efekt chcete jen zmírnit.

Aby byla retuš co nejpřirozenější, držte Hustotu minimálně kolem 70 % a Rozmazání alespoň na 20 %, aby po štětci nezbyly stopy na okrajích. 

Retuš portrétů: retušovací štětec.

Retušovací štětec.

Klonovací razítko kopíruje přesně to, co naberete. Hodí se tedy například u retuše plotu, mřížek a jiných rovných textur. U portrétu velký význam nemá.

Klonování struktury použijte v případě vrásek nebo jiných detailů, u kterých chcete nahradit pouze strukturu a ponechat původní barvy. V případě vrásek je dobré neodstraňovat je úplně, ale jen je zmírnit. Toho docílíte snížením Krytí a Hustoty.

Retuš portrétů: klonování struktury.

Klonování struktury.

Retuš menších nedostatků

Abyste v jednotlivých krocích měli pořádek a mohli je později jednotlivě ovládat, vytvářejte si opět masky a pojmenujte je podle úprav, kterých se týkají.

Retuš portrétů: přidání nové masky.

Pro přehlednost přidejte k dalšímu kroku masku.

V této masce zvolte menší štětec, ještě víc si přibližte fotku a retušujte drobné nedostatky jako stopy po řasence, malé pupínky a podobně. Parametry štětce jsou stejné jako v předchozím případě.

Obě úpravy byste sice mohli udělat v jednom kroku, pokud se ale později rozhodnete, že jste to s retušemi detailů trochu přehnali, stačí vypnout masku a nemusíte pracně odstraňovat jednotlivé body.

Retuš portrétů: detailní retuš.

Detailní retuš.

Úprava očí a zubů

Oči se zpravidla upravují ve dvou krocích.

Prvním je zvýraznění duhovek a odlesků v očích. Spusťte Štětcový filtr (B) a nastavte mu maximální rozmazání kvůli plynulosti efektu. Poté s ním zamalujte duhovku. Zároveň přidejte Zřetelnost a Sytost a můžete i lehce zvýšit Expozici, Ostrost a Stíny.

Ale všeho s mírou! Když se oči moc lesknou, může modelka vypadat jako opilá nebo nemocná.

Retuš portrétů: zvýraznění duhovky.

Zvýraznění duhovky.

Druhým krokem je úprava očního bělma. U ní je postup spíš opačný. Chcete totiž, aby žilky a povrch oka byly méně výrazné. Přidejte tedy štětci novou masku a vyberte bělmo. Zřetelnost pak stáhněte do minusových hodnot. Dále se hodí o pár jednotek snížit Sytost a Ostrost. Expozici naopak můžete nepatrně přidat.

Stejný postup bývá i při úpravě zubů. V tomto případě ale nejsou vidět.

Někdy je potřeba upravit i rty. Týká se to případů, kdy jsou suché a jsou na nich výraznější rýhy, případně má model opar. V takovém případě postupujte stejně jako při odstranění vrásek – použijte Retušovací štětec a vyberte zdroj co nejpodobnější ideálnímu stavu.

Retuš portrétů: zjemnění očního bělma.

Zjemnění bělma.


Snímek před úpravou očí a po ní.

Výsledná fotka před retuší a po retuši.

Závěrem

Retušujte tak, aby to nikdo nepoznal. Rozhodně zde neplatí čím víc, tím líp. Při retušování dbejte na to, aby výsledný portrét vždy působil přirozeně.

Poslední aktualizace 11. července 2019

14 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Matěj Liška

Nejraději fotím lidi. Svatby, portréty, maturitní tabla, plesy… Vyhledávám protisvětlo, baví mě různé varianty svícení a používám raději kratší objektivy. Mám rád svůj Nikon, kytaru a kebab. Fotky najdete u mě na webu nebo na Facebooku.

Číst všechny články.

Komentáře